ایجادمشاغل پاییدار برای توسعه روستا‌ها/ شاهد کاهش جمعیت روستایی هستیم

سرانه برخورداری روستا‌های کردستان هم اکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

ایجادمشاغل پاییدار برای توسعه روستا‌ها به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه در کشور شاهد کاهش جمعیت روستایی در دهه‌های اخیر هستیم، گفت: طرح توسعه روستا‌ها و ایجاد مشاغل پایدار از طرح‌های دولت برای توسعه روستاهاست .

امید به توسعه زیر ساخت‌های روستا در بخش‌های آب و برق و گاز اشاره کرد و گفت: قبل از دولت دهم سرانه برخورداری روستا‌ها از این شاخص‌ها ۱۵ درصد بوده در حالی که اکنون به حدود ۸۰ درصد رسیده است .

او به بحث ماندگاری در روستا‌ها و مهاجرت معکوس هم اشاره کرد و گفت باید به سمتی پیش برویم که اشتغال در روستا به عنوان محور توسعه مطرح شود .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه ازمسئولان استان خواست چند طرح ملی و اولویت دار را برای حمایت مالی و تخصیص بودجه معرفی کنند تا در کمترین زمان اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها اختصاص پیدا کند .

معاون توسعه و امور زیربنایی کشور هم در این جلسه رشد جمعیت روستایی در کردستان را منفی ۶۸/۱ بیان کرد و گفت این میزان در مقایسه با رشد شهری رتبه پنجم کشور را دارد .

معراجی سهم بخش کشاورزی در اشتغال روستایی در کردستان را ۶۳ درصد بیان کرد و گفت این میزان در بخش‌های صنعت ۲۰ درصد، خدمات ۱۷ درصد است و استان کردستان جزو ۱۰ استانی است که درآمد آن کمتر از هزینه هاست .

او در ادامه از برگزاری جشن پایان محرومیت فضا‌های بهداشتی و درمانی روستا‌ها تا پایان امسال خبر داد و گفت کردستان ظرفیت این را دارد که به عنوان استان پایلوت انتخاب شود .

استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به برخی مشکلات استان از جمله پایین بودن درآمد سرانه، پایین بودن سرمایه گذاری در بخش صنعت، سرمایه گذاری ارزی کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار، وضعیت نامناسب اشتغال گفت سرمایه گذاری در روستا‌های مرزی بسیار اندک بوده، اما اگر اعتبارات بیشتری به این بخش اختصاص پیدا کند مشکلات بسیاری از روستا‌ها از جمله کولبری رفع خواهد شد .

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.