پشت پرده افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو

گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد که در حال‌حاضر هر فروشنده‌ای، قیمتی جداگانه برای محصولش تعیین می‌کند و همین موضوع باعث شده قیمت خودرو‌های داخلی ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان گران شود.

پشت پرده افزایش عجیب و غریب قیمت خودروبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، موتور افزایش قیمت خودرو چند هفته‌ای است روشن شده است. دسته‌ای از عوامل متعدد همزمان با شرایط خاص در صنعت خودرو و کشور، باعث شده که حباب کاذبی در قیمت‌های خودرو ایجاد شود و روند آرامشی که در اوایل سال وجود داشت، تغییرات ملموسی پیدا کند.


بیشتر بخوانید:قیمت خودرو با افزایش قیمت بنزین ۱۰ درصد افزایش یافت‌


به نظر می‌رسد قیمت خودرو تحت عوامل مختلف از جمله خرید‌های به اصطلاح هیجانی، کمبود عرضه و همچنین رواج دلالی و سفته‌بازی، روندی افزایشی داشته است. البته تحلیلگران بازار خودرو معتقدند افزایش قیمت بنزین هم تنور رشد قیمت‌ها در بازار خودرو را گرم کرده است؛ هر چند به طور معمول با افزایش نرخ بنزین پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در بازار خودرو روندی کاهشی به خود بگیرد.

تجربه نشان داده به دنبال افزایش قیمت بنزین در دنیا، الگوی مصرف تغییر کرده و قیمت محصولات خودرویی به‌طور معمول کاهش می‌یابد، اما در ایران عکس این اتفاق رخ داد و همراه با رشد قیمت گازسوز‌ها و کم‌مصرف‌ها، پرمصرف‌ها نیز روند صعودی در قیمت‌ها داشتند.

افزایش ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومانی قیمت خودرو

آن‌طور که از گزارش‌های میدانی برمی‌آید، این است که در حال‌حاضر هر فروشنده‌ای قیمتی جداگانه برچسب محصول خود می‌کند. همین موضوع باعث شده که حداقل در سه هفته اخیر، قیمت خودرو‌های داخلی ۵۰۰ هزار تا ۳ ملیون تومان گران شود.

طی سه هفته اخیر پژو۲۰۶ تیپ پنج ۲ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲ میلیون تومان، دنا ۳ میلیون تومان، تیبا یک میلیون تومان و ساینا یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمت پراید۱۳۱ حدود ۱.۵ میلیون تومان، رانا ۵۰۰ هزار تومان، سمند EF ۷ یک میلیون تومان، ساندرو استپ‌وی ۲ میلیون تومان، چانگان ۳ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتومات یک میلیون تومان افزایش یافته است.

در حال حاضر پژو۲۰۶ تیپ پنج در بازار ۱۰۲ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۸۸ میلیون تومان، دنا ۱۱۴ میلیون تومان، تیبا ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا ۶۲ میلیون تومان، پراید۱۳۱ حدود ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رانا ۸۳ و ۵۰۰ هزار تومان، سمند EF ۷ حدود ۹۳ میلیون تومان، ساندرو استپ‌وی ۱۹۰ میلیون تومان، چانگان ۱۹۰ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتومات ۱۷۳ میلیون تومان قیمت دارد.

در شرایط کنونی پرتقاضاترین خودرو‌های داخلی پراید، پژو ۴۰۵ و البته انواع وانت‌ها، به‌خصوص وانت‌هایی با قیمت‌های پایین‌تر هستند. این وضعیت سبب شده است قیمت این دسته از خودرو‌ها چسبندگی بالایی داشته باشد و کمتر کسی احتمال ریزش شدید آن را در روز‌های آینده بدهد.

ارتباط افزایش قیمت خودرو با بنزین

افزایش ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومانی قیمت خودرو بعد از افزایش قیمت بنزین نشان می‌دهد که هیچ دست‌اندازی برای توقف افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو وجود ندارد تا از سرعت رشد قیمت‌ها بکاهد. اگرچه مسوولان عنوان کرده‌اند که روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد. بنا به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، «تورم خودرو در بازار واقعی نبوده و متاثر از سهمیه‌بندی بنزین نیست، بلکه سوءاستفاده‌هایی در این بازار رخ داده است.»

عباس تایش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعتقاد دارد «با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودرو‌ها کاهش یابد و این‌که قیمت خودرو در این مدت گران شده، به دلایل دیگری است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.»

به گفته وی، «هیچ تغییری در قیمت محصولات خودروسازان داخلی اتفاق نیفتاده و اکنون به دلیل آغاز پیک تقاضای خرید خودرو، برخی دلال‌ها به قیمت‌ها دامن می‌زنند و خودرو نیز از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تغییر کرده است.»

افت دامنه‌دار تولید

آنچه مشخص است، از اوایل مهرماه سال‌جاری روند صعودی قیمت‌ها آغاز شد. این در شرایطی است که در این مقطع آرامش در دیگر بازار‌ها حاکم و هنوز قیمت بنزین افزایش نیافته بود.

در این بین، بسیاری از فعالان خودرو، عرضه نامناسب به بازار از سوی خودروسازان را تنها دلیل صعودی شدن قیمت‌ها عنوان می‌کردند؛ هر چند که این دلیل، از سوی تولیدکنندگان مورد انتقاد قرار گرفت. در هر صورت آمار‌های منتشر شده از سوی خودروسازان در سایت کدال نیز حکایت از افت تولید طی ماه‌های گذشته از پاییز دارد و مشخص است که با نزول تولید، خودروسازان نیز نمی‌توانند عرضه مناسبی به بازار داشته باشند.

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز، وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز کشور در پایان هشتمین ماه از سال گویای افت ۳۲.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

طبق همین آمار تا پایان آبان ماه سال‌جاری ۴۸۷ هزار و ۹۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است. در مدت یاد شده تولید انواع سواری ۴۴۵ هزار و ۷۷۴ دستگاه بود که در مقایسه با آمار تولید ۸ ماهه سال گذشته کاهش ۳۲.۸ درصدی را تجربه کرده است.

تولید سواری در ایران خودرو طی ۸ ماهه امسال با کاهش ۳۵.۲ درصدی روبه‌رو شده و به ۲۰۰ هزار و ۲۹۲ دستگاه رسیده است. تولید سواری در سایپا نیز طی ۸ ماهه امسال با افت ۲۱ درصدی نسبت به ۸ ماهه سال قبل به ۲۲۷ هزار و ۴۲۲ دستگاه رسیده است.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به این‌که دو خودروساز ایرانی در سال ۱۳۹۶ بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تولید خودرو داشته‌اند و از طرف دیگر صادرات به معنای واقعی خودرو هم در کشور وجود ندارد و نزدیک به ۷۰ هزار خودرو نیز در همان سال به کشور وارد شده بود، این موضوع نشان می‌دهد میزان تقاضای بازار خودروی کشور نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو است، اما در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودرو سالانه در کشور تولید می‌شود که نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه وجود دارد.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «خودروسازی‌ها با تمام توان در حال تولید هستند و برای افزایش ظرفیت نیاز به سرمایه‌گذاری دارند، اما سرمایه نیز وجود ندارد. همچنین بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان زیان کردند و این بدان معنی است که نقدینگی نیست؛ بنابراین بعید است که خودروساز بتواند تولیدی بیش از حال حاضر را داشته باشد.»

۱۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم

در این میان، گروهی نیز وجود نقدینگی سرگردان را عامل رشد قیمت‌ها در بازار می‌دانند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در شرایط کنونی یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، وجود نقدینگی سرگردان در بازار است، عنوان می‌کند: «۱۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم وجود دارد که دولت نمی‌تواند آن را به بخش‌های مولد جذب کند. از این رو نقدینگی کنترل نشده هر سری موج گرانی را به بازار‌های مختلف می‌برد.»

سید جواد حسینی‌کیا با ذکر این نکته که خودروسازان باید توان تولید خود را افزایش دهند، می‌گوید: «به همین دلیل دولت باید افزایش نقدینگی برای تولید بیشتر را در دستور کار خود قرار دهد.»

گیجی بازار

فعالان بازار می‌گویند قیمت‌ها در این بازار هر چند افزایش یافته است، اما با این حال مشتری چندانی در بازار وجود ندارد. بازاری‌ها از اصطلاح گیجی بازار برای توصیف وضعیت بهره می‌برند.

فعالان بازار البته عنوان می‌کنند هنوز معلوم نیست تعدیل قیمت‌ها در بازار چه زمانی آغاز شود، اما آنچه مسلم است، این‌که رشد قیمت‌ها بازار را بیش از پیش در رکود فرو برده است.

محمد مولایی، فعال بازار خودرو می‌گوید: «امروز خرید و فروش خودرو در بازار راکد بود و با توجه به تاثیر رشد قیمت بنزین بر قیمت خودرو، خریداران فعلا برای خرید دست نگه داشته‌اند.»

وی عنوان می‌کند: «هر چند روی کاغذ، قیمت برخی خودرو‌ها در اثر رشد نرخ ارز، کمی بالا رفته، اما خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و مردم منتظرند تا اثر قیمت جدید بنزین را بر نرخ خودرو‌ها مشاهده کنند.»

در عین حال، فعالان بازار خودرو معتقدند «در سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش خودرو تاحدی سودده بود و همین امر عاملی شد تا مردم با هجوم به سمت بازار و ثبت‌نام اینترنتی شرکت‌های خودروساز، چندین محصول را خریداری کنند، اما امروز آن خودرو‌ها را نمی‌توانند در بازار به فروش برسانند؛ به نوعی سرمایه‌گذاری درازمدت در بخش خودرو امروز سودده نیست و حتی ضرر نیز دارد.»

در حال حاضر اکثر خریداران خودرو که در یک ماه اخیر اقدام به خرید محصول کرده‌اند، پشیمان بوده و مشتری برای خودرو‌های خود ندارند و همین امر عاملی شده تا رکود در بازار تشدید بیشتری پیدا کند. کسی امروز سراغ خرید خودرو نمی‌رود؛ چراکه قیمت‌ها غیرمعقول بوده و یا حجم زیاد خرید خودرو در یک سال گذشته باعث شده تا کسی نیاز به خرید نداشته باشد.

با این وجود، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اعتقاد دارد «بازار تابع عرضه و تقاضا است و اگر کمی عرضه بیشتر باشد، قیمت‌ها افت پیدا می‌کند.»

به گفته سعید موتمنی، «به طور کلی قیمت خودرو‌ها ۵ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش داشت. این افزایش قیمت با شیب کند در ماه مهر و آبان اتفاق افتاد. زمانی که مشتری مراجعه نکند، قیمت‌ها افت می‌کند.»

وی در عین حال تاکید دارد «تا ۲، ۳ ماه آینده قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد.»

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
چرا هیچکدوم از پیامهای من رو منتشر نکردین. نه توهین داره توش. نه بی احترامی.
نظراتی که خودتون میپسندین و میزارین و بقیه رو سانسور میکنین؟
واقعا شما برای مردم کار میکنین یا اشخاص خاصی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مسئولین (که دقیقا نمیدونیم کیا هستن!) قرار بود نظارت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
فقط بایددولت پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۹:۲۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
فقط دست دلالایه سایپا و ایران خودرو تو کاره.هرچی تولید میشه دست مردم نمیرسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
آقای محترم ختم کلام عرضه با تقاضا همخوانی نداره والسلام خودرو ساز محصولاتشو به بازار نمیده به هردلیلی یا کمبود قطعه یا دلایل دیگر ویا دلال بازی ویا مافیای خودرو نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
فرزند انقلاب
۰۸:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه صنعت خودرو بدون توجه به اوضاع اقتصادی مردم و با توجه به قیمت کاذب بازار و بدون توجه به سازمان حمایت از مصرف کنند و با تکیه به قیمت کاذب بازار باز قیمتهایش را به روز میکند و بر آتش اوضاع بد اقتصادی خواهد دمید.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند انقلاب
۰۸:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه صنعت خودرو بدون توجه به اوضاع اقتصادی مردم و با توجه به قیمت کاذب بازار و بدون توجه به سازمان حمایت از مصرف کنند و با تکیه به قیمت کاذب بازار باز قیمتهایش را به روز میکند و بر آتش اوضاع بد اقتصادی خواهد دمید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
والا قیمت ها عجیب و غریب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
چی افزایش پیدا نکرده، اصلآ اوضاع بهم ریخته است. بنزین ۳۰۰۰هزاری میدونی یعنی چی
France
ناشناس
۰۶:۳۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
باید انحصار شکسته بشه تا کسانی که لایقند در بازار بمانند و دست دلال ها و گرانفروشان از بازار بریده شود
Italy
ناشناس
۰۵:۵۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
عرضه تثبیت و واقعی کردن قیمت خودرو رو ندارید
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
تمام خودرو سازی دولتی را واگذار کنند خودرو ارزان می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۳۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
فقط دست ایران خودرو دو روز تعطیل شه یا قیمتهاشو بکشه پایین..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
واقعا جای تاسف است
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۰:۵۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
تنها راهکار کنترل قیمت عرضه محصول به بازاره
قشنگ معلومه خودرو ساز اولین کسیه که منفعتش تو همین آشفته بازاره وگرنه انباراشون پر از ماشینه میتونن فروش فوری بذارن قیمتو کنترل کنن ولی نمیکنن
منتظر میشینن تا اونجا که جا داره قیمت بالابره بعد بفروشن
بازار خودرو هم رقابتی نیست رفاقتیه
وگرنه اگر خودرو سازی مثل تویوتا در ایران حضور داشته باشه سایپا و ایران خودرو هرگز توان رقابت ندارن باهاش
و این فقدان رقیب جدی خیلی بده و باعث تنبلی صنعت کشور میشه
دیگه مراکز صنعتی رقیبی نمیبینن که بخوان برای پیشرفت تلاش کنن و نتیجه میشه وضعیت کنونی خودرو
راهکار اصلی اجازه واردات خودرو با کیفیت و قیمت مناسبه تا خودروساز داخلی مجبور بشه کمی خودشو جمع و جور کنه
Iran (Islamic Republic of)
Masoud
۰۰:۱۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
تا زمانی که دست واسطه ودلال قطع نشه همین وضع خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
عليرضا
۰۰:۰۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
تا وقتي نظارت بر سايتهاي فروش خودرو(ديوار-شيپور-...) نباشدكه محل جولان دلالها ميباشد؛و دلالها با چند آگهي تقلبي قيمت خودرو رو افزايش ميدن،بازار خودرو هميشه آشفته است.
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۲۳:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
تمامی قیمت ها رو فقط اگر بخواین تویه روز میتونین کنترل کنین برگردونین به قیمت قبل بخدا اینه همه گرون فروشی با دزدی هیچ فرقی نداره
United States of America
۲۳:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
وای خدا .از ماست که بر ماست علت گرانی سادگی مردم وترس و وحشت فرا.وان .بابا ترا به وجدانتون نخرین چتونه.از قدیم گفتن سزای گرونی نخریدنه .بدبخت ملت ایران با گرونی حمله ور میشن .
Iran (Islamic Republic of)
سامان نیروانی
۲۳:۲۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
اون قیمتهای که شما میگین والله خیلی عالی بنده هر کدوم که دارین خریدارم چون هر کدومو ۱۰ ملیون تومان کمتر گفتین اگه راست میگین کجا ۲۰۶ تیپ ۵ به قیمت ۱۱۰ ملیون هست بنده خریدارم.الان تو بازار ۱۱۵ ملیون گیر نمیاد شما زدین ۱۰۲ ملیون
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۱۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
سلام سایپا تحویل فوری ها رو اصلا فاکتور نمی کنه و نزدیکه یه هفتس قطره چکونی ماشین میده مخصوصا تیبا بعد توقع داری ماشین گرون نشه خوب موقعی تولید نباشه ماشین هم گرون میشه اینو بچه پنجم دبستانی هم میفهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
کاهش قیمت خودرو فقط یک راحل دارد انتصاب مدیر انقلابی خارج ازدولت برایرانخودرو مابقی اظهارات غیرکارشناسی است
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۲۱:۳۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
سلام پس کسی نیست جلوی این گرونی رو بگیره خنده داره پراید پنجاه میلیون،تورو خدا نخیرید
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۲۱:۳۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
سلام پس کسی نیست جلوی این گرونی رو بگیره خنده داره پراید پنجاه میلیون،تورو خدا نخیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
از قوه قضائیه خواهشمندیم رسیدگی کنند.
از باشگاه خبرنگاران خواهشمندیم صدای ما را به گوش مسئولین برسونید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
پشت پرده ای ندارد تمام گرانی ها از ناحیه دولت است وبس
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۱:۱۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
وقتی اجازه ورود خودرو حتی دست دوم هم نمیدن و اجازه رقابت نمیدن چی میمونه از مردمی که باید بازیچه دست خودرو ساز قطعه ساز و دلال و نمایندگی بشن بیچاره مردم .اگه واقعا توان تولید خودرو نداریم مثل موبایل که نتونستیم اجازه ورود بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
باید مردم بجای پس انداز تو بانک فقط مسکن بخرن ویا خودرو تا نقدینگی کاهش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
مردم نون ندارن بخورن،ویلا بخرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
اگه بانکها درصد سود رو دوسه درصد بیشتر میکردن قیمت خودرو و مسکن میومد پایین چون بازار خودرو و مسکن جذابیتش رو از دست میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
وقتی نخبه های کشور میفرستن رشته تجربی همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
کسی نیست جلو این افزایشا رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
سازمان ملل فقط مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
قیمت خودرو ساعتی شده خاهشا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
سلام. تيرماه 97ساینا ثبت نام کردم. تيرماه امسال هم تکمیل وجه. هنوز هم تو مرحله آماده تخصیص هستم. زنگ هم زدم شرکت سایپا تهران گفتن آذر ماه که تحویلی نداریم شاید تا عید 1399 طول بکشد. زنگ نزنید. این انصافه به نظر شما!؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
کنتور نمیندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
خریدن ماشین هم به آرزوهام اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
MEHRY
۱۴:۱۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
بالا رفتن قیمت خودرو حباب نیست علتش هم عرضه نکردن خودرو توسط خودرو ساز نیست دلیل اصلیش آقازاده ها هستند خودم رفتم نمایندگی میگه ماشین نداریم ولی اگه بخوای با قیمت ؟ داریم به صورت آزاد بعد کاشف به عمل اومد یه آقازاده ماشین هارو با تعداد بالا از نمایندگی میخره بعد تو بازار آزاد میفرشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۴:۰۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
مقصراصلی گرانی خودروخودروسازهاهستند که باقطره چکانی خودرو قصدبرافزایش خودرودارند که پشت پرده این همایت کسانی هستندکه خودروهاتوسط اشخاصی خاص فروخته میشه،
که متاسفانه کسانی هم که پیش پرداخت خودروروگذشته پرداخت کردندهنوزانتظارمیکشن که شایدفرجی بشه خودروبه دستشون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
بک مشت دلال
Iran (Islamic Republic of)
براتعلی آب برین
۱۳:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
تیر۹۸تکمیل وجه کردم وقتی ساینای رینگ آلومینیومی رافقط بخاطر سه میلیون بیشترسه روزه میدهند ولی رینگ فولادی رااصلاجواب نمیدهندواقعا کشورماتوان ساخت رینگ فولادی راندارد۰پس طوطئه ای برای ناراضی تراشی درخودروسازی هاخصوصاسایپاهست پیگیرشوید۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۱:۱۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
یکی از موثرترین عوامل بی کفایتی مسولین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
ازپشت پرده سکوت بعضی ها هم بگویید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
این بعضی ها فقط میگویند تحریم نمیدانم این چه تحریمی است که قیمتها مدام نوسان دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
دست های خارجی و دخالت سرویس های جاسوسی معاند کاملا مشهود و مشخصه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
تقصیر بانک ها وبانک مرکزی با کاهش سودهای سپرده های بانکی وماه شمار شدن سود سپرده های بانکی دیگر سپرده گذاری در بانکها جذابیتی ندارد ومردم پولها را روانه بازار دلالی طلا و سکه وارز و خودرو ومسکن کردند.
United Arab Emirates
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
کاملا درست میفرمایید نطر من هم همینه
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۱:۲۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
آفرین، حرف حساب زدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
وقتی وزیر صنعت دست خودرو ساز رو با حاشیه بازار باز میزاره همینه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
ایران خودرو وسایپا دلیل اصلی گرانی خودرو هستند با کم کردن عرضه باعث گرانی خودرو شدند وخودرو ها رو با قیمت بالا در بازار آزاد بوسیله دلالهای خودشون میفروشن و کسی هم نمیتونه باهاشون برخورد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
بحران خودرو !!!
نبدیل خودروسازان به بحران سازان !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﺩﻻﻻﻥ اﺯ ﺭﺣﻢﺖ ﺧﺪا ﺩﻭﺭ ﺑﺸﻦ اﻣﻴﻦ.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
به نظر میاد دلالان باعث اکثر افزایش قیمت های خودرو هستند. اگه دولت و مجلس همت کنن و قانونی وضع کنن که هرکی خودرو خرید تا دوسال حق فروش اون رو نداره یا عوارض سنگینی ازش گرفته بشه ، مصرف کننده فقط خودرو میخرید و دست واسطه ها کوتاه میشد چون براشون صرف نمیکرد سرمایشون رو دوسال بخوابونن و طبیعتا قیمتها کاهش می یافت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
در پی بی عملی وزارت صنعت وضعیت خودرو به حالت هشدار رسیده و میره تا به یک بحران اقتصادی و اجتماعی تبدیل بشه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
روزانه 500هزار تا سه ملیون افزایش داریم نه تی چند هفته اخیر
Iran (Islamic Republic of)
سلطان
۱۲:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
حداقل این فروغونهایی رو که به اسم ماشین با این قیمتها اجبارا مردم میخرند متوقف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
پس مسئولین چکار میکنن که عجیب غریب شده مگه نباید به وظایفشون عمل کنن؟؟؟ عجیب غریب اینه که کسی نظارت نمیکنه و این گرونفروشیا رو به حال خودشون رها کردن.ای داد و بیداد از گرونی و عدم نظارت مسئولان.کسی به فریاد نمیرسه
Netherlands
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
سود سپرده بانکی رو کم کردند اکثر مردم پولاشونو از بانک بیرون میارن به سمت دلار و سکه و خودرو سرازیر شده من خودم وقتی میبینم پولم در بانک هر روز میخوره تو سرش ارزش پولم کم میشه مجبورم بیرون بیارم نه کاری دارم نه حقوقی دارم شما بگید چیکار باید کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
اقتصاد حاکم بر ایران تافته جدا بافته از جهان است و خنده دار ترین وگریه دار ترین جمله مسؤلان رکود تورمی حباب قاچاق زیادی مصرف میکنند اما در تمام دنیا هزینه ها به خصوص در بخش مسکن خودرو با قدرت خرید جامعه تعقیر میکند ویا برای رونق بازار تخفیفات ویژه ای میگذارند و با امکاناتی مانند گارانتی مشتری حزب میکنند اما سیستم در ایران احتیاج به تلاش در بازار نیست فقط کافیه محصولی را با هر قیمتی بخری و بعد چند وقتی با قیمت بسیار بالا بغروشی و اینگونه نه تولیدی میماند و نه امنیت اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۲:۰۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
بابا بعد از چهل سال هنوز داریم خودرو عهد بوق تولید میکنیم. این حق مردم نیست. واردات رو آزاد کنین. از انحصار در بیاد این صنعت مریض خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
دولت مگه دوست نداره درآمد بیشتر داشتهخ باشه. خوب واردات خودرو رو ازاد کن.اما واردات خودرو اقتصادی.نزار خودرو لوکس بیاد. بزار مردم خودشون انتخاب کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
شما یه سر برو سایت ایرانخودرو. از ساعت نه صبح سایت تداخل داره تا چند ساغعت بعد از تموم شدن ظرفیت ثبت نام.چجوریه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
واردات رو ازاد کنین. به مردم حق انتخاب بدین. پول خودشونه .انتخاب کنن خودروی خارجی با کیفیت بخرن. یا بی کیفیت داخلی. هزینش رو. مردم میدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
چجوریه ثبت نام برای خودرو تو عرض یک دقیقه تموم میشه. یا عرضه و تولید خیلی کمه. یا خودروساز داره پشت سر خودروش روبه قیمت بازار کاذب میفروشه
Iran (Islamic Republic of)
بندرعباس
۱۱:۵۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
قيمتهايي كه ميگين شامل بندرعباس نميشه و اينجا حداقل 4ميليون از اين قيمتها بالاتره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
خودروسازها عمدا تولید رو کم کردن و عرضه رو هم کمتر.دولت آزاد کنه واردات رو. بزارین مردم انتخاب کننو پول تو دستشون رو بدن به خودروی وارداتی.تولید کننده هم به قول خودشون از فشار در بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
با تشکر از اطلاع رسانی لحظه به لحظه و دقیق شما عزیزان : لطفا با کمک کارشناسان مجرب و بیطرف .گزارش یا برنامه ای تهیه کنید که چرا با وجود ارزانی نیروی کار و ارزانی انرژی ومواد اولیه در کشور عزیزما متاسفانه قیمت تمام شده خودرو خیلی گرانتر از دیگر کشورها ست .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
نميخريم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
طي سه هفته ي اخير به طور روزانه بين ٥٠٠ هزار تومان تا ٣ ميليون تومان؛قيمت خودرو افزايش داشته!!!
نه كلا ٥٠٠ هزار تا ٣ ميليون!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
اگه کارخونه تولید کنه و مردم بتونند راحت ثبت نام کنند و ماشینو از کارخونه حداکثر یک ماهه تحویل بگیرند تمام این داستانها جمع میشه....ولی متاسفانه اینجوری نیست و خودروسازها تو این قسمت کم کاری میکنند و بیشتر به سمت دلالی تمایل دارند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه كارخانه توليد داره ولي فروش به مردم عادي نداره
فقط به افراد خاص در واقع به دلالا فروش داره كه دلالا قيمت لحظه ايه ماشين رو مشخص ميكنن بنده سه روز قبل در بندرعباس پژو 206تيپ2خريدم 90ميليون تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
بازهم دولت نمیخواد اجازه واردات خودرو را صادر کنه !!!؟؟؟
اینهمه فشار بر روی مردم برای خوشحالی یک عده ؟؟؟ چرا واقعا"...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
ﺧﻮﺵ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻮاﻥ ﺧﺮﻳﺪ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺩاﺭﻱ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
من فکر کنم سال دیگه پراید ۵ میلیونی سال۸۸ بشه ۱۰۰میلیون اگه اینجوری بخوایم بریم جلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
ﻓﻜﺮ ﻧﻜﻦ. ﺣﻘﻴﻘﺘﻪ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
تا زمانی که متقاضی داره بایستی 100میلیون بشه