پوشش بیمه تامین اجتماعی برای هشتصد هزار بافنده فرش در کشور

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ۸۰۰ هزار بافنده فرش در کشور تا پایان سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

۸۰۰ هزار بافنده فرش در کشور تا پایان سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،فرشته دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران در اولین همایش فرش دستباف استان مرکزی در اراک گفت: ۸۰۰ هزار نفر از هنرمندان قالیباف در سطح کشور تا پایان سال بیمه می‌شوند.

او افرود: سال ۹۲ دولت با شرایط بحرانی مالی و بدهکاری به بیمه تامین‌اجتماعی مواجه شد که از شمار بیمه شدگان این حوزه کاسته شد، اما بر اساس انعقاد تفاهم نامه بین صندوق بیمه روستایی و عشایری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، فعالین این حوزه برای پوشش بیمه‌ای معرفی می‌شوند.

او اظهار داشت: با وجود همه مشکلات همچنان بزرگ‌ترین تولید کننده فرش دستبافت هستیم و این کالا جزو کالا‌های استراتژیک در کشور محسوب می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: وظیفه تمام شهروندان حمایت از فرش دستباف در کشور است و باید در این راستا از بخش خصوصی نیز کمک گرفت.

دستپاک عنوان کرد: سال گذشته در حوزه پشم و ابریشم فرش با ضعف جدی مواجه بودیم که مقرر شد در این راستا با ایجاد کارگروه در مرکز فرش طی یک برنامه ۵ ساله واردات ابریشم از مغولستان و چین و پشم از استرالیا متوقف شود و برای تولید مواد اولیه در داخل اقدام گردد.

او ادامه داد: فاصله گرفتن از سلایق و ذائقه روز مخاطبان حوزه فرش یکی از مشکلات این بخش به شمار می‌رود و حفظ فرش منطقه ساروق و استان مرکزی می‌طلبد فرش را متناسب با سلایق روز جامعه تولید کنند.

فعالیت ۶۴ کارگاه تولید فرش با ۱۸۰۰ بافنده در استان مرکزی

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی با بیان اینکه ۶۴ کارگاه فعال تولید فرش با ۱۸۰۰ بافنده در استان وجود دارد گفت: کارگاه‌های فعال تولید فرش در سال گذشته سه میلیون دلار صادرات فرش داشته‌اند.

آقازاده افزود: فلسفه وجودی شهر اراک صنعت فرش بوده است و بازار اراک بر مبنای فرش شکل گرفته است و حیف است این صنعت را در کنار فعالیت‌های تولیدی و تجاری استان نداشته باشیم.

او با بیان اینکه در سال گذشته ۹ میلیارد تومان تسهیلات به صنعت فرش استان مرکزی اعطا شده است اظهار کرد: هنر فرش در میان نسل‌ها به صورت کامل انتقال نیافت و مادر به دختر و پدر به پسر این هنر را نیاموخت، ولی با همه این‌ها در حال حاضر ۶۴ کارگاه فعال با ۱۸۰۰ بافنده در استان داریم که سه میلیون دلار صادرات در سال گذشته داشته‌اند.

انتهای پیام/ ر

برچسب ها: فرش ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.