در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

رئیس کل بیمه مرکزی: مردم باید احساس کنند صنعت بیمه به آنها خدمت رسانی می‌کند

فرصت‌ها و چالش‌های صنعت بیمه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۳ آذرماه با حضور سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی بررسی شد.

زئیس کل بیمه مرکزی: مردم باید احساس صنعت بیمه به آن‌ها خدمت رسانی می‌کندبه گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرصت‌ها و چالش‌های صنعت بیمه امشب ۱۳ آذرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی، فرهی کارشناسان صنعت بیمه و مهدوی استاد دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در ابتدا با اشاره به اینکه بحث فرهنگ در همه مسائل مرتبط با موضوعات خدمات رسان می‌تواند موضوع بسیار مهمی باشد گفت: صنعت بیمه صنعتی خدمت رسان است و مردم باید احساس کنند که خدمت به نفع آن‌ها تمام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در قانون بیمه اجباری لحاظ شده است ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌گر باید محصولاتشان را به قیمت خوب عرضه کنند تا مردم تمایلی به سمت بیمه کردن داشته باشند لذا باید خسارت‌های مرتبط با بیمه در مدت کمی مورد ارزیابی قرار بگیرد و پرداخت انجام شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه یک نوع مدیریت ریسک برای زندگی است عنوان کرد: کار بیمه مدیریت ریسک است و مردم باید بدانند همیشه در معرض خطر هستند و می‌توانند خطر را مدیریت کنند، لذا باید سعی کنیم تا خطر را مدیریت کنیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه باید فکر کنیم که همیشه خطر تهدید می‌کند، خطر در حوزه‌های مختلفی انسان‌ها و جوامع را تهدید می‌کند افزود: متأسفانه جامعه در این بخش احساس می‌کند که این خطر ممکن است پیش نیاید.

او با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران دو چهاردهم درصد است گفت: طی بررسی به عمل آمده در بخش بیمه‌های غیرزندگی وضعیت ضریب نفوذ ما نسبت به کشور‌های منطقه و پیشرفته خیلی پایین نیست این موضوع نشان می‌دهد که دنیا به این سمت حرکت کرده است، در بخش بیمه‌های نان لایف وضع ما خیلی بد نیست و ضریب مان خوب است، آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۱۷ هزار فوتی و ۳۳۰ هزار مجروح داریم که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود لذا باید خسارات کاهش یابد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه سال ۹۸ سال تبادل اطلاعات از طریق بیمه مرکزی و نیروی انتظامی است گفت: اطلاعات ما با اطلاعات نیروی انتظامی تبادل می‌شود تا مشخص شود راننده چقدر در طول سال تصادف داشته است لذا افراد پرخطر که می‌خواهند بر روی ماشین رانندگی کنند مشخص خواهند شد که چه کسانی هستند.

او تصریح کرد: بیمه به خودرو تعلق می‌گیرد، اما خود راننده بر میزان مبلغ بیمه تاثیر گذار است افراد پر خطر باید حق بیمه بیشتری را نسبت به افراد کم خطر پرداخت کنند.

سلیمانی با اشاره به اینکه دانشکده اکو فعالیت خوبی، برای رشد صنعت بیمه دارد افزود: دانشگاه‌های دیگر در سطح کشور در حال آموزش رشته بیمه به دانشجویان هستند، ما در صنعت بیمه شاهد نوآوری هستیم به طوری که چند شرکت خصوصی در این حوزه فعالیت می‌کنند که نوآوری‌های خوبی را انجام می‌دهند.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار نمایندگی‌بیمه داریم که به صورت سنتی کار می‌کردند گفت: اکنون با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان رقابت خوبی را در این حوزه شاهد هستیم لذا نزدیک ۲۵۰۰۰ نمایندگی در بخش بیمه زندگی متمرکز هستند و فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند، نمایندگی‌ها فقط فروشنده بیمه نیستند بلکه مشاور هم نیز هستند.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص قرارداد بیمه دی با جانبازان و ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران هر ساله خدمات بیمه تکمیلی را میان شرکت‌های بیمه به مناقصه می‌گذارد و بیمه دی دو سال متوالی در این مناقصه برنده می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها میزان خدمت دهی بیمه دی مناسب‌تر شده و این بیانگر رضایتمندی بیمه شدگان است اگر بنیاد شهید و امور ایثارگران هزینه‌های بیمه دی را پرداخت نمایند مشکل ریزش پزشکان طرف قرارداد با بیمه دی رفع خواهد شد.

سلیمانی با اشاره به مشکلات مطرح بیمه طلائی فرهنگیان گفت: این مشکلات به ما ارتباطی ندارد، زیرا در این بین، شرکتی به نام آتیه سازان حافظ با آموزش و پرورش قرارداد منعقد کرده و این شرکت هم زیر نظر بیمه مرکزی نیست. بلکه شرکت آتیه سازان حافظ تحت پوشش سازمان بیمه‌ای سلامت فعالیت می‌کند.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به پوشش بیمه‌ای ریسک‌های سرمایه گذاری در کشور گفت: در دیگر کشور‌ها هم ریسک‌های سرمایه گذاری بطور مستقیم پوشش بیمه‌ای داده نمی‌شود، در کشور ما هم ریسک‌ها و سرمایه گذاری‌ها در نوسان هستند و نرخ معینی ندارند پس ریسک‌های سرمایه گذاری ذاتاً بیمه پذیر نیستند.

سلیمانی با اشاره به تفاوت نرخ بیمه خودرو‌ها و عدم تفاوت نرخ دید‌ها افزود: نرخ بیمه نامه‌ها به نوع خودرو‌ها ارتباطی ندارد بلکه برخی خودرو‌ها قدیمی و برخی جدیدترند و سال ساخت متفاوتی دارند برخی هم از تخفیف‌های سالانه استفاده می‌کنند.

عزیز مهدوی کارشناس صنعت بیمه و استاد دانشگاه در ادامه برنامه طی تماس زنده تلفنی با اشاره به اینکه بیمه شخص ثالث ۳۵ تا ۴۰ درصد را به خود اختصاص داده است گفت: در ایران هنوز این بیمه نامه بر اساس ریسک اتومبیل تعیین می‌شود و این عامل به خودی خود عاملی منفی است، بیمه شخص ثالث را به همراه بیمه بدنه می‌توان در یک پکیج به مردم ارائه داد تا آن‌ها با یک انتخاب بتوانند هم بیمه بدنه و هم بیمه شخص ثالث را داشته باشند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر انتقال دانش مرتبط با صنعت بیمه در کشور کند بوده است خاطر نشان کرد: میزان عقب ماندگی ما در این صنعت در مقایسه با صنایع دیگر قابل توجه است و میزان تقاضای بیمه در ایران با دنیا فاصله زیادی دارد لذا شبکه فروش از دانش کافی برخوردار نیست و به صورت سنتی اداره می‌شود متأسفانه نمایندگی‌های بیمه و یا کارگزاری‌ها در ایران با دنیا فاصله زیادی دارند.

فرهی کارشناس صنعت بیمه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در نظام بانکی انواع و اقسام برنامه‌ها را شاهد هستیم، اما در صنعت بیمه خبری از آن نیست گفت: نوآوری مهمترین بحث در صنعت بیمه است که متاسفانه در ایران شاهد نوآوری در این حوزه نیستیم به طوری که هنوز به دیتا سرور بیمه مرکزی متصل نیستیم.

این کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد صنعت بیمه کشور معطوف به بیمه شخص ثالث و ۸ درصد مختص بیمه بدنه خودرو و ۵۰ درصد باقیمانده صنعت بیمه معطوف به ۲۳ بخش گوناگون تحت پوشش بیمه است ادامه داد: انتقال و جابجایی مدیران شرکت‌های بیمه‌ای کشور از شرکتی به شرکت دیگر دارای چرخش و انحصار است.

فرهی افزود: اقبال چندانی در سایر بیمه‌ها به چشم نمی‌خورد آن هم به دلیل اینکه نفوذ فناوری اطلاعات در این صنعت بسیار اندک است و از سوی دیگر چرخش دائمی مدیران در شرکت‌های بیمه هم مشکل دیگر این بخش به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار