شبکه فرانس ۲۴ گزارش داد؛

فرانسه هفته سیاهی پیش رو دارد

با مختل شدن وضعیت حمل‌ونقل در فرانسه و بالا گرفتن اعتراضات در این کشور انتظار می‌رود امانوئل مکرون این هفته رخدادهای خلاف میلش را شاهد باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه فرانس ۲۴ گزارش داد با توجه به اینکه بخش حمل و نقل فرانسه این هفته نیز مختل است و از مردم خواسته شده حضور پررنگ‌تری در جریان اعتصاب‌ها داشته باشند، فرانسه هفته سیاهی پیش رو دارد.

وضعیت حمل و نقل در فرانسه از آغاز هفته پیچیده شده است. حمل و نقل عمومی به ویژه در منطقه ایل-دو-فرانس مختل است. تردد قطار‌ها و وسایل حمل و نقل در حومه پاریس به شدت مختل شده و شرکت ملی راه آهن فرانسه از مردم خواسته است امروز سوار قطار نشوند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر بعدازظهر امروز با وزرای مربوطه نشست دارند.

مجری شبکه با طرح این پرسش که از ابتدای این هفته در فرانسه باید منتظر چه چیزی باشیم?، اعلام کرد دوشنبه و سه شنبه روز‌های بسیار حساسی در بخش حمل و نقل کشور به شمار می‌روند. دولت قرار است روز چهارشنبه از محتوای مربوط به اصلاحات نظام بازنشستگی پرده بردارد و لایحه آن را ارائه کند. قرار است ۴۲ نظام بازنشستگی موجود با یک نظام کلی پیشرفته ادغام شود.

بئاتریس ژولو (Béatruce Gelot) خبرنگار شبکه در گزارش خود گفت: اعتصاب کنندگان می‌گویند اعتصاب روز پنجشنبه آن‌ها موفقیت آمیز بود و برای قدرت نمایی تازه آمادگی دارند. اتحادیه‌ها از مردم خواستند حضور خود را بیشتر کنند و بر دستگاه اجرایی فشار بیاورند تا از اصلاحات مربوط به نظام بازنشستگی صرف نظر کند. صبح امروز زاوییر برتران (Xavier Bertrand) از روش دولت که وی آن را «آماتور» می‌خواند، انتقاد کرد و رئیس جمهور فرانسه را به چالش کشید.

«زاوییر برتران» رئیس شورای منطقه‌ای او-دو-فرانس (Hauts-De-France) گفت: مسئله ما صرف نظر دولت از طرح خود نیست، چون در واقع این یک طرح به شمار نمی‌رود. رئیس جمهور حتی موفق شد در دل ۳۰ میلیون فرد فعال جامعه رعب و وحشت ایجاد کند. در حال حاضر ۳۰ میلیون فعال جامعه فرانسه می‌گویند: ما هم اکنون نیز زندگی دشواری داریم و در بازنشستگی این وضع بدتر هم خواهد شد.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT) نیز که مهمترین اتحادیه کارگری فرانسه به شمار می‌رود، نگرش دولت را در این زمینه به سخره گرفت. فیلیپ مارتینه (Philippe Martinez) دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار فرانسه روز یکشنبه در گفت‌وگو با رادیو فرانس انفو گفت: ما اکنون در گام دوم دوران ریاست جمهوری مکرون هستیم. بار‌ها شنیده‌ایم که مکرون می‌گوید باید به حرف مردم گوش کرد. مردم باید حرف خود را بزنند. باید گفت‌وگو کنیم، اما وی این حق طبیعی را از مردم گرفته است. ما راه خود را ادامه می‌دهیم. این چه روشی است که مکرون اتخاذ کرده است و می‌گوید باید به حرف مردم گوش دهیم، اما چنین چیزی عملاً وجود ندارد؟

دولت از کنفدراسیون عمومی کار خواست گفت‌وگو کند. گرچه دولت می‌گوید قصد ندارد از اصلاحات نظام بازنشستگی صرف نظر کند، اما برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اعلام کرد با برخی از امتیازات در اصلاحات قانون بازنشستگی موافق است.

برونو لومر گفت: باید قادر باشیم اصول را تثبیت و یک نظام کلی برقرار کنیم. یعنی ما دیگر خواستار داشتن نظام ویژه که به کارمندان دولت مربوط می‌شود، نیستیم. این نظام باید عادلانه باشد یعنی در زمینه همه مشاغل حقوق بازنشستگی در یک سطح باشد. این نظام باید متعادل هم باشد و به نظر من این تعادل باید تضمین شود.

ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه بعدازظهر یکشنبه با وزرای کشور که در رابطه با این اصلاحات مسئولیت دارند نشست کاری داشت تا درباره آخرین قوانین مربوط به نظام بازنشستگی با آن‌ها گفت‌وگو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار