اطفاء ١٠٩ مورد پسماندسوزی در تهران در هفته گذشته / اتوبان تهران ساوه رکورد دار این معضل

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از افزایش پسماند سوزی و ضایعات سوزی در سطح استان تهران، خصوصا حاشیه بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها خبر داد.

اطفاء١٠٩ مورد پسماندسوزی در تهران در هفته گذشته / اتوبان تهران ساوه رکورد دار این معضلبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رستگاری در این خصوص گفت:زباله سوزی طبق قانون هوای پاک و قانون مدیریت پسماند، جرم تلقی می‌شود و مجرمین این تخلف به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند.

وی جرائم متخلفان حقیقی و حقوقی را متفاوت و منوط به تشخیص مقام قضایی دانست وافزود: توقیف خودروی حامل زباله فرد یا مجموعه‌ای که زباله سوزی می‌کند یکی ازمجازات‌های تعیین شده است.

وی عاملان اصلی آتش زدن سیم، کابل و لاستیک را عمدتا معتادان، اتباع بیگانه و سودجویان معرفی کرد و اظهار داشت:انگیزه آن‌ها استحصال فلز و مس موجود دراین ضایعات و فروش آن است.

رستگاری به اطفاء روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ مورد از پسماندسوزی دراستان تهران اشاره کرد و تاکید کرد:دستگاههایی، چون شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری و وزارت راه و شهرسازی مسئول رسیدگی و پیشگیری از پسماندسوزی هستند و این درحالی است که همکاری‌های بین بخشی دراین خصوص ضعیف است.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران افزود:واحد‌های صنعتی و پیمانکاران نیز برای فرار از پرداخت نکردن عوارض پسماند، زباله‌های واحدصنعتی خودرا آتش می‌زنند.

وی تشکیل گشت‌های شبانه مقابله با پسماند سوزی را برنامه‌ای برای کاهش موقتی این معضل دانست و گفت:درهفته‌ای که گذشت اطفاء حدود ١٠٩ مورد پسماندسوزی و ضایعات سوزی فقط توسط همکاران ما در سطح استان و آنهم در گشت و پایش‌های شبانه گزارش شد و این درحالی بود که کیفیت و شاخص هوای تهران و اکثر شهرستان‌ها در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یا ناسالم بود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران همچنین عدم واکنش متولیان با متخلفان و عاملان پسماند سوزی را علت افزایش زباله سوزی و درنتیجه آلودگی هوا عنوان کرد و افزود:محیط زیست تنها دستگاه پیگیر این معضل است.

رستگاری بابیان اینکه در تمامی سطح شهر تهران هم اغلب پسماندسوزی گزارش می‌شود، افزود:بیشترین موارد آتش زدن زباله‌ها در جاده خاوران، منطقه خلازین، اتوبان تهران _قم، تهران_ساوه و جاده قدیم قم دیده می‌شود که دراین بین، حجم پسماندسوزی دراتوبان تهران _ساوه بیش از حد است.

وی در پایان از همه دستگاه‌های مسئول خواست تا به برنامه ریزی لازم برای مقابله با این معضل جدی بپردازند.

انتهای پیام/

برچسب ها: زباله سوزی ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار