یک مقام مسئول مطرح کرد؛

به هیچ عنوان صادرات سنگ آهن نداریم/ تولید ۱۷ میلیون تن کنسانتره در کشور

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: ۱۷ و نیم میلیون تن ظرف ۲ سال آینده کنسانتره تولید و ۱۵ میلیون تن گنده خواهیم داشت.

به هیچ عنوان صادرات سنگ آهن نداریم/ تولید ۱۷ میلیون تن کنسانتره در کشور به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی همتی مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان، گفت: برای اولین بار موفق شدیم در منطقه سنگان بعد از ۲ سال تلاش، ۲ پیمانکار بزرگ را برای استخراج و باطله برداری انتخاب کنیم.

او بیان کرد: رقم ریالی این استخراج ۳ هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن برداشت و تولید و بیش از ۳۰۰ تن باطله برداری خواهیم داشت.

همتی افزود: مجتمع‌های فولادی داریم که باید کنسانتره و گندله صادر کنیم، ظرف ۲ سال آینده ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله تولید خواهیم کرد. تا پایان امسال ۱۲ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله برداشت خواهیم کرد.

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان بیان کرد: هم اکنون در مجتمع سنگان ۷ هزار نفر مشغول به کار هستند، هزار و ۱۰۰ نفر دیگر فقط در مجموعه مشغول به کار خواهند شد و در کارخانه دیگری که به زودی افتتاح خواهد شد هزار نفر اضتغال پیدا خواهند کرد.

او با اشاره به این که عمده این اشتغال به شرق کشور مربوط می‌شود تشریح کرد: علاوه بر اینکه کار خوراک تولیدی مجتمع‌ها را تولید می‌کنیم توسعه‌ای را به همراه خواهد داشت و راه‌های دسترسی توسط سرمایه گذاران توسعه پیدا خواهد کرد.

همتی افزود: دسترسی به خط دوم ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد که در تلاش هستیم آن را راه اندازی کنیم، علاوه بر این مجتمع سنگان در شهرستان رشتخوار به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند که امسال به عنوان معین برتر انتخاب شد و مشاغل خورد ایجاد کرد.

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان با بیان اینکه بهره برداری معدن ۱۵ سال تمدید کردیم، ادامه داد: امسال به ذخایر ملی که اکنون ۱.۳ دهم میلیارد است، اضافه خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: پیشنهاد اختصاص بودجه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه طرح‌های ایمیدرو


او بیان کرد: تا به امروز معمولا در حین استخراج اکتشاف کمی انجام می‌شد و امسال این کار را شروع کردیم. بحث حفاظت محیط زیست از دغدغه‌های مردم منطقه است به لحاظ اینکه دشت‌های فولادی وجود دارد و توسط بخش خصوصی هم استخراج می‌شود، همکاری خوبی با حفاظت محیط زیست و مجتمع‌های فولادی و بخش خصوصی داریم و بنا داریم از کاشت درختان بومی و پرطاقت در برابر باد و هوای سرد استفاده کنیم.

همتی ادامه داد: کل حقوق دولتی را امسال پرداخت کرده‌ایم که حدود ۱۱۰ میلیارد تومان سال گذشته پرداخت کردیم و امیدوارم در عملیات اکتشاف که ۱۶.۵ میلیون متر مکعب شروع کرده ایم به بهره برداری برسیم.

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان افزود: به عنوان مجتمع سنگان به هیچ وجه سنگ کلوخه که خام است را صادر نمی‌کنیم و تنها سنگ آهن تولیدی مجتمع فولادی اعم از کنسانتره و گندله را تولید می‌کنیم؛ تا پایان سال ۱۲ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله تولید می‌شود که در نهایت به ۱۷.۵ میلیون تن خواهد رسید.

او بیان کرد: بخشی از تولیدات در سنگ آهن که مورد نیاز نیست را تبدیل به سنگ آهن دانه بندی می‌کنیم و به مجتمع‌های فولادی بزرگ مثل ذوب آهن اصفهان (یک میلیون تن) تحویل می‌دهیم و امیدواریم اگر دولت اجازه دهد به مجتمع‌های فولادی در سطح کشور تزریق کنیم.

همتی تشریح کرد: برای برداشت سنگ آهن و حمل آن عمده تجهیزات خارجی است و در داخل کشور ساخته نمی‌شود، اما شرکت‌هایی در کشور یک سری قطعات این تجهیزات را می‌سازند. ۶۰ درصد تجهیزات خارجی و ۴۰ درصد دیگر در داخل تامین می‌شود.

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: با توجه به اینکه در کشور مشکل آب داریم، اما مجموعه‌های فولادی در ۲ بخش این مشکل را حل می‌کنند. ما در تولید آهن اسفنجی به آب زیادی نیاز داریم، اما در تولید کنسانتره نیاز به آب زیادی نداریم که با مشارکت سرمایه گذاران قصد داریم آب دریای عمان را به شهر سیستان بیاوریم و این مشکل را حل کنیم، اما کار مقداری سنگین است.

او گفت: بنا داشتیم امسال ۱۳.۵ میلیون تن تولید داسته باشیم، اما به دلیل نداشتن پیمانکار ۱۰ میلیون تن تولید شد و امیدواریم اکنون با انتخاب این ۲ پیمانکار این کمبود جبران شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار