۵ درصد دانش آموزان مدارس کرمان اتباع خارجی هستند

مدیر کل آموزش وپرورش استان کرمان گفت: معادل ۱۰ درصد جمعیت استان را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند که ۵ درصد از این جمعیت دانش آموزان افغانستانی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  احمد اسکندری نسب مدیر کل آموزش وپرورش استان کرمان امروز صبح در دیدار با نمایندگان اداری کمیسیون اروپا (اکو) و حمید شمس الدینی دهنوئی مدیرکل امور اتباع خارجی استانداری کرمان با بیان این که بالغ بر ۳۴ هزار دانش‌آموز پناهنده افغانستانی در استان کرمان در حال تحصیل هستند، گفت: هیچ مانعی برای تحصیل فرزندان پناهندگان افغانستانی در استان کرمان وجود ندارد و زمینه تحصیل دانش‌آموزان پناهنده در استان فراهم است.

او با بیان اینکه با بررسی‌های انجام شده هزینه تحصیل هر دانش آموز پناهنده برای دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از ۶۰۰ دلار است، گفت: شهرستان رفسنجان با داشتن۷ هزارو ۲۳۰ دانش آموز پناهنده افغانستانی در استان، دارای بیشترین دانش آموز پناهنده افغانستانی است.

اسکندری نسب با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان با داشتن ۴ هزارو ۸۳۰ دانش آموز پناهنده افغانستانی و ناحیه دو کرمان با داشتن ۶هزارو ۳۷ دانش آموز افغانستانی، مناطقی هستند که بیشترین آمار دانش آموزی اتباع خارجی را دارند، بیان کرد: شهرستان‌های سیرجان و زرند نیز دارای آمار قابل توجهی از دانش آموزان اتباع بیگانه هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه از طرف سازمان‌های جهانی ریالی بابت هزینه تحصیل این دانش آموزان پرداخت نمی‌شود، بیان کرد: در استان کرمان قریب به ۱۲۰۰ معلم امر تعلیم و تربیت دانش آموزان اتباع خارجه را بر عهده دارند.

او با بیان اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با وجود تمام محدودیت ها، مشکلات مالی و نیروی انسانی بحث تعلیم و تربیت دانش آموزان اتباع خارجی را در اولویت قرار داده ایم تا این دانش‌آموزان نیز همچون دانش آموزان ایرانی بتوانند درس بخوانند، گفت: در استان کرمان از ۱۲۰۰ کلاسی که به دانش آموزان اتباع خارجی اختصاص داده شده است، کمتر از ۱۰۰ کلاس در قالب هشت مدرسه توسط سازمان‌های بین‌المللی ساخته و تجهیز شده است.

اسکندری نسب با بیان اینکه انتظار داریم سازمان‌های جهانی در زمینه تجهیزات مورد نیاز اعم از سخت افزاری و نرم افزاری به کمک آموزش و پرورش ایران بیایند، عنوان کرد: اگر امکانات مورد نیاز باشد علاقه و انگیزه دانش‌آموزان هم برای تحصیل بیشتر می‌شود، و ما امروزه بیشترین آمار ترک تحصیل و تکرار پایه را در دانش آموزان اتباع خارجه در استان داریم.

او با اشاره به اینکه معادل ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند و در این زمینه ۵ درصد جمعیت دانش آموزی استان کرمان نیز دانش‌آموزان افغانستانی تشکیل داده‌اند، گفت: در سال تحصیلی جاری در استان کرمان بیش از ۳ هزار نوآموزان پیش دبستانی اتباع خارجی از سن ۵ سالگی آموزش‌های لازم قبل از دوره ابتدایی را آموختند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان این که در تابستان سال جاری بیش از ۱۳۰ کلاس درس اتباع خارجی بهسازی و رنگ‌آمیزی شد، اظهار کرد: آموزش والدین دانش آموزان اتباع خارجه در استان در دستور کار معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قرار گرفت است که از سال ۹۶ تاکنون بیش از ۶۰۰۰ نفر از والدین دانش آموزان اتباع خارجه تحت آموزش سوادآموزی قرار گرفتند.

اوبا بیان اینکه آماده ارائه راهکار‌های بهتر سازمان‌های جهانی و بین المللی برای ادامه تحصیل دانش آموزان اتباع در کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم، افزود: دانش آموزان اتباع خارجی که در حین تحصیل، ترک تحصیل می‌کنند به سمت کودکان کار می‌روند و بیشترین معضلات و آسیب‌های اجتماعی را برای جامعه امروزی به بار می‌آورند.

اسکندری نسب بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با رویکرد انسان دوستانه خود با وجود تمام کمبود‌ها و در شرایط کنونی اقتصادی، زمینه تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی و به خصوص دانش آموزان پناهنده افغانستانی را در کنار دانش‌آموزان ایرانی فراهم کرده است.

 احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، حمید شمس الدینی دهنوئی مدیرکل امور اتباع خارجی استانداری کرمان با آلیشیا کورسینی مسئول میز ایران و پاکستان، کرولاین بیریچ نماینده اداره کل کمیسیون اروپا و الیویه ونده کاستیل رئیس کشوری سازمان امور پناهندگی نروژی دیدار و گفتگو کردند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار