در تیتر امشب مطرح شد؛

بررسی شرایط دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی با کمک بلاعوض/افزایش قیمت سی ان جی صحت ندارد

دوگانه سوز شدن خودرو به طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان در ماه برای رانندگان به دنبال دارد که در سال ۵ تا۶ میلیون تومان می شود.

بررسی شرایط دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی با کمک های بلاعوضبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسمی مدیر طرح سی ان جی شرکت پخش فراورده های نفتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی با کمک های بلاعوض تصریح کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار وانت در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوگانه سوز هستند و مابقی وانت ها در این طرح دوگانه می شوند همچنین از ۴۵۰ هزار تاکسی ۳۰۰ هزار دوگانه هستند که مابقی هم دوگانه سوز خواهند شد.

او افزود: طرح دوگانه سوز کردن با کمک بلاعوض برای ۴۰۰ هزار ون  و ۲۰۰ هزار  مسافربر شخصی هم اجرایی خواهد شد. در نهایت صد درصد پوشش بار و مسافر شامل این طرح می شود. هدف از این طرح این است که کلیه هزینه های بار و مسافر به سمت سی ان جی ببریم و هزینه ها کاهش یابد. 

این مقام مسئول گفت: هزینه دوگانه سوز کردن هر خودرو ۴ میلیون و ۵۰۰ تومان است که در این طرح جامعه هدف یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو در این طرح تعریف شده است که تمام هزینه از  محل صادرات فراورده های نفتی تامین می شود و  به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

قاسمی بیان کرد: دوگانه سوز شدن خودرو به طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان در ماه برای رانندگان به دنبال دارد که در سال ۵ تا ۶ میلیون تومان می شود.


بیشتر بخوانید: ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای دوگانه‌سوزشدن خودرو‌ها


این مقام مسئول در خصوص مشکلات ساخت جایگاه عرضه سی ان اجی گفت: درباره موضوع دستمزد جایگاه های بخش خصوصی یک عدد قابل قبول برای سرمایه گذاری تعیین شده همچنین نقاطی که نیاز است شناسایی و آماده برای حضور بخش خصوصی شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار و ۹۰۰ جایگاه بنزین و ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی در کشور داریم که شرایط مناسبی است. حدود ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت عرضه داریم که مصرف کنونی سی ان جی ۲۰ میلیون متر مکعب است.

در ادامه مفیدی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت تصریح کرد: سامانه متمرکزی برای ثبت نام و نوبت دهی به مردم برای حضور در مراکز مجاز  طراحی شده است و اکنون بیش از ۳۰ مرکز آماده خدمت رسانی هم برای تست مخازن قبلی و هم برای نصب مخزن جدید هستند و اضافه هم می شوند.

او ادامه داد: فرصتی که برای صنعت سی ان جی  و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه فراهم شده است و وزارت صمت آماده تامین قطعات مورد نیاز این صنعت است.

در ادامه زراعت کار معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:بخشی از تامین مالی طرح دوگانه سوز شدن خودروهای عمومی از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و  از محل بازپرداخت صادرات فرآورده های نفتی تامین می شود. همچنین  بخشی از تامین مالی هم از محل صرفه جویی منابع انرژی بازپرداخت سرمایه ها انجام می شود. 

او با اشاره به اینکه این طرح خودگردان است گفت: در این طرح ۴.۵ میلیون تومان هزینه تبدیل پرداخت می شود و در نهایت به طور متوسط صرفه جویی سالانه ۶ تا ۱۰ میلیون تومانی برای تاکسی ها و ون ها به دنبال دارد.

زراعت کار تصریح کرد: در انتهای طرح یعنی ۴ سال آینده پیش بینی شده که مصرف بنزین ۷ میلیون لیتر کاهش یابد که معادل ساخت یک پالایشگاه است یعنی ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز کمتر مصرف می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: بحث اصلاح قیمت سی ان جی به هیچ وجه نداشتیم. از مواهب این طرح علاوه بر هزینه های حمل و نقل سوخت پاک تر است و از بعد فنی و اقتصادی توجیه پذیر نیست که پس از افزایش قیمت بنزین سوخت جایگزین برای آن هم افزایش قیمت داشته باشد.

در ادامه دادرس رئیس انجمن سی ان جی و صنایع وابسته گفت: بعد از ۵ سال توقف رشد صنعت سی ان جی، دو طرح بزرگ هوشمند سازی مصوب ۲۲ اسفند ۹۷ که از خرداد ۹۸ اجرایی شده است برای کمک به مکانیزه کردن جایگاه‌های سوخت و تست و بازرسی مخازن همچنین طرح مصوب شورای اقتصاد با تمهیدات دولت و دستورالعمل خوب باعث رونق صنعت سی ان جی خواهد شد.

او افزود: شرایط نقدینگی صنعت سی ان جی وضعیت بحرانی دارد که امیدواریم بعنوان کشوری با صنعت پیشرو و اول در صنعت سی ان جی این طرح را به خوبی مدیریت کنیم.

دادرس تصریح کرد: ۵ تا ۶ کارخانه مخزن سازی در تهران سالانه بالای یک میلیون مخزن می‌توانند تولید کنند که در دنیا بی نظیرند، اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانه‌ها می‌تواند به تولید و خدمات رسانی کمک کند.

او افزود: با حمایت دولت با نصب جدید کیت ساز‌ها شتاب لازم را برای ماشین‌های جدید ایجاد خواهد شد.

اسعدی کارشناس مسائل انرژی در ادامه برنامه گفت: اگر بتوانیم خودور‌ها را به سمت سی ان جی سوز کردن ببریم صرفه جویی ۲۰ میلیون لیتر در روز و کاهش گاز‌های آلاینده را به همراه خواهد داشت.

او افزود: به دلیل توسعه نامتوازن سی ان جی در کشور در تناسب خودرو‌های سی ان جی سوز و جایگاه‌ها و نوسانات سیاست‌های اتخاذ شده و نداشتن برنامه مشخص این طرح پابرجا نبوده است. 

اسعدی تاکید کرد: باید انگیزه لازم برای احداث جایگاه‌ها و حمایت‌های لازم در ساخت تجهیزات سی ان جی فراهم شود که این امر  نیازمند سیاست‌های حمایتی دولت است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سی ان جی ، مصرف بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حجت ارکال
۱۹:۴۹ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
بابا بسه دیگه چقدر دورغ آخه؟ دوست من 10 روز پیش تو این سایت رفته دوگانه کرده چهار نیم میلیون گرفتن ازش به خدا.شهر ارومیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
یکی جواب بده لطفا کی اجرا میشه این طرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سلام من چند ماهه ثبت نام کردم چرا کسی پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۹ دی ۱۳۹۸
با سلام من ۲ ماهه ثبت نام کردم هنوز خبری نیست خواهشن جواب مردمو بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
اونهایی که ثبت نام تو سایتش انجام دادن چقدر زمان میبره تا ماشینشون گاز سوز بشه توسط دولت
Iran (Islamic Republic of)
کولیوند
۲۲:۰۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
سلام کجا باید مراجعه بکنم برای گاز سوزکردن بلاعوض خودرو؟فقط حرف خالی هست یا واقعیت داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
خب حالا برای دریافت این کمک کجا باید بریم ، چرا جایی اعلام‌نشده و شرایط چیه ، هیچی‌اعلام نشده
Iran (Islamic Republic of)
موسی حق دوست
۱۴:۴۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
از کمک بلاعوض ممنونتم.ولی کجا باید مراجعه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
مخزن های گاز رو گرون کردن حالا میخوان به قیمت قدیم بفروشن مردم گناه دارن انقد از شکم ما نزنین
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین ایران نژاد
۱۱:۲۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
تقاضای واپ بلاعوض سی ان جی را دارم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۷:۵۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
ما باید بریم بمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
گرونی بنزین رو هم می گفتند شایعه هست ...!
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۳:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
کجا.؟؟؟؟؟
آخرین اخبار