پل‌های تاریخی نیکشهر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: پل‌های تاریخی نیکشهر در نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور که در بندر ماهشهر خوزستان برگزار شد، به ثبت رسید.

پل‌های تاریخی نیکشهر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی میراث فرهنگی  گردشگری , علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت:پل‌های تاریخی نیکشهر در نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور که در بندر ماهشهر استان خوزستان برگزار شد، به ثبت رسید.

او افزود: این مجموعه پل‌ها شامل پل تخت‌ملک، پل یک چشمه نیکشهر، پل یک چشمه و پل ۲ چشمه تنگه سرحه است.

او گفت: پل‌های تاریخی نیکشهر در مسیر ایرانشهر از روستای تخت ملک تا روستای تنگه سرحه قرار دارند و در این محور چهار پل وجود دارد که در سال ۱۳۴۷ احداث شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان همچنین افزود: بزرگترین پل در تخت ملک با ۱۳ متر ارتفاع از سطح رودخانه تخت‌ملک و به طول ۶۰ متر با پهنای ۱۰ متر دارای پنج دهنه و هر دهنه با پنج متر طول است.

او  بیان کرد: در ساخت این پل‌ها از مصالح بومی، سنگ و سیمان استفاده شده و آنچه که در معماری این سازه‌ها جلب توجه می‌کند استفاده از سنگ‌های تراشیده شده از دل کوه‌های منطقه است که با شکل منظمی بندکشی شده‌اند.

جلالزایی ادامه داد: پرونده ثبت ملی شهر ادیمی به عنوان شهر ملی خامه‌دوزی نیز برای بررسی به معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار