بسته تشویقی برای اشتغال مددجویان تعلق می‌گیرد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: برای هر کدام از کارفرمایانی که برای مددجویان شغل ایجاد کرده و حداقل حقوق قانون کار سال جاری را پرداخت کنند، یک بسته تشویقی درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سیارمعاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد آذربایجان شرقی  از اشتغال زایی برای سه هزار و ۷۰۰ نفر مددجو با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان خبرداد و افزود: برای یک هزار مددجو یا فرزندان مددجویان نیز در کارخانجات و شرکت‌ها کاریابی شده است.بر اساس برنامه اشتغال سال ۹۸، کمیته امداد آذربایجان شرقی موظف به اشتغال زایی برای ۹ هزار و ۵۰۰ مددجو با احتساب ۲۷۲ میلیارد تومان اعتبار است که ۳۱ درصد این اعتبار از صندوق توسعه ملی یا اشتغال پایدار روستایی، شش درصد اعتبار از منابع داخلی کمیته امداد و ۶۳ درصد نیز براساس بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۸ به کمیته امداد استان اختصاص یافته است.

او گفت: این تعداد اشتغال نسبت به سال گذشته که شامل اشتغال زایی برای ۶۵۰۰ نفر بود، ۳۰ درصد رشد داشته است؛ هم‌چنین سرانه اشتغال که در سال گذشته حداکثر ۲۰ میلیون تومان بود نیز امسال با افزایش ۲.۵ برابری روبه رو بوده و به مبلغ ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

سیار گفت: پرونده تمامی این مددجویان در بانک‌ها وجود دارد و به مرور زمان و در حد توان بانک‌ها، این مبالغ پرداخت شده و تا پایان بهمن ماه سال جاری تمامی ۹۵۰۰ نفر مددجو استان، جذب کار می‌شوند.

بسته تشویقی برای کارفرمایان در قبال ایجاد شغل برای مددجویان

سیار در خصوص اقدامات کاریابی برای مددجویان استان، گفت: برای هر کدام از کارفرمایانی که برای مددجویان شغل ایجاد کرده و حداقل حقوق قانون کار سال جاری را پرداخت کنند، یک بسته تشویقی درنظر گرفته شده است؛ این بسته شامل پرداخت حق بیمه کارفرما به مدت دو سال مشروط بر فعالیت و اشتغال مددجو به مدت پنج سال در کارخانه موردنظر است.

او افزود: کارفرمایان می‌توانند به جای استفاده از این بسته تشویقی، به ازای ایجاد شغل برای هر فرد مددجو، وام ۵۰ میلیون تومانی با بهره حداکثر شش درصد دریافت کنند؛ به دلیل اطمینان از ایجاد شغل، فقط زمانی که لیست این افراد از سوی تامین اجتماعی به ما ارسال شود، مشوق خود را پرداخت می‌کنیم.

سیار گفت: وام‌های اشتغال مددجویان در بخش‌های مختلفی مانند صنایع دستی، دامپروری، کشاورزی و حمل و نقل پرداخت می‌شود؛ ۶۳ درصد مددجویان روستایی و ۳۷ درصد مددجویان شهرنشین از این وام بهره مند می‌شوند که تاکنون ۶۰ درصد این وام‌ها را مددجویان مرد و ۴۰ درصد مابقی را زنان و یا یکی از اعضای خانواده دریافت کرده‌اند.

طرح آموزش مهارت به مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد آذربایجان شرقی از طرح آموزش مهارت به مددجویان کمیته امداد خبر داد و افزود: از حدود ۸۲۰۰ نفر معرفی شده به مراکز فنی حرفه‌ای حدود هفت هزار نفر طی هشت ماهه سال جاری در دوره‌های فنی حرفه‌ای شرکت کرده‌اند تا با کسب مهارت در دوره‌های مختلف آموزشی بتوانند طرح‌های مختلف خود را عملی کنند.

راهبری شغلی اقدامی برای پایداری طرح‌های اشتغال

او از اقدام جدید کمیته امداد در راستای پایداری طرح‌های اشتغال به نام راهبری شغلی خبرداد و گفت: راهبری شغلی شامل یک فرد متخصص و کارآفرین می‌شود که رسیدگی به امور ایجاد اشتغال پایدار افراد را برعهده می‌گیرد.

او گفت: این راهبر شغلی پس از بررسی، کارشناسی و تایید در دفتر مرکزی کمیته امداد انتخاب می‌شود که در این راستا مددجویان می‌توانند با ثبتنام داوطلبانه، درخواست فعالیت بر اساس روش این فرد متخصص را کنند؛ با عقد یک قرارداد بین مددجو و فرد متخصص، مقرر می‌شود تا فرد راهبر از مراحل صفر تا صد اشتغال زایی در کنار مددجو بوده و مراقبت از نفع مددجو را ضمانت می‌کند.

سیار افزود: کمیته امداد امام (ره) آماده است تا نیروی کار به همراه بسته تشویقی مدنظر را در اختیار کارگاه‌ها و کارخانه‌های موفق که به نیروی کار نیاز دارند، قرار دهد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: کمیته امداد ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار