وزیر صمت مطرح کرد؛

ظرفیت بالای ایران و عمان برای گسترش تجارت/ تسهیل حمل و نقل دریایی بین ایران و عمان

رحمانی گفت: حجم تبادلات اقتصادی متناسب با علایق و ظرفیتهای دو طرف نیست و باید افزایش یابد.

ظرفیت بالای ایران و عمان برای گسترش تجارت/ تسهیل حمل و نقل دریایی بین ایران و عمانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عمان با حضور وزرای دو کشور آغاز به کار کرد.

در این جلسه رضا رحمانی، وزیر صمت و علی بن مسعود بن علی السنیدی، وزیر تجارت و صنایع عمان حضور دارند.

رضا رحمانی، وزیر صمت بیان کرد: امیدوارم دستگاه های ذیربط از فرصت این اجلاس برای شناسایی ظرفیت های جدید همکاری و توسعه روابط تجاری متناسب با علایق و تاکیدات مقامات دو کشور نهایت بهره برداری را داشته باشند. این هیات جزو بزرگترین هیات های تجاری و عالی رتبه عمان است که در سالیان اخیر به ایران آمده است و به ویژه علاوه بر مقامات عالی رتبه یک هیات بزرگ از تجار و تولیدکنندگان و بخش های مهم اقتصادی این هیات را همراهی می کنند.

او ادامه داد: همکاران ما هم برنامه ریزی کردند و امیدواریم بخش خصوصی دو طرف برای بهره برداری از ظرفیت های موجود گام بردارند.ما در دولت فقط تسهیل کننده هستیم و امیدواریم بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مذاکرات خوبی را به جلو ببرند و نتایج خوبی از مذاکرات بخش خصوصی دو طرف حاصل بشود. کشور دوست و برادر سلطنت عمان از جایگاه ویژه ای در تجارت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

رحمانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت تدابیر مقام‌معظم رهبری و رییس محترم جمهور برگسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی به ویژه کشور عمان تاکید دارد. در این راستا برنامه ریزی و پیگیری تحقق اهداف و نیات مقامات عالی دو کشور برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی دو طرف دارای اهمیت فراوان است.

وزیر صمت گفت: جهت گیری کمیسیون مشترک برای برنامه ریزی و شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری و توام با اهداف گسترش روابط دو طرف است. در سالهای اخیر روابط تجاری دو طرف تحت نظر اقای السنیدی با افزایش خوبی رو به رو بوده است.اما ما معتقدیم که حجم تبادلات اقتصادی متناسب با علایق و ظرفیتهای دو طرف نیست و باید افزایش یابد.

او گفت: همکادی های دو کشور در حوزه تجارت و گردشگری و فنی و مهندسی و صنعتی بالغ بر ۵ میلیارد دلار است که اکنون فقط یک‌میلیارد دلار آن محقق شده است.در همین ارتباط پیشنهاد کمیته همکاریهای مشترک برای پیگیری مصوبات این اجلاس یک نقشه راه برای این هدف موجود طراحی و پیگیری می شود.ایران با دارا بودن ظرفیت کم نظیر کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی و گردشگری و ... دارای ظرفیتهای بی نظیر برای توسعه روابط است.

رحمانی بیان کرد: اراده دولت ایران و سیاست تجاری بر توسعه روابط تجاری با سلطنت عمان و تامین نیازهای وارداتی خود از این طریق است. ما عمان را به عنوان یک موقعیت منطقه ای برای توسعه روابط با کشورهای عربی و کشورهای شمال افریقا می دانیم.در این زمینه در گذشته تفاهم‌ هایی چند جانبه برای استفاده از موقعیت عمان را داشتیم و یکی از آنها کریدور شمال جنوب برای ارتباط کشورهای خزر با حاشیه خلیج فارس و آفریقایی است. با مقامات این کشورها نیز اخیرا ملاقات داشتیم و همگی پیگیر ایجاد این کریدور بودند.

در ادامه مراسم حمید زادبوم، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم، با برشمردن جزییات مذاکرات دوجانبه کارشناسی صورت گرفته، گفت: اسناد ورزشی و حمل دریایی میان دو وزیر به امضا خواهد رسید. ضمن اینکه سند همکاری های استاندارد نیز در این راستا به امضای دو طرف ایرانی و عمانی خواهد رسید.

او گفت: تجارت، سرمایه گذاری، صنعت، همکاری اتاق های بازرگانی، مناطق آزاد، محیط زیست، برق و گاز زمینه های همکاری مشترک هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار