رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۲۵۰ هزار کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی شدند

عباسی گفت: تاکنون ۲۵۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی و کارت سوخت شدند.

۲۵۰ هزار دستگاه هزار کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی ورانندگی شدندکامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تاثیر گرانی بنزین بر هزینه‌های حمل و نقل کشاورزی اظهار کرد:  کرد: با توجه به آنکه سوخت مصرفی بخش کشاورزی گازوئیل است از این رو گرانی بنزین تاثیری در هزینه‌های حمل و نقل ندارد.

او با اشاره به اینکه حمل و نقل محصولات کشاورزی عمدتا توسط ماشین‌های دیزل انجام می‌شود، افزود: با توجه به ثبات قیمت گازوئیل نوسانات اخیر گرانی بنزین تاثیری در هزینه‌های حمل و نقل ندارد ضمن آنکه دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد که این موضوع در ثبات هزینه‌های حمل و نقل تاثیر بسزایی دارد.

عباسی با اشاره به اینکه سوخت سایر حوزه‌ها همچون گلخانه گاز و گازوئیل است بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چاه‌های کشاورزی به دنبال برقی کردن آنهاست که در صورت تحقق این امر مصرف مجدد با گازوئیل انجام می‌شود و به طور کلی هزینه‌های بخش کشاورزی تغییری نداشته که بخواهد بر قیمت نهایی محصول تاثیر گذار باشد و به طور کلی حوزه‌های مختلف کشاورزی در مزرعه فرآینده حمل و  نقل و جابجایی منشا آن گازوئیل است که این امر بر تثبیت قیمت تاثیر بسزایی دارد.

 محدودیتی در اعطای تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی نداریم

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه محدودیتی در حوزه تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی وجود ندارد، افزود:  مکانیزاسیون کشاورزی جزء معدود طرح‌هایی است که بانک کشاورزی بدون محدودیت در این خصوص تسهیلات پرداخت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: اختلاف ۵۰ درصدی قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره! / جولان دلالان در سایه کمبود نظارت دستگاه‌های متولی


او ادامه داد: علی رغم نوسانات چشمگیر در سایر حوز‌ه‌های قیمت ماشین آلات کشاورزی از ثبات بهتری در بازار برخوردار بوده و افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی از ابتدای سال تا کنون تنها به دنبال تحولات ارزی و سیاست‌های اقتصادی کشور اتفاق افتاده است و بعد از افزایش قیمت بنزین هیچ گونه نوسانی در حوزه ماشین‌های کشاورزی رخ نداده است.

۲۵۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی شدند

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت صدور کارت سوخت به ماشین‌های کشاورزی گفت: از تیر ماه امسال برای اولین بار در سه استان به صورت پایلوت بحث صدور کارت سوخت در حوزه ماشین آلات کشاورزی را آغاز کردیم  به طوری که در کارت بانکی کشاورزانی که صاحب تراکتور و کمباین هستند سهمیه سوخت را تخصیص داریم و به عبارتی این امر موجب شد حواله‌های کاغذی از بین رود و امکان ذخیره سازی سوخت در کارت‌ها برای دارندگان ماشین آلات کشاورزی مهیا شود که به این ترتیب دیگر نیازی به جابجایی سوخت به منظور جلوگیری از سوخت حواله‌ها ندارند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: تاکنون ۲۵۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی و کارت سوخت شدند.

عباسی با بیان اینکه هم اکنون صدور کارت سوخت به استان‌ها تعمیم یافته است اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی شدند وبرنامه‌ریزی شده که تمامی این تراکتور‌ها و کمباین‌ها کارت سوختشان از طریق کارت بانکی فعال سازی شود تا امور توزیع سوخت در حوزه کشاورزی تسهیل شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۸ درصد گازوئیل کل کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد بیان کرد: از این ۸ درصد نیمی در حوزه‌های ماشین‌های کشاورزی مصرف می‌شود که با ایجاد کارت سوخت برای دارند این ماشین‌های کشاورزی فرآیند تامین تخصیص و توزیع سوخت مطلوب می‌شود و همواره در نظر داریم که تا سال ۱۴۰۰ تمامی کمباین‌ها و تراکتور‌ها صاحب پلاک و مجهز به کارت سوخت شوند.

۹۵ درصد نیاز ماشین آلات از داخل تامین می‌شود

عباسی در بخش دیگر اظهارات خود درباره تاثیر تحریم‌های اخیر بر توسعه مکانیزاسیون در کشور اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که طی ۶ سال اخیر در حوزه مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی صورت گرفته و بسیاری از کارخانه‌های تولید داخل با این حجم سرمایه‌گذاری مجدد فعال شدند از این روز تحریم‌های اخیر تاثیری در این حوزه نداشته است.

او با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز ماشین آلات کشاورزی در داخل تامین می‌شود بیان کرد: بر این اساس در تولید ماشین آلات به ویژه برای محصولات اساسی مشکلی نداریم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه تحریم‌ها اخیر توقفی بر توسعه مکانیزاسیون کشور نداشته است گفت: با آغاز تحریم‌ها از سال گذشته تا کنون روند جذب تسهیلات در این حوزه بسیار مطلوب بوده به طور که اعمال تحریم‌های ظالمانه توقفی بر روند توسعه و تولید داخل نداشته است.

عباسی با بیان اینکه طی دو سال اخیر تسهیلات این بخش به نحو مطلوبی افزایش یافته است افزود: امسال خط اعتباری ۱۸۰۰ میلیارد تومانی را برای کشاورزان راه‌اندازی کردیم و امیدواریم تا پایانی سال تمامی این منابع جذب و تبدیل به ماشین شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پایان درباره تاثیر شرایط تحریم بر خود اتکایی تولید داخل تصریح کرد: طی سال‌های قبل اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور خود باوری ما را بیشتر کرده است که هم اکنون با برنامه ریزی مناسب در صدد هستیم تا ۱۰ الی ۱۵ درصد مابقی نیاز کشور را که از طریق واردات تامین می‌شود را در داخل تولید کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار