رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افت ۱۳ درصدی صادرات طلای سرخ/ قاچاق زعفران جانی دوباره گرفت

میری گفت: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۳۲ تن و ۷۵۳ کیلو زعفران به بازار‌های هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افت داشته است.

افت ۱۳ درصدی صادرات طلای سرخ/ قاچاق زعفران جانی دوباره گرفتغلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ طلای سرخ طی ۲ هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۹ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه رکود بر بازار داخلی زعفران حاکم است، افزود: فروش زعفران در بازار داخل نسبت به ماه های اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده که هم اکنون نمی توان درصدی برای افت فروش اعلام کرد.

میری درباره آخرین وضعیت صادرات طلای سرخ بیان کرد: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۳۲ تن و ۷۵۳ کیلو زعفران به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افت داشته است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران محدودیت های صادراتی ناشی از مشکلات بازگشت ارز را از جمله چالش های پیش روی صادرات برشمرد و گفت: با توجه به موضوع محدودیت های صادراتی، صادرات زعفران از طریق قاچاق و کارت های اجاره از طریق افغانستان به دیگر کشورها در حال انجام است.

وی درباره آینده بازار زعفران گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز، صدور بخشنامه های متعدد و کاهش قدرت خرید خانوار زعفران کالای لوکس در سبد خانوار به شمار می رود‌، در حالیکه از دیدگاه ما زعفران خاصیت دارویی دارد.



افزایش صادرات زعفران در ماه های آتی

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم آنکه خرید زعفران در بازار داخل به سبب کاهش شدید قدرت خرید خانوار با روند نزولی روبروست، اما به سبب کاهش قیمت ارز پیش بینی می شود که صادرات رونق بگیرد و نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برداشت زعفران در حال انجام است، تصریح کرد: برآوردها از مزارع نشان می دهد که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است، اما درصد آن را وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید باید اعلام کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار