سرمای هوا و کاهش مواد غذایی عامل پرسه سگ های ولگرد در خیابان های شاهرود

با نزدیک شدن فصل سرما و از طرفی کاهش مواد غذای بستری برای کشیده شدن سگ های ولگرد در خیابانهای شاهرود و موجب هراس کودکان و بانوان در این شهر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،  برخی مردم شاهرود از پرسه حیوانات ولگرد و خطرناک مانند سگ و شغال در خیابان‌های اصلی این شهر گلایه کرده و این حیوانات را برای محیط انسانی و زندگی شهری پر خطر می‌شمرند.

یکی از شهرندان با بیان اینکه در هر ساعت از شبانه روز تعدادی از این حیوانات در خیابان‌های اصلی و شهرک‌های حاشیه جولان می‌دهند، افزود: مشاهده این حیوانات موجب هراس کودکان و بانوان می‌شود.

علی اکبر قربانلو رییس اداره محیط زیست شاهرود در این باره گفت: جمع آوری حیوانات ولگرد خیابان‌های شهری با شهرداری است.

او افزود: میانگین عمر سگ‌ها ۱۲ سال است و پس ازپیری و بیماری به طور طبیعی تلف می‌شوند.

رییس اداره محیط زیست شاهرود با بیان اینکه سگ هاو حیوانات ولگرد بیمار پس از زنده گیری باید محافطت شوند که بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را گسترش ندهند، ادامه داد: در محل دفن زباله شاهرود، شهرداری این شهر مکانی را برای نگهداری این حیوانات بیمار و پیر حصار کشی کرده و از آن‌ها نگهداری می‌کند.

علی اکبر قربانلو بیماری‌ها مشترک انسان و دام را خطرناک خواند و بیان کرد: عقیم سازی این حیوانات راهی اصولی برای جلوگیری از ازیاد نسل این حیوانات ولگرد شهری است.

مجتبی گلی رییس اداره دامپزشکی شاهرود نیز گفت: انتقال بیماری هاری و دیگر بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان ودام یکی از عوارض حضور حیوانات ولگرد در سطح شهر است.

او افزود: این اداره آمادگی دارد پس از زنده گیری این حیوانات واکسناسیون‌های لازم را انجام دهد.

رییس اداره دامپزشکی شاهرود با بیان اینکه نهاد مردمی خودجوشی برای نگهداری و حمایت از حیوانات صدمه دیده و ولگرد در شاهرود ایجاد شده، تاکید کرد: این تشکل سگ‌ها و حیوانات معلول و ولگرد را تا پایان عمر حیوان نگهدای و حمایت می‌کند.

مجتبی گلی گفت: عقیم سازی این حیوانات در دانشکده دامپزشکی استان سمنان امکان پذیر است.

او تاکید کرد: برای کاهش هزینه حمل این حیوانات به مرکز استان برای عقیم سازی می‌توان از دامپزشکان بخش خصوصی در شاهرود هم استفاده کرد.

رییس اداره دامپزشکی شاهرود با اشاره به اینکه این اداره برای عقیم سازی این حیوانات و کاهش هزینه این کار با بخش خصوصی هماهنگی‌های لازم را انجام خواهد داد، افزود: حمایت‌های مردمی و دولتی از این موسسه مردم نهاد و ادامه کار آن ضرورت دارد.

مجتبی گلی تاکید کرد: شورای شهر و مسولان شهرداری از مکان نگهداری سگ‌ها و حیوانات ولگرد توسط این موسسه مردم نهاد بازدید کرده اند.

او افزود: در این مکان برای قرنطینه حیوانات بیمار نیز فضای جداگانه در نظر گرفته شده و تا پایان عمر از این حیوانات نگهداری و حمایت می‌کنند.

رییس اداره دامپزشکی شاهرود در پایان ابراز داشت: بخشی از ضایعات کشتارگاهی نیز با رعایت نکات بهداشتی لازم برای تغذیه حیوانات به این مرکز ارسال می‌شود و دامپزشکان واکسناسیون‌ها و نظارت‌های به موقع انجام می‌دهند.

انتهای پیام / م

برچسب ها: دامپزشکی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار