وزیر حمل و نقل قرقیزستان تاکید کرد؛

پیگیری کانال مالی بانکی بین ایران و قرقیزستان

وزیر حمل و نقل قرقیزستان گفت: قرار است به شکل دوجانبه ایجاد کانال مالی بانکی بین ایران و قرقیزستان پیگیری شود.

پیگیری کانال مالی بانکی بین ایران و قرقیزستانبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  جانات بشین اوف  وزیر حمل ونقل قرقیزستان در حاشیه دومین اجلاس همکاری های حمل و نقلی درباره راه‌اندازی کانال مالی ویژه ایران و قرقیزستان گفت: قرار است به شکل دوجانبه ایجاد کانال مالی بانکی پیگیری شود.

وزیر حمل و نقل قرقیزستان همچنین از برقراری خط پرواز هوایی تهران ـ بیشکک دوشنبه (ایران ـ قرقیزستان ـ تاجیکستان) از سوی هواپیمایی وارش خبر داد.

در ادامه این نشست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اولویت دادن ایران به کشورهای آسیانه میانه برای استفاده از فضای بندری کشورمان گفت: ما به کشورهای حوزه CIF و کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، برای استفاده از فضای بندری کشور، اولویت می‌دهیم. طرف قرقیزستانی نیز درخواست کرده است تا از بنادر ایران استفاده کند و سال گذشته از یکی از بنادر ما بازدید کرد. ما به سایر کشورهای داوطلب نیز طبق ضوابط می‌توانیم اجازه استفاده از پایانه‌های لجستیکی بنادر کشورمان و احداث انبار و بارانداز بدهیم.

او با بیان اینکه قرار است ایرلاین ایرانی هفته‌ای دو پرواز برای دسترسی روانتر گردشگران و تجار برقرار کند، افزود: در صورت افزایش تقاضا، امکان پرواز از بیشکک به سایر مقاصد ایران نیز وجود دارد.

اسلامی ادامه داد: در حال حاضر استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و خراسان‌های شمالی و رضوی، تفاهمنامه و خواهرخواندگی با استان‌های بیشکک، ایسیک‌کول، جلال‌آباد و اوش در قرقیزستان با هدف تبادل محصولات کشاورزی امضاء کرده‌اند و پیشنهاد ما این است که شرکت‌های ایرانی به صورت جوینت‌ونچر در قرقیزستان به تولید محصول و صادرات آن به سایر کشورها بپردازند.

وزیر راه و شهرسازی درباره سازوکار مالی نیز گفت: تفاهمات بیمه و بانکی دو کشور باید مراحل را طی کند تا به سازوکار مشخص برسند. در حال حاضر با هر کشوری که رابطه اقتصادی داریم، پروتکل خاصی وجود دارد که میان بانک‌های مرکزی دو کشور به امضاء رسیده و بر اساس آن، تبادلات یا با پول‌های ملی دو کشور انجام می‌گیرد یا سازوکار خاصی تعیین می‌شود که بتوانند تبادل مالی داشته باشند.

به گفته اسلامی، وزیر اقتصاد قرقیزستان نیز در حال حاضر در تهران است و مذاکرات آنها در تهران با همتای ایرانی خود در خصوص مسائل بانکی آغاز شده است تا بتوانند سریعاً به پروتکل اجرایی برسند و ملاکی برای همکاری‌های مالی دو کشور باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار