استاندار گلستان:

رتبه ۹ گلستان درکشت آبی و دیم/ در حفاظت خاک با مشکل مواجه هستیم

استاندار گلستان در پنجمین مراسم استانی بزرگداشت روز جهانی خاک گفت: در کشت های دیم و آبی با ۶۵۰ هزار هکتار رتبه نهم کشور را داریم

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ،هادی حق شناس در پنجمین مراسم استانی بزرگداشت روز جهانی خاک که ظهر چهارشنبه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: زندگی بشر به سه عنصر آب، خاک و هوا مرتبط است و تفاوت اساسی کشورهای صنعتی با کشورهای نیمه صنعتی در این است که تولید کنندگان در کشورهای صنعتی با موضوع مازاد محصول روبرو هستند.

استاندار گلستان افزود: آنها به دنبال این هستند که مازاد محصولات خود را به فروش برسانند پس به دنبال بازار برای محصولات خود می گردند.

حق شناس تصریح کرد: کشورهای صنعتی با تسریع بازیافت محصولات و کاهش عمر محصول به دنبال بازار هستند.

او با بیان اینکه امروزه موضوعات آب، هوا و خاک به موضوع چالش در کلانشهرهای کشور شده است، گفت: طی هفته گذشته بسیاری از کلان شهرهای کشور به علت مشکل آلودگی هوا با بحران روبرو شدند.

حق شناس با بیان اینکه موضوع حفظ خاک هنوز در کشور به موضوع مهم چالشی تبدیل نشده است، افزود: استان گلستان از ویژگی منحصر به فرد استقرار خاک لُس برخوردار است که می‌توان از آن برای مطالعات جهانی استفاده کرد.

استاندار گلستان با اشاره به وسعت ۲۰ هزار کیلومتری استان گلستان گفت: در بخش زراعی، کشت های آبی و دیم با ۶۵۰ هزار هکتار رتبه نهم کشور و در تولید محصولاتی مانند برنج، گندم، دانه‌های روغنی و ... رتبه های یک تا پنج را دارا هستیم.

حق شناس ادامه داد: امروز اعتراف می کنیم در حوزه حفاظت از خاک با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم پژوهشگران درباره حل این موضوع و مشکلات حوزه آب و هوا راه‌حل‌های علمی پیدا کنند و این راه حل ها نیز جنبه اجرایی یابد تا در آینده موضوعات چالشی به بحران و ابرچالش تبدیل نشوند.

او تأکید کرد: اگر در استان گلستان به مدیریت صحیح آب باران و سدها توجه داشته باشیم کمک بزرگی به حفظ خاک و جلوگیری از بحران هایی مانند سیل خواهیم کرد.

پژوهشکده خاک لس در گلستان تاسیس می‌شود

خرمالی رئیس انجمن علوم خاک گلستان در همایش روز جهانی خاک در گرگان گفت: امضاء تفاهم نامه ۶ جانبه با مدیران ارشد استان برای تاسیس پژوهشکده خاک لس در گلستان انجام شد.

خرمالی افزود: خاک منبع تجدید نشدنی است و برای تولید ۱ سانتی متر از این نعمت ۲۰ تا ۳۰ سال زمان می‌برد و بستر خاک‌های استان خاک لس است.

او گفت: هدف از پنجمین همایش خاک در گلستان افزایش آگاهی مردم از مسئله حیاتی آن و خاک یک منبع ارزشمند هست که باید حفظ شود و به آیندگان انتقال داده شود.

 خرمالی افزود: شعار امسال روز جهانی خاک "جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده" است که امیدواریم با همکاری همه جانبه سازمانهای مرتبط با مسائل خاک و ترویج فرهنگ حفظ خاک در جامعه بتوان گام مهمی در نگهداشت این سرمایه ارزشمند تجدید ناپذیر برداشت و از سوی دیگر از بروز مخاطرات طبیعی از جمله سیل و رسوب و زمین لغزش جلوگیری نمود.

او خاطر نشان کرد: از جمله برنامه های این مراسم می توان به سخنرانی پروفسور مرموت رییس سابق انجمن خاک اروپا و استاد دانشگاه ساسکاچوان کانادا، تجلیل از خادمان خاک و امضاء تفاهم نامه تاسیس پژوهشکده لس در دانشگاه اشاره کرد.

مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک برای پنجمین سال پیاپی چهارشنبه سیزدهم آذر ماه،به صورت استانی و با همکاری انجمن علوم خاک شعبه گلستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.