نقش آمریکا و عربستان در اغتشاشات ایران از زبان افسر سابق سیا

یک افسر اطلاعاتی سابق سازمان سیا بر این باور است که عملیات اطلاعاتی که تاکنون تحت آمریکا علیه ایران صورت گرفته چندان موفق نبوده است.

نقش آمریکا و عربستان در اغتشاشات ایران از زبان افسر سابق سیابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلیپ گیرالدی افسر سابق سازمان سیا در مصاحبه‌ای تاکید کرد: واشنگتن قصد دارد از طریق متحدان منطقه‌ای خود، مشکلات در ایران را تشدید کند، ولی عملیات اطلاعاتی به رهبری آمریکا علیه ایران محدود و چندان موفق نبوده است.

وی در ادامه افزود: آن‌ها تنها قادر هستند تا شرایط را برای مهار و کنترل، سخت‌تر کنند. بله بر این باورم که شواهد دخالت آمریکا و عربستان سعودی پیدا خواهد شد و دولت ایران باید زمانی که این شواهد در نهایت تایید شد، آن‌ها را به صورت علنی اعلام کند.

مشروح مصاحبه با گیرالدی به شرح زیر است:

برایان هوک فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفته است که "واشنگتن از اعتراضات اخیر در ایران به خاطر افزایش قیمت سوخت بسیار راضی است و فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت. ترامپ و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا هم از توئیتر برای بیان حمایت خود از اعتراضات ایران استفاده کرده‌اند. حمایت آشکار از آشوبگران و اغتشاشگران تنها موجب تقویت این موضع جمهوری اسلامی ایران شده است که هدف واقعی ایالات متحده از اعمال فشار حداکثری، مجبور کردن ایران به آمدن سر میز مذاکره نیست بلکه واشنگتن به دنبال تغییر رژیم سیاسی در ایران است. نظر شما چیست؟ پشت این نوع سیاست ایالات متحده چه چیزی وجود دارد؟

گیرالدی: این انگیزه و تمایل آمریکا از ۱۹۷۹ میلادی بوده تا نظام سیاسی ایران را تغییر دهد. من بر این باورم که بخش عمده‌ای از اغتشاشات در ایران بخاطر آن است که مردم دولت را به خاطر افزایش قیمت‌ها، مقصر می‌دانند، ولی باید این نکته را نیز درک کنید که آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل همگی سرویس‌های اطلاعاتی دارند که به طور فعال از طریق ماموران خود در داخل ایران، قصد تشدید مشکلات داخلی در این کشور را دارند و اطلاعات نادرستی را منتشر می‌کنند تا شرایط را پیچیده‌تر کنند. بی شک مداخله کشور‌های خارجی تنها موجب افزایش حمایت مردم ایران از دولت و تقویت آن خواهد شد، زیرا آن‌ها با چشم و گوش خود می‌توانند ببینند و بشنوند که دولت‌های متخاصم در ریاض، تل آویو و واشنگتن قصد تخریب و نابودی ایران را دارند.

گزارش‌های نهاد‌های اطلاعاتی ایران نشان می‌دهند که آمریکا و متحدانش در منطقه در تشدید آشوب‌ها و اغتشاشات ایران دست داشته‌اند. سرویس‌های اطلاعاتی ایران گفته‌اند که به شواهد و اسنادی دست یافته‌اند که ثابت می‌کند آن‌ها در ایجاد و تشدید اغتشاشات و آشوب‌ها دست داشتند. یک فرمانده نظامی در کرمانشاه گفته است که آشوبگران به گروه‌های ضد‌انقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تعلق داشته‌اند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

گیرالدی: عملیات اطلاعاتی آمریکا در ایران بسیار موفق نبوده و همین طور محدود بوده است. آن‌ها تنها قادر هستند تا شرایط را برای مهار و کنترل، سخت‌تر کنند. بله بر این باورم که شواهد دخالت آمریکا و عربستان سعودی پیدا خواهد شد و دولت ایران باید زمانی که این شواهد در نهایت تایید شد، آن‌ها را به صورت علنی اعلام کند.

مقام‌های ایرانی بار‌ها گفته اند که تحریم‌های آمریکا علیه تهران، یک مانع جدی برای چشم انداز‌های مذاکرات بین تهران و واشنگتن است. به نظر می‌رسد دولت ترامپ در دیپلماسی را بسته است. آیا با این دیدگاه هم نظر هستید که کاخ سفید مایل به اعمال دیپلماسی در قبال ایران نیست؟

گیرالدی: ترامپ هیچ تمایلی به دیپلماسی در قبال ایران ندارد. او توسط مشاوران نئومحافظه کارش متقاعد شده است که فشار کافی بر ایران موجب سرنگونی دولت خواهد شد، این همان چیزی است که از سوی لابی اسرائیل و عربستان در واشنگتن مورد حمایت واقع می‌شود. هیچ کس در راس هیچ یک از این دولت‌ها وجود ندارد که خواستار مذاکره با ایران باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام /

برچسب ها: ایران ، سیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۲ دی ۱۳۹۸
شیطون میدونه حریف ایران نمیشه....
آخرین اخبار