صادرات فناوری اطلاعات در دستور کار است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صادرات فناوری اطلاعات به طور جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیدرضا احمدیان، در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی فارس در شیراز گفت: بر همین اساس، آیین‌نامه توسعه صادرات نرم‌افزار و خدماتی که در آن تکلیف تمام دستگاه‌ها مشخص شده به امضای ذینفعان رسیده و برای ابلاغ به دستگاه‌های ذی‌ربط به معاون اول رییس جمهوری ارائه شده است.

او، با اشاره به مواجه چالش هایی در حوزه تولید محتوا و فناوری اطلاعات گفت: در این زمینه اقداماتی از جمله تصویب بسته توسعه فاوا، تشکیل میز فاوا در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی، حضور نماینده بخش ICT در کمیته ماده ۱۹ و تدوین آیین‌نامه توسعه صادرات نرم‌افزار و خدمات در کشور انجام شده است.

احمدیان تصریح کرد: تمام اقدامات ما برای حرکت روبه جلو در حوزه فناوری اطلاعات در کشور است و در این زمینه حرکت‌های ما همگرا با اتاق ایران و سایر بخش‌ها در دولت است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود:  در اقدام دیگری با همکاری اتاق ایران چند کشور به عنوان هدف ما در بخش صادرات نرم‌‎افزار و خدمات مشخص شده که بررسی و شناسایی بازار و سایر نیازسنجی‌ها بر روی آن بازار‌ها در حال انجام است.

او، یکی از چالش‌های فناوری اطلاعات را مربوط به بخش بین‌الملل و صادرات دانست و اضافه کرد:  در نمایندگی‌های وزارت امور خارجه اقدام خاصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) انجام نمی‌شود و ما برای برداشتن گام‌های مهم در این حوزه رایزنی و ملاقات با سفرا را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  با اشاره به اینکه توانمندی‌های کشور در بخش ICT در فضای بین‌الملل به خوبی معرفی و ارائه نشده، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما در فضای بین الملل، برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله اصول مذاکره و نحوه صادرات  برای شرکت‌های دارای توان صادرات است.

احمدیان، عملکرد کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس را مطلوب توصیف و بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه فناوری اطلاعات در شهرستان‌های کشور وجود دارد که کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران باید از ظرفیت خوب استان‌ها در این زمینه استفاده کند چرا که باور داریم نمی‌توان از تهران برنامه تدوین کرد و شهرستان‌ها فقط اجرا کننده باشند.

لزوم حمایت وزارت ارتباطات از توانمندی‌های حوزه فناوری در فارس

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف فناوری و اطلاعات از جمله نرم‌افزار و صادرات در این استان وجود دارد که این بخش برای توسعه و گسترش نیازمند حمایت بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

او، افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما یک پدیده  جدیدی است که وجود ابزار‌های نظارتی برای مشخص بودن مسیر حرکت شرکت‌ها امری مهم و ضروری است و  باید مورد توجه قرار گیرد.

رزاقی ادامه داد: اگر ضابطه و نظارت بر اموری مانند خدمات نرم‌افزار حاکم نباشد بی شک ما در صادرات آن‌ها نیز موفق نخواهیم بود و بدون اعمال نظارت نیز شاهد تبعات مخربی در بازار خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: به دنبال راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاران خطرپذیر با محوریت اتاق بازرگانی در استان فارس هستیم و در این زمینه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار حمایت داریم.

او، یکی از مزیت‌های کشور را وجود انرژی دانست و افزود: باید از اینگونه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها برای ثروت آفرینی و ایجاد رفاه عمومی استفاده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در شرایطی که دسترسی به ارز مشکل و هر روز تحریم‌های بیشتری بر کشور و ملت تحمیل می‌شود باید از ابزارهایمان استفاده مناسب کنیم.

رزاقی بیان کرد: در شرایط کنونی باید در کشور انرژی ارزان قیمت تولید و همچنین ساز و کاری در نظر گرفته شود تا از انرژی ارزان قیمت کشور برای رونق تولید و صادرات استفاده شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار