هر آنچه باید درباره سنجاب ایرانی بدانید

سنجاب‌ها حیواناتی هستند از راسته جوندگان با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف که تا کنون ۲۶۷ گونه ازآن‌ها شناسایی شده است. ۵ جنس از ۵ گونه سنجاب در ایران وجود دارند که به دو گروه تقسیم می‌شوند.

هر آنچه باید درباره سنجاب ایرانی بدانیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سنجاب‌ها حیواناتی هستند از راسته جوندگان با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف که تا کنون ۲۶۷ گونه ازآن‌ها شناسایی شده است. ۵ جنس از ۵ گونه سنجاب در ایران وجود دارند که به دو گروه تقسیم می‌شوند.

سنجاب ایرانی یا سنجاب قفقازی (نام علمی: Sciurus anomalus) نوعی سنجاب است که در جنگل‌های پهن‌برگ قفقاز، آناتولی، زاگرس و مدیترانه شرقی زندگی می‌کند.

سنجاب قرمز ایرانی پوشش خارجی به رنگ طلایی نارنجی تا قرمز مایل به قهوه ای، چشمان درشت، دسته موی به نسبت بلند روی گوش ها، دم پرمو و دندان‌های پیش به رنگ زرد نارنجی می‌باشد.

جیره غذایی سنجاب‌هایی که در طبیعت زندگی می‌کنند، بیشتر شامل دانه درختان مثل دانه درختان مخروطی، بلوط، الش و همچنین ذرت، میوه‌های مختلف، انواع توت‌ها و قارچ‌ها می‌باشد. سایر اقلام غذایی که مورد استفاده سنجاب‌ها قرار می‌گیرد جوانه گیاهان، غنچه گل ها، پوست درختان، بی مهرگان و گلسنگ بوده و گزارشاتی از خوردن جوجه پرندگان، تخم پرندگان و استخوان در محیط‌های طبیعی و حتی در اسارت وجود داشته است.

سنجاب‌ها به دلیل مخفی نمودن بذر بلوط در زیر خاک نقش بسیار مهمی در رویش و حفظ جنگل‌های بلوط بر عهده دارند و همچنین به عنوان طعمه ضامن بقایای بسیاری از گوشتخواران از جمله روباه، شغال و پزندگان شکاری می‌باشند.

مهمترین زیستگاه سنجاب ایرانی در ایران، جنگل‌های بلوط سردشت در آذربایجان غربی است. در عین حال بیشترین میزان شکار و قاچاق این جانور به منظور فروش آن به عنوان حیوان خانگی نیز در این منطقه صورت می‌پذیرد. متاسفانه سنجاب ایرانی توسط متخلفین سودجو زنده‌گیری و پس از انتقال به شهر‌های بزرگ به عنوان حیوان خانگی به‌فروش می‌سد.

صید غیرمجاز و فروش به عنوان حیوان خانگی موجب کاهش شدید جمعیت سنجاب در رویشگاه‌های بلوط شده و نسل این گونه ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

نسل سنجاب ایرانی از پستانداران خاص به دلیل جمع آوری میوه‌های بلوط توسط مردم و اسارت بی اندازه این حیوان زیبا توسط شکارچیان برای فروش، به شدت در حال کاهش و انقراض است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار