مهم‌ترین شانس‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار ۲۰۲۰

آنچه بهانه نگارش این گزارش شده است، چالش و رقابت جدی بازیگران مرد در این دوره برای گرفتن اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد است.

مهم‌ترین شانس‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار ۲۰۲۰به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال سال عجیبی برای سینمای جهان است؛ سالی که در آن از مارتین اسکورسیزی بزرگ تا کوئنتین تارانتینوی منحصربه‌فرد فیلم ساخته‌اند و در این میان بزرگان و چهره‌های دیگری نیز دست به کار شده‌اند و با آثارشان به میدان آمده‌اند تا آکادمی اسکار در نودودومین دوره خود شرایط سختی برای انتخاب بهترین‌ها از میان انبوه مدعیان داشته باشد؛ از درام خیره‌کننده سام مندرس با نام «۱۹۱۷» که برخی از آن به‌عنوان مهم‌ترین فیلم جنگی تاریخ سینما بعد از «نجات سرباز رایان» یاد می‌کنند تا «جوکر» و «روزی روزگاری در هالیوود» و «مرد ایرلندی» که نام‌هایی بزرگ پشت سر تولید آنهاست و حتی تا درام خیره‌کننده «انگل» از سینمای کره که امسال خیلی‌ها را با زاویه‌ای تازه از سینمای کره روبه‌رو کرد و نشان داد سینمای شرق آسیا هم می‌تواند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.
***
رقابت جوان‌ها با ستاره‌های نامدار
اما گذشته از حوزه‌هایی، چون کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی که امسال شاهد رقابت بزرگان خواهد بود، آنچه بهانه نگارش این گزارش شده است، چالش و رقابت جدی بازیگران مرد در این دوره برای گرفتن اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد است. چالشی که در کنار نام‌های بزرگ، چند نام جالب توجه نیز به عنوان مدعی مطرح شده‌اند. نکته جالب توجه این است که در میان نامزد‌های احتمالی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۲۰ در کنار رقابت چهره‌هایی که پیش از این برنده اسکار این رشته شده‌اند از جمله رابرت دنیرو، لئوناردو دی‌کاپریو و کریستین بیل، ستاره‌هایی تازه همچون خوآن فینیکس، آدام درایور و آدام سندلر نیز به چشم می‌خورند. علاوه بر آنها، بازیگران قدیمی و مهمی مثل آنتونیو باندراس و جاناتان پرایس هم از جمله مدعیان این جایزه هستند.
***
[این چند نفر]

از میان همه نام‌هایی که مدعی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مردم امسال هستند، ۸ نام بیش از همه به چشم می‌آید. رابرت دنیرو، لئوناردو دی‌کاپریو، آدام سندلر، خوآن فینیکس، کریستین بیل، آنتونیو باندراس، آدام درایور و جاناتان پرایس ۸ چهره‌ای هستند که تا به امروز بر اساس پیش‌بینی‌های رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین و جدی‌ترین مدعیان گرفتن اسکار امسال مطرح شده‌اند. البته هنوز نمی‌توان نسبت به اینکه شانس کدام‌یک از این گزینه‌ها برای گرفتن مجسمه اسکار بهترین بازیگری مرد اسکار نودودوم بیشتر است، اظهارنظر کرد، اما با توجه به روال اسکار برای اعطای جایزه به چهره‌های تازه در زمینه بازیگری و آن بازیگرانی که هنوز اسکار نگرفته‌اند، احتمالا باید شانس جوان‌تر‌های اسکارنگرفته‌ای مثل خوآن فینیکس، آدام درایور و آدام سندلر را بیشتر از گزینه‌های اسکارگرفته‌ای مثل رابرت دنیرو، لئوناردو دی‌کاپریو و کریستین بیل دانست، بویژه آنکه در مراسم جایزه هیات ملی نقد آمریکا آدام سندلر جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد امسال را گرفته و احتمالا نظر منتقدان بر جایزه گرفتن چهره‌هایی همچون او در اسکار امسال باشد.
***
[خوآن فینیکس/ جوکر]

فرقی ندارد در زمره موافقان فیلم سینمایی «جوکر» (Joker) ساخته تاد فیلیپس قرار بگیرید یا مخالفانش، هر نگاهی که به این فیلم یا رویکرد‌های آن داشته باشید، در نهایت نمی‌توانید منکر بازی خیره‌کننده خوآن فینیکس در «جوکر» شوید؛ بازیگری که برای حضور در قامت مهم‌ترین «جوکر» تاریخ سینما دست به کار‌هایی زده که کمتر بازیگری از عهده آن برمی‌آید؛ از کاهش وزن بسیار زیاد گرفته تا تعهد مطلق به نقش برای فرو‌رفتن در قالب جوکر. فینیکس از مدعیان اصلی اسکار بازیگری امسال است و رقبای او مسیری سخت برای جلب نظر مثبت آکادمی دارند. مهم‌ترین جوکر تاریخ سینما قبل از فینیکس، «هیث لجر» بود که توانست برای آن نقش، اسکار بگیرد.
***
[آدام درایور/ داستان ازدواج]

ستاره «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر»، امسال در فیلمی بازی کرده که بیش از جار و جنجال‌های مرسوم برای مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» به چشم منتقدان سینما آمده است. «داستان ازدواج» فیلمی است که آدام درایور با آن حسابی به چشم منتقدان آمده است. درایور در این فیلم نقش پدرخانواده‌ای را بازی می‌کند که در حال گرفتن طلاقی پرسروصدا و ویرانگر از همسرش است. البته علاوه بر بازی چشمگیر درایور در این فیلم، فضای کلی اثر نیز مورد توجه منتقدان و جشنواره‌ها قرار گرفته تا «داستان ازدواج» خودش هم یکی از مدعیان جدی گرفتن اسکار بهترین فیلم امسال باشد. اسکار نبردن درایور پیش از این، شانس او را برای گرفتن جایزه بیشتر می‌کند.
***
[آدام سندلر/ جواهرات تراش‌نخورده]

این یک قاعده کلی است که وقتی بازیگری از دنیای کمدی وارد سینمای غیرکمدی می‌شود، در صورت بروز حداقلی از استعداد بیش از بازیگران دیگر به چشم می‌آید. این قاعده که در چند سال اخیر در سینمای ایران نیز خود را نشان داده، امسال در سینمای جهان نیز بخوبی نمایان شده است تا آدام سندلر، پس از سال‌ها حضور در سینمای کمدی با بازی در یک فیلم جنایی بیش از پیش مورد توجه منتقدان قرار بگیرد. «جواهرات تراش‌نخورده» نام پروژه تازه آدام سندلر است که بتازگی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد هیأت ملی نقد آمریکا را برای این بازیگر به ارمغان آورد و شانس او را برای بردن اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار بیشتر کرده است.
***
[کریستین بیل/ فورد در برابر فراری]

«فورد در برابر فراری» ساخته جیمز منگلود هم یکی از آثار مهم سینمای جهان است که روایتگر داستان واقعی تلاش «هنری فورد» و «انزو فراری» برای پیشرفت صنعت اتومبیل‌سازی جهان است. این فیلم در جشنواره «تلوراید» با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد و نامش را به عنوان یکی از مدعیان اسکار امسال ثبت کرد. کریستین بیل برای بازی در این فیلم تبدیل به یکی از شانس‌های اصلی بهترین بازیگری اسکار امسال شده است. «بیل» سال قبل با فیلم سینمایی پرسروصدای «معاون» توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بود، بویژه آنکه برای آن فیلم مجبور شده بود وزنش را اضافه کند. مت دیمون هم برای بازی در این فیلم مدعی گرفتن اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد است.
***
[رابرت دنیرو/ مرد ایرلندی]

رابرت دنیرو نشان داده هر وقت زوجش با مارتین اسکورسیزی تکمیل شده، موفقیت‌های جالب توجهی برای آن‌ها رقم خورده است. از «گاو خشمگین» گرفته تا «راننده تاکسی» هر کدام توانسته به‌واسطه قرار گرفتن این زوج در کنار هم منجر به موفقیت‌هایی بزرگ شود. «مرد ایرلندی» تازه‌ترین همکاری آنهاست که حسابی مورد توجه چهره‌های موثر سینما قرار گرفته؛ اثری در ژانر سینمای گانگستری که علاوه بر دنیرو، ستاره‌هایی، چون آل‌پاچینو، جو پشی و هاروی کایتل هم در آن ایفای نقش کرده‌اند. دنیرو در این فیلم نقش «فرانک شیران» را بازی می‌کند؛ گانگستری معروف که گفته می‌شود در قتل «جیمی هوفا» نقش داشته است.
***
[آنتونیو باندراس/ درد و افتخار]

آنتونیو باندراس امسال پس از چند سال حضور در نقش‌های کم‌اهمیت و غیرمهم، با بازی در فیلم سینمایی «درد و افتخار» به کارگردانی پدرو آلمودوار یک بار دیگر خود را در سطح بازیگران درجه یک سینمای جهان مطرح کرد. باندراس در این فیلم نقش فیلمسازی را ایفا می‌کند که بخشی از زندگی خود را در یک نمایشنامه به تصویر کشیده و حال قرار است این نمایشنامه با اجرای یکی از بازیگران فیلم قبلی خود روی صحنه برود. گفته می‌شود «درد و افتخار» تصویرگر زندگی واقعی آلمادوار است. این فیلم به عنوان نماینده اسپانیا برای اسکار ۲۰۲۰ معرفی شده است و اگر در رقابت با فیلم سینمایی «انگل» از سینمای کره شانس با او یار باشد، می‌تواند درخشش خوبی در اسکار ۲۰۲۰ داشته باشد.
***
[لئوناردو دی کاپریو/ روزی روزگاری در هالیوود]

یکی دیگر از زوج‌های بازیگری دوست‌داشتنی سینما قطعا لئوناردو دی‌کاپریو و برد‌پیت هستند؛ بازیگرانی پرطرفدار که حضورشان در تازه‌ترین ساخته کوئنتین تارانتینو، از همان ابتدا نظرات را به سمت این فیلم جلب کرد. «روزی روزگاری در هالیوود» عنوان این اثر است که دی‌کاپریو در آن بازیگر نقش اول و برد پیت در نقش مکمل او است. دی‌کاپریو که چند سال قبل برای «از گور بازگشته» اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت، امسال هم از گزینه‌های جدی گرفتن این جایزه است.
***
[جاناتان پرایس/ دو پاپ]

هر چند در محافل داخلی کمتر از این فیلم حرفی زده شده، ولی یکی از گزینه‌های جدی اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول اسکار امسال، جاناتان پرایس است که بازی خیره‌کننده‌اش در فیلم «دو پاپ» مورد توجه منتقدان و اهالی سینما قرار گرفته است. «دو پاپ» فیلمی در ژانر درام به کارگردانی فرناندو میرلس است که علاوه بر جاناتان پرایس، آنتونی هاپکینز نیز در آن نقش‌آفرینی کرده است. بسیاری از مخاطبان سینما در ایران پرایس را بیشتر به واسطه بازی در یکی از نقش‌های فرعی مهم سریال «بازی تاج و تخت» به خاطر می‌آورند، اما زوج او و هاپکینز از جمله زوج‌های مهم سینمای امسال جهان هستند.

 

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار