رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

حفاظت خاک از اولویت‌های کاری جهاد کشاورزی اردبیل است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: جلوگیری از فرسایش خاک و حفاظت از آن از اولویت‌های کاری این سازمان بوده و برنامه‌های اساسی در این زمینه در حال تهیه و اجرا است.

حفاظت خاک از اولویت‌های کاری جهاد کشاورزی اردبیل است

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امروز در همایش روز جهانی خاک با بیان اینکه منبع اصلی تولید خاک است، گفت: رویکرد جهاد کشاورزی حفظ منابع تولید و پایداری تولید است.

او افزود: با اقدامات انجام شده در ۲۰ سال اخیر جایگاه استان اردبیل در کشور در استفاده و توسعه آبیاری نوین از رتبه ۳۰ به زیر ۱۰ رسیده است.

نیکشاد با اشاره به اینکه استفاده از ادوات و ماشین آلات کشاورزی در جلوگیری از فرسایش خاک بسیار موثر است، گفت: هم اکنون کشاورزان استان از ۶ هزار اداوات و ماشین آلات کشاورزی استفاده می‌کنند و اعتبار خوبی هر سال برای مکانیزاسیون کردن کشاورزی در استان اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در کنار استفاده از ماشین‌آلات کم‌ خاک‌ورزی و بی‌خاک ورزی تلاش می شود تا با استفاده از کودهای دامی از فرسایش خاک و همچنین نابود شدن تدریجی این منبع جلوگیری شده و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به اهداف مورد نظر در این زمینه دست یافت.

نیکشاد ادامه داد: هر سال برای جلوگیری از فرسایش خاک در دشت اردبیل بعد از برداشت گندم و جو در ۵ هزار هکتار از اراضی این منطقه گیاه خلر و ماشک کاشته می شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با انجام این اقدامات در سالهای گذشته در مجموع ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی آبی در استان به مقدار اراضی کم خاک ورزی افزوده شده که تاثیر زیادی در جلوگیری از فرسایش خاک دارد. 

او کشاورزی سنتی به جای کشاورزی علمی را یکی از عوامل و عناصر فرسایش خاک برشمرد و افزود: استفاده از کودهای شیمیایی و ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی به زمین های کشاورزی از دیگر عوامل آلودگی و فرسایش خاک است و باید برای جلوگیری از آن روش‌های دقیق و زیربنایی مورد توجه قرار گیرد.

نیکشاد بیان کرد: کاهش پوشش جنگلی، کاهش تولیدات زراعی و باغی، افزایش سیلاب ها، کاهش و کاهش کیفیت آب آشامیدنی از جمله آثار مستقیم و غیر مستقیم فرسایش خاک است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.