توصیه‌های مدیر حفظ نباتات کهگیلویه و بویراحمد به کشاورزان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت طبیعی و آب و هوایی استان گفت: باغداران مناطق سردسیری نسبت به هرس درختان خود اقدام کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، حسین لایقی مطلق مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باغداران این مناطق از شاخه های آلوده و برگ های درختان برای درست کردن پرچین در باغ ها استفاده نکنند چون احتمال انتقال آفت به درختان وجود دارد.

او بیان کرد: از اکنون به مدت یک ماه بهترین زمان برای کود دهی درختان در مناطق سردسیری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گزارش خشکیده شدن برخی درختان در مناطق گرمسیری استان گفت: زوال درختان می تواند به ۱۵ دلیل باشد که همه این دلایل در باغستان های مرکبات استان از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

لایقی مطلق ابراز داشت: عواملی مانند کوددهی نامناسب، نهال آلوده به آفت ها از دلایلی است که می تواند باعث خشکیده شدن درختان باشد.

او با یادآوری برپایی دوره های آموزشی برای بهره برداران گفت: شرکت در این کارگاه های آموزشی می تواند به افزایش کمی و کیفی محصولات کمک کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد استفاده از بذرهای ضد عفونی شده را بهترین راهکار برای مصون بودن مزارع از آفت ها ذکر کرد.

لایقی مطلق عنوان کرد: بذرهای اصلاح شده به میزان کافی برای خرید کشاورزان در استان موجود است ولی برخی بهره برداران به دلیل گران بودن بذرهای اصلاح شده از بذرهای خود مصرفی استفاده می کنند که این امر می تواند زمینه ورود آفات و بیماری ها در گندمزارهای استان را فراهم کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  همچنین از انجام طرح پایش آفت ملخ در یکهزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع و مزارع استان خبر داد.

حسین لایقی مطلق  با بیان اینکه به دلیل شرایط طبیعی و اقلیمی شهرستان های گچساران و باشت در بیشترین معرض آفت ملخ در کهگیلویه و بویراحمد هستند اظهار داشت: این میزان پایش در این شهرستان ها انجام شده است.

او تاکید کرد: هنوز موردی از آفت ملخ در مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در پاییز امسال مشاهده نشده است اما احتمال ورود این آفت در اواخر آذر و دی به استان وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  ابراز داشت: اولویت ردیابی و پایش در مراتع و مزارعی است که دوره پایش پیش در بهار و تابستان امسال آفت ملخ مشاهده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ گروه رصد و پایش آفت ملخ های صحرایی در این استان مشغول پایش و ردیابی هستند.

حسین لایقی مطلق  افزود: ۳۰ دستگاه سمپاش در اختیار کارشناسان و داوطلبان پایش مزارع استان قرار گرفته و بخشی از سم مورد نیاز برای مبارزه در صورت مشاهده نیز خریداری شده است.

او بیان کرد: تامین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار و مشارکت دستگاه های اجرایی استان برای امکاناتی نظیر خودرو برای تکمیل عملیات پایش و ردیابی ضروری است.

عملیات سم پاشی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته در ۱۱هزارو ۵۰۰ هکتار از مراتع، اراضی و باغ های این استان با موفقیت انجام شد.

در سال گذشته  همچنین کار پایش ملخ های صحرایی در  ۱۲۵ هزار هکتار از مراتع مناطق مختلف استان انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ستاد مبارزه با ملخ های صحرایی در هشت شهرستان استان در پاییز امسال تشکیل شده است.

ملخ‌های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شده بود، تاکنون در برخی استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده‌اند.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد

 

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.