میانه یک ماه پس از زلزله/ زندگی در حال بازگشت است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: تاکنون اسکان موقت برای ۳ هزار زلزله‌زده تامین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  بامداد جمعه ۱۷ آبان ماه سال جاری، زلزله‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتر بخش‌هایی از آذربایجان‌شرقی در میانه و سراب را لرزاند. زلزله‌ای که در اثر آن ۵ نفر از هموطنانمان در روستای ورنکش میانه (کانون زلزله) جان باختند و تعداد زیادی از منازل روستایی و دامداری‌ها تخریب شدند.

یک ماه از زمان وقوع زلزله می‌گذرد، سرما بر مناطق زلزله زده حاکم شده و بارش برف پائیزی نیز مشکلات زلزله‌زدگان را دوچندان کرده و شب‌ها و روز‌های مناطق زلزله زده با سختی و رنج فراوانی می‌گذرد.

باباپور مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: نزدیک به ۳ هزار واحد مسکونی در اثر زلزله میانه و سراب دچار تخریب ۱۰۰ درصدی شده اند که باید از نو احداث شوند و هزار و ۵۰۰ واحد هم باید تعمیر و بهسازی شوند.

باباپور افزود: تاکنون اسکان موقت برای ۳ هزار نفر تامین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: در ۶۵ روستای خسارت دیده میانه و سراب در مجموع تعداد ۳۲۰ اماکن دامی خسارت دیده و ۹۹۵ رأس دام سبک و ۳۵۱ رأس دام سنگین تلف شده است.

حال یک ماه از زمان وقوع زلزله می‌گذرد، سرما بر مناطق زلزله زده حاکم شده و بارش برف پائیزی نیز مشکلات زلزله‌زدگان را دوچندان کرده و شب‌ها و روز‌های مناطق زلزله زده با سختی و رنج فراوانی می‌گذرد.

نحوه اسکان موقت برای برخی از زلزله‌زدگان همچنان محل مناقشه است. مسوولان ستاد مدیریت بحران به استقرار کانکس برای اسکان موقت اعتقادی ندارند. آن‌ها می‌گویند تامین کانکس ضمن هزینه بر بودن، زمانبر نیز است، ولی بنیاد مسکن برای آرامش روانی اهالی سه راه پیش روی آن‌ها گذاشته است.

دولت به زلزله‌زدگان گفته است که بین کمک بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی، اسکان موقت اجاره‌ای یا کانکس یکی را انتخاب کنند.

در این میان روز گذشته نیز تصاویری از زلزله‌زدگان توسط کاربران فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد، آن‌ها شب را به سختی در زیر چادر‌ها می‌گذرانند و به شدت در مضیقه هستند.

میانه یک ماه پس از زلزله / زندگی در حال بازگشت

کاربری در این خصوص نوشت: بارش برف در مناطق زلزله زده و عدم اسکان مناسب زلزله زدگان، شرایط را برای زندگی ‎سخت کرده است.

کاربر دیگری هم با انتشار تصاویری از چادر زلزله زدگان میانه و سراب نوشت: تعلل در اسکان موقت و عدم مدیریت میدانی در مناطق زلزله زده منجر به وضعیت بسیار بد زلزله زدگان در روستای هئلیمسی ‎میانه شده است.

برای پیگیری و صحت و سقم این موضوع با مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی تماس گرفتیم.

هنربر در واکنش به تصاویر فوق و نقل قول منتشره به نقل از وی در فضای مجازی  گفت: اولا بنده اصلا تصاویر منتشر شده را ندیده و با کسی در این خصوص مصاحبه‌ای نکرده‌ام، ثانیا مدیریت بحران استان در کنار سایر نیرو‌های امدادی، عملیاتی، نظامی و انتظامی از اولین دقایق حادثه برای خدمت‌رسانی به عزیزان زلزله زده در منطقه حضور داشته و تا آخرین لحظه نیز در کنار حادثه دیدگان خواهد بود.

او افزود: اسکان اضطراری ۷۲ ساعت پس از وقوع زلزله انجام می‌شود، اکنون ما از مرحله اسکان اضطراری رد شده‌ایم و اسکان موقت در حال انجام است و حتی اقداماتی برای اسکان دائم انجام داده‌ایم.

هنربر گفت: برخی زلزله زدگان میانه و سراب به سه دسته تقسیم می‌شوند، عده‌ای در کانکس یا اتاقک‌های پیش ساخته بنیاد مسکن ساکن هستند و عده‌ای دیگر هم وام ۱۰ میلیونی را تحویل گرفته‌اند.

میانه یک ماه پس از زلزله / زندگی در حال بازگشت

زندگی در حال بازگشت است

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی تاکنون ۲۵۳ اتاقک و ۲۳۷ کانکس به مردم مناطق زلزله‌زده میانه و سراب تحویل داده شده است و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از زلزله‌زدگان نیز کمک بلاعوض اسکان موقت را دریافت کرده‌اند.

او در مورد برخی چادر‌هایی که در مناطق زلزله‌زده مشاهده می‌شود نیز گفت: قرار بر این بود که زلزله‌زدگان ۳ میلیون تومان از اعتبار ۱۰ میلیون تومانی اسکان موقت را تحویل بگیرند و ۷ میلیون مابقی را نیز پس از تحویل چادر؛ اکثر زلزله زدگان با تحویل چادرهایشان در کانکس‌ها یا اتاقک‌های پیش ساخته ساکن شدند که عده انگشت شماری تاکنون موفق به تحویل چادر نشده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب گلایه‌های زیادی دارد.

او  گفت:در زلزله اخیر تمرکز روی میانه بود و کسی از سراب حرفی نزد؛ حتی سه نفر در سراب جان خود را از دست داد‌ند و صدایمان به جایی نرسید.

آیت‌الله ملکوتی عضو مجلس خبرگان رهبری هم معتقد است که کار‌های خوبی در منطقه انجام شده و مردم راضی هستند؛ تنها مشکل نبود جای مناسبی برای حفظ و صیانت دام‌ها است.

در سفری هم که به همراه مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به مناطق زلزله‌زده سراب داشتیم از نزدیک در جریان وضعیت دو روستای زلزله‌زده ارد‌ها و تیرشاب قرار گرفتیم.

اهالی این دو روستا هنوز با بُهت به آوار خانه‌هایشان نگاه می‌کنند؛ اما در کوچه پس کوچه‌های روستاها، امید هم دیده می‌شد؛ امیدی از بابت اسکان‌های موقت و دائمی.

مطالبه زلزله‌زدگان روستای ارد‌ها

روستای ارد‌ها در ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی سراب در دامنه ارتفاعات بزقوش و در جوار باغ‌های طبیعی، در یک منطقه سرسبز با آب و هوای مطبوع قرار دارد.

وارد روستا که می‌شوی، آوار خانه‌های تخریب شده هنوز هم به چشم می‌خورد، اما در میان آن‌ها ساختمان‌هایی نیز دیده می‌شود که تکانی نخورده‌اند و به قول خود اهالی مهندسی‌ساز هستند.

بیل‌های مکانیکی در حال برداشت آوار‌ها هستند و با هر برداشت، یادگاری از آن خانه را روی چنگال هایشان جابجا می‌کند.

عروسک خرسی قهوه‌ای رنگی که گویا شب در آغوش کودکی بوده و اکنون غلطان در میان تلی از خاک به جا مانده است، در میان آواره‌ها جلوه‌گری می‌کند.

هر لحظه بر شدت سرما افزوده می‌شود؛ چادرنشینی در این روستا وجود ندارد، اما مردم گلایه‌هایی دارند، ولی خدمات هلال احمر و بنیاد مسکن را هم نادیده نمی‌گیرند، زیرا وام‌های بلاعوض و تعدادی از خانه‌های ۱۲ متری تحویل داده شده است.

رادمهر رئیس بنیاد مسکن سراب در رابطه با گلایه‌های برخی ساکنین در مورد مشکلات اعطای وام و شرایط اسکان موقت گفت: تاکنون برای هزار نفر اجاره بها و اسکان موقت در سراب اعطا کرده‌ایم و آن تعدادی که مدارک مالکیت درستی ندارند با مشکل روبرو شده‌اند که اگر حل شود قطعا مشکلات نیز بهبود خواهد یافت.

حاج رجب یکی از اهالی روستای اردهاست، مخروبه‌های خانه‌اش را نشانم می‌دهد و می‌گوید: اینجا خرابه درد است و دیگر خانه نمی‌شود.

نرگس و محمد دیگر زوجی هستند که دو ماهی از ازدواجشان نگذشته است. آن‌ها برای ساخت خانه مقاوم از سوی بنیاد مسکن اقدام کرده بودند، ولی زلزله امان نداد و خانه بر سرشان آوار شد.

میانه یک ماه پس از زلزله / زندگی در حال بازگشت

تیرشاب یک ماه بعد از زلزله

مقصد بعدی‌مان روستای تیرشاب است؛ این روستا با ۲۰ خانوار یکی از مناطقی است که تمامی خانه‌های ساکنین دائمی آن بر اثر وقوع زلزله به طور ۱۰۰ درصدی تخریب شده و اهالی این روستا را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

اهالی این روستا نیز گلایه‌های زیادی دارند، سرما و برف زندگی را بر آن‌ها سخت‌تر کرده است. خرابه‌ها روی هم انباشته شده است و چادر‌های سفیدی به چشم می‌خورد.

زن میانسالی به همراه سه فرزند خردسالش در اتاقک‌های پیش ساخته ۱۲ متری زندگی می‌کند، ولی اسباب و اثاثیه به جامانده از زلزله را داخل چادر‌های هلال احمر گذاشته است.

نازپری یکی از کودکان روستا در کنار آتشی که مادرش روشن کرده، نشسته و در حال گرم کردن خود است. او با زبان شیرینش می‌گوید: بوراسی سراب، بوراسی سویوق. (اینجا سراب است؛ اینجا هوا سرد است).

یکی از زنان روستا می‌خواهد تا عکسی از آن‌ها در فضای مجازی پخش نشود؛ دیگری می‌گوید نه کسی آمد و نه کسی سراغی از ما گرفت؛ هر کسی هم اینجا آمده، چند عکس یادگاری گرفته و بعد گفته که برای ۲۰ خانوار که کاری نمی‌کنند! فقط نیرو‌های بنیاد مسکن اینجا بهستند و تنهایمان نگذاشته‌اند.

روستا از کمترین امکانات رفاهی برخوردار است؛ یک سرویس بهداشتی و محلی برای شستشوی لباس و ظروف ساخته شده است؛ نه خبری از آب گرم است و نه بهداشت.

میانه و سراب یکی از سردترین مناطق آذربایجان‌شرقی هستند که پاییزشان زمستان دیگری است؛ ارتفاع برف در برخی از این مناطق حتی به ۲ متر و دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد.

زمستان در پیش است. زلزله‌زدگان می‌گویند سرمای منطقه غیر قابل تحمل است. تسریع در اسکان دائم از مهمترین خواسته‌های آنان است که به نظر نمی‌رسد با توجه به منابعی که استانداری و پتانسیلی که خیریه‌ها دارند، این کار خیلی سخت باشد.

منبع فارس

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۰۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
هزینه اسکان موقت را هنوز به ما در روستای ورزقان نداده اند.
Iran (Islamic Republic of)
حسین صفری
۱۹:۵۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
با ابراز تاسف و اتفاق نیوفتادن همچین حادثه هایی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
زلزله زده ها گناه دارن