خودکشی قابل‌پیشگیری است

مسئول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: اقدام به خودکشی در تمامی سنین و در هر شرایط مکانی و زمانی ممکن است اتفاق بیفتد، اما نکته مهم این است که خودکشی قابل‌پیشگیری است.

خودکشی قابل‌پیشگیری استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر خاتون باباحسنی مسئول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه در همایش پیش‌بینی و پیشگیری از خودکشی بیان کرد: کسی که اقدام به خودکشی می‌کند به این معنا نیست که نمی‌خواهد بیشتر از این زندگی کرده و به دنبال مرگ است بلکه به این معنا است که در حال حاضر توانایی وی نسبت به مشکلاتی که با آن مواجهه است کمتر بوده و دنبال راه‌حل است لذا روانشناسان معتقدند خودکشی فریادی ناخودآگاه برای کمک خواهی است.

او تصریح کرد: خودکشی نیز مانند هر آسیب دیگری تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بوده و تحقیقات ثابت کرده در ۸۰ درصد مواقع می‌توان از بروز خودکشی پیشگیری کرد.

مسئول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه  افزود: یکی از باور‌های متداول و غلط بین مردم این است که کسی که از کشتن خود حرف می‌زند به آن عمل نمی‌کند درحالی‌که اغلب افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند قبل از آن به نحوی دیگران را از مقصود خودآگاه کرده‌اند بنابراین لازم است فریاد آنان را جدی بگیریم.

باباحسینی عنوان کرد: باور متداول دیگر اینکه مردم فکر می‌کنند کسی که یک‌بار دست به خودکشی زد دیگر به سراغ آن نمی‌رود، اما افرادی که از خودکشی فوت می‌کنند اغلب دفعات قبلی هم‌دست به خودکشی زده‌اند، لذا اگر کسی در اطراف خود سراغ دارید که سابقه اقدام به خودکشی دارد حتماً در معرض خطر اقدام دوباره بوده و لازم است از یک روانشناس کمک بگیرید.

او تاکید کرد: مردم فکر می‌کنند خودکشی یک اقدام ناگهانی و فوری بوده درصورتی‌که تحقیقات نشان داده بیشتر افرادی که خود را می‌کشند مدت‌ها موضوع را سبک و سنگین کرده تا اینکه به عنوان یک راه‌حل آن را پذیرفته‌اند. تعداد محدودی از خودکشی‌ها فورانی، تکانشی و ناگهانی است.

مسئول بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه یادآور شد: مردم عموماً فکر می‌کنند نمی‌توان نظر کسی که تصمیم قطعی برای خودکشی گرفته را تغییر داد. در پاسخ به این باور غلط باید گفت فردی که در آستانه خودکشی قرار دارد معمولاً وجود دونیمه شده‌ای دارد که همیشه بخشی از آن خواستار زندگی و ادامه حیات بوده و خودکشی را به عنوان پایان دادن به مشکلات می‌داند لذا هر زمان که روزنه‌ای برای تنفس حس کند از کشتن خود منصرف می‌شود.

باباحسنی در پاسخ به این سؤال که "چه کسانی در معرض خطر خودکشی هستند؟ " تصریح کرد: در وهله اول هیچ‌کس با توجه به ویژگی ذاتی بشر که دارای نیروی خود تخریبی است از تخریب و آسیب به خود معاف نیست، اما بیشتر باید مراقب افراد افسرده باشیم که بیش از ۷۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند از افسردگی رنج می‌برند.

او گفت: مصرف‌کنندگان مواد و به خصوص الکل، بیماران اسکیزوفرن، افراد تکانش گر که بر احساسات خود کنترل اندکی دارند و ناگهانی فوران می‌کنند، افرادی که به تازگی فقدانی را تجربه کرده‌اند یعنی چیزی مهم یا فردی مهم را ازدست‌داده‌اند و کسانی که سابقه خانوادگی دارند چهار برابر بیش از جمعیت عادی در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند.

روانشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه افزود: خودکشی یک اورژانس روان‌پزشکی است که حتماً باید به وسیله پزشک و روانشناس بررسی شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.