راهکارهایی برای جلوگیری از فرسایش خاک

زنجان رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره گفت: کپه‌کاری، راهکاری برای جلوگیری از فرسایش خاک است.

راهکارهایی برای جلوگیری از فرسایش خاکبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، غلام‌رضا محمودی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از فرسایش خاک، عنوان کرد: ۷۵ هکتار عملیات بیولوژیکی امسال در اراضی طبیعی خرم‌دره در راستای مدیریت منابع آب در حال اجرا شدن بوده که ۴۰ هکتار آن اجرا شده است.


بیشتربخوانید: گرمایش زمین از نقشه‌های ۵۰ سال قبل مشخص بود


وی از اجرای طرح کپه‌کاری در خرم‌دره خبر داد و افزود: طرح کپه‌کاری در اراضی طبیعی شهرستان خرم‌دره با مشارکت موثر بهره‌برداران و با هدف کنترل فرسایش، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کنترل روان‌آب و تقویت پوشش گیاهی در روستای باغ‌دره این شهرستان اجرا شده است.

رئیس اداره منابع‌طبیعی خرم‌دره یادآور شد: کپه­‌کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی موردنظر در چاله‌های حفر شده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

این مسئول با تاکید بر این‌که از بین روش‌های تجدید حیات مصنوعی پوشش گیاهی مراتع، کپه­‌کاری تنها روشی است که با استفاده از نیروی کارگر انجام می­‌شود، ادامه داد: این روش از اشتغال‌زایی بیشتری برخوردار بوده و روشی بومی است که به هیچ نوع ماشین‌آلاتی نیاز ندارد.

محمودی با تاکید بر این‌که این گونه عملیات معمولاً در مراتعی با پوشش گیاهی تنگ اجرا می‌شود، گفت: از آنجا که در کپه‌کاری در هر چاله مقداری بذر کاشته می‌شود. این روش برای اصلاح مراتع فقیر کاربرد خوبی دارد.

وی یادآور شد: کپه‌کاری همانند بذرکاری است با این تفاوت که در کپه‌کاری در هر چاله کوچک که در قسمت‌های مختلف مرتع حفر شده است، چند بذر ریخته می‌شود، بنابراین این روش اصولاً با دست قابل اجرا بوده و کمتر از ماشین برای کپه‌کاری استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

چگونه مانع فرسایش خاک شویم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار