میراث صنعتی تشکیل ‎دهنده بخشی از تاریخ و تمدن یک کشور است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: در حال حاضر فرهنگ ‎دوستان به این باور رسیده‎اند که حفظ میراث صنعتی یک لزوم است و این آثار بخشی از فرهنگ یک کشور را نشان می دهد.

سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستاندر گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طی همایش ملی ثبت میراث صنعتی پرونده‎های آثاز ثبت صنعتی از سراسر کشور بررسی خواهد شد و با نظر کارشناسان و هیأت داوران که از کارکشتگان و اساتید برجسته حوزه میراث فرهنگی هستند، آثاری که واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شوند، مجوز ثبت ملی شدن را دریافت خواهند کرد.

او افزود: برای این همایش، کارشناسان مربوط و معاونان میراث فرهنگی از سراسر کشور به خوزستان و بندر ماهشهر سفر کرده‎اند و استان در این همایش با بیشترین تعداد آثار که پرونده‎های آن‎ها از سوی همکاران ما در سطح استان آماده شده‎اند شرکت دارد.

موسوی  عنوان کرد: خوزستان مملوء از آثار صنعتی و استانی است که پیشینه صنعتی آن بسیار شاخص است و از این رو ما در تلاش هستیم تا آثار شاخص خودمان در این حوزه را در این همایش به ثبت ملی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به این‎که حفاظت از این آثار که قسمتی از تاریخ و تمدن ما هستند، گذر از سنت به مدرنیته را به اثبات می‎رساند ادامه داد: بتوانیم این آثار که نشانه‎هایی از فرهنگ این دوره تاریخی هستند را ثبت کنیم و در جهت حفاظت از آن‎ها گام برداریم.

این مقام مسئول گفت: اوج رسیدگی به ثبت آثار تاریخی به بعد از انقلاب اسلامی و دو دهه اخیر مربوط می‌شود که ما ثبت آثارمان را به بیش از ۳۴ هزار شماره رساندیم و توانستیم انواع آثار را به ثبت ملی و جهانی برسانیم تا جایی که در حال حاضر بیش از ۲۰ اثر از کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.

او اظهار داشت: در این میان، خوزستان ۳ اثر ثبت جهانی را دارا است و اثر چهارم نیز که راه‎‎آهن سراسری کشور است، در مرحله تدوین پرونده قرار دارد که بخش عظیمی از ایران را از جمله خوزستان و شهرستان ماهشهر را درگیر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان آغاز توجه به موضوع میراث صنعتی در جهان را از نیمه‎های قرن بیستم دانست و عنوان کرد: این آغاز مصادف با زمانی بود که قسمت اعظمی از آثار تاریخی صنعتی در اروپا از بین رفت و به فراخور آن موضوع رسیدگی به این آثار و ثبت آن‎ها به دغدغه تبدیل شد.

لزوم حفظ میراث فرهنگی در کشور

او افزود: اکنون فرهنگ‎دوستان دنیا و ایران به این باور رسیده‎اند که حفظ میراث صنعتی یک لزوم است چراکه بخشی از تاریخ و تمدن را تشکیل می‎دهند و از همین رو سیر تدوین پرونده‎های میراث صنعتی و حفاظت از این آثار در ایران نیز آغاز شده است.

موسوی در بخش دیگری از صحبت‎های خود با اشاره به اثر ثبت جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر نیز بیان کرد: این اثر، موضوع سازه‎های هیدرولیکی و نیز هیدرولوژی در آسیاب‎ها و صنعت آن دوران که نمادی از فرهنگ و تمدن و نوع زندگی در قدیم است را منعکس می‎کند.

او درخصوص آثار تاریخی و ظرفیت‎های شهرستان بندرماهشهر دراین حوزه نیز گفت: برخلاف تصوری که پیش از این وجود داشت و گمان می‎شد در ماهشهر و بندرامام خمینی آثار تاریخی چندانی وجود ندارد، طی یکی ۲ سال اخیر با حمایت و تلاش مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان و مسئولان شهرستانی، آثار تاریخی بسیاری در ماهشهر شناسایی و برای آن‎ها پرونده ثبتی تهیه شد که در این میان برخی از آن‎ها نیز به ثبت رسیدند و برخی نیز در این همایش به ثبت خواهند رسید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار