سفر به دره‌گاهان؛ آبشاری در دل کویر

شاید تصور حضور و یا تفریح در کنار آبشاری با ارتفاع حدود ۲۰ متر در این روز‌های پاییزی چندان به واقعیت نزدیک نباشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در ایران چهارفصلمان در همین فصل و در روز‌هایی که داریم به زمستان نزدیک می‌شویم.آبشاری در منطقه دره‌گاهان یزد وجود دارد که می‌تواند مقصد گردشگری باشد. این آبشار در دره‌ای در دامنه شیرکوه قرار دارد و آب آن از بارش‌های آسمانی و ذوب تدریجی برف‌های شیرکوه تامین می‌شود. زیبایی آبشار، هوای مطبوع و جلوه‌های طبیعی دره منتهی به آبشار، عواملی هستند که گردشگران بسیاری را برای گذراندن اوقات فراغت در یک ناحیه ییلاقی در دل کویر به سوی آبشار می‌کشاند.

دره‌گاهان کجاست؟

این آبشار در مسیر حرکت به سوی شیراز و در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان تفت قرار گرفته ارتفاعی ۲۰ متری دارد. در فصل زمستان و بهار آب از ییلاقات طرزجان به این سمت جاری است و به دلیل فرسایش‌های محیطی مکان مناسبی را برای کوهنوردی به وجود آورده است. برای رفتن به کنار آبشار دره‌گاهان و تماشای تنها آبشار مهم استان یزد، در اول ورودی تفت، از سمت جاده ابرکوه، جاده‌ای فرعی وجود دارد که به آبشار منتهی می‌شود. از ابتدای جاده تا آبشار، کمتر از پنج کیلومتر فاصله است که ۵۰۰ متر انتهای آن را باید پیاده پیمود. در این مسیر آب‌نما‌های زیبایی تعبیه شده که آب روانی در آن‌ها جاری است.

چرا دره‌گاهان؟

شاید به علت گاه به گاه بودن و فصلی بودن آبشار است که نام آبشار به دره‌گاهان معروف شده است. دره‌گاهان یزد دارای یک جاذبه باستانی به نام "قلعه پهلوان بادی" است که بر بلندای صخره‌ای بزرگ قرار دارد و در سالیان دور پناهگاه شخصی به همین نام بوده که افسانه‌های زیادی نیز در مورد آن بر سر زبان‌هاست. آثار و بقایای این قلعه را می‌توان بر فراز صخره مذکور مشاهده کرد.

جذابیت‌های آبشار

جالب است بدانید که منطقه شیرکوه یزد اگرچه در قلب کویر بزرگ ایران جای گرفته، ولی هیچ نشانی از خشکی ندارد. این منطقه جاذبه‌های طبیعی، چون غار‌ها و کوه‌هایی زیبا داشته که برخی از آن‌ها شامل برف‌خانه دایمی طرزجان، غار زیبای نباتی و کوه عقاب است. این منطقه همچنین مناطق ییلاقی، چون فراشاه (اسلامیه)، بیداخوید، سانیچ، منشاد، سخوید، نیر، توده، زردین و تنگ چنار با کوچه‌باغ‌های قدیمی و زیبای انار را شامل شده که زیبایی‌های منطقه را دوچندان کرده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار