مخالفت آمریکا با طرح آموزش دستگاه اطلاعات عربستان

وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد یک شرکت نظامی این کشور را برای آموزش دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا به تازگی پیشنهاد شرکت بین المللی «داین کورب» را برای آموزش سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی رد کرد.

به نوشته این روزنامه، علت این مسأله، نگرانی‌ها از آن است که تضمین‌های مناسبی برای جلوگیری از عملیات‌های غیرقانونی محرمانه از سوی عربستان به مانند آنچه سال گذشته میلادی بر سر جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پس آمد، وجود ندارد.

بر پایه این گزارش، آنچه مقامات سیا و وزارت خارجه آمریکا را نگران می‌کند و سبب مخالفت با این پیشنهاد شده، گزارش‌هایی است که از ادامه فعالیت‌های مخرب از جمله مجبور کردن مخالفان به بازگشت به عربستان، نظارت بر خانواده خاشقجی در خارج از کشور و بازداشت فعالان حقوق بشر حکایت دارد.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: مقامات آمریکایی نگران هستند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هنوز درک نکرده باشد که «پاسخگویی اطلاعاتی» و اصلاحات، دو امر ضروری برای ثبات روابط میان آمریکا و عربستان است. بطور مثال سعود القحطانی، از مشاوران نزدیک محمد بن سلمان که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان برنامه ریز عملیات قتل خاشقجی نام گرفته، هنوز (از سوی دستگاه قضایی عربستان) متهم نشده و به فعالیت پشت پرده خود ادامه می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: از میان سوء استفاده‌هایی که در سال جاری انجام شده، تلاش برای به دام انداختن یک جوان مخالف سعودی است که در آمریکا زندگی می‌کند. یک مقام آمریکایی گفت اف بی آی به این نتیجه رسیده در صورتی که این جوان به خانه باز می‌گشت، بازداشت می‌شد؛ از این سو به وی در خصوص این سفر هشدار داد. این مقام آمریکایی هویت این مخالف سعودی را فاش نکرد.

واشنگتن پست در ادامه به نقل از این مقام آمریکایی نوشته که «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که به قتل رسید نیز تابستان گذشته به همراه یکی از فرزندان خاشقجی، در لندن از سوی عربستان تحت نظر بودند.

گفتنی است داین کورب، یک شرکت نظامی آمریکایی است که در ابتدا فعالیت خود را در زمینه هوایی آغاز کرد و اکنون در زمینه‌های عملیات پروازی، آموزش‌های اطلاعاتی، امنیت و .. فعالیت دارد. داین کورب بیش از ۹۶ درصد از درآمد سالانه خود را که بالغ بر بیش از ۳ میلیارد دلار است، از دولت فدرال آمریکا دریافت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار