مقام لبنانی: روابط با سوریه به نفع اقتصاد ماست

وزیر اقتصاد لبنان اعلام کرد این کشور در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و برقراری روابط با سوریه به نفع این کشور خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی العهد، منصور بطیش، وزیر اقتصاد لبنان اعلام کرد این کشور در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و برقراری روابط با سوریه به نفع این کشور خواهد بود.

سعد الحریری، نخست وزیر موقت لبنان از برخی کشور‌ها، مانند آمریکا و عربستان سعودی برای کمک به لبنان برای تأمین اعتبار واردات درخواست کمک کرده است. اوضاع اقتصادی لبنان به گونه بی سابقه‌ای بحرانی است.

وزیر اقتصاد دولت موقت لبنان در گفت‌وگو با العهد گفته است: سعدی الحریری در خصوص ارسال نامه برای کشور‌های عربی و غربی با ما مشورت نکرده است.

او گفت البته اگر این اقدام به نفع لبنان باشد با آن مخالفتی ندارد. اگر چه وی اساساً ترجیح می‌دهد از وام گرفتن و اتکا به خارج فاصله بگیرد. به نظر وی بهترین راه، ترغیب مردم به تولید است. مردم باید به مزارع و دیگر بخش‌های تولیدی بروند. بطور مثال باید گردشگری تقویت و فضای امنی در لبنان ایجاد شود تا لبنانی‌ها بتوانند در کشور خودشان به تولید بپردازند و دستشان را پیش کسی دراز نکنند و از اقتصاد رانتی فاصله بگیرند، زیرا رانت و فساد مکمل یکدیگرند.

بطیش افزود: ما خواهان برقراری بهترین روابط با همه کشور‌ها در چارچوب حاکمیت لبنان و احترام متقابل هستیم. ما نباید به کسی کینه داشته باشیم. ما باید در‌های ارتباط با سوریه را در چارچوب نهاد‌ها و بر اساس مصوبه هیئت وزیران باز کنیم، زیرا این اقدام پیامد‌های مثبتی برای لبنان خواهد داشت.

او از اینکه برخی با این اقدام مخالفت می‌کنند ابراز شگفتی کرد و گفت: ما درباره مسائل اقتصادی و نه سیاسی سخن می‌گوییم. از نظر وزیر اقتصاد لبنان، نباید در پرونده‌های اقتصادی که مورد علاقه مشترک لبنان و سوریه است مشکلی وجود داشته باشد. می‌توان آمریکا و چین و پرونده‌های اقتصادی مشترکشان را در این خصوص مثال زد.

او اضافه کرد: شوربختانه فرهنگ مبتنی بر کار و تولید به فرهنگ استقراض و جستجوی کمک تغییر کرده است. ما ۳۰ سال است که در این راه افتاده ایم. اکنون ما به مرحله سخت و حساسی رسیده ایم.

بطیش در ادامه تصریح کرد: وزارت اقتصاد لبنان علیرغم آنکه در وضعیت دولت موقت بسر می‌برد همچنان به وظایف خود به صورت کامل عمل می‌کند و توانسته است پرونده‌های اقتصادی را در وضعیت بحرانی همچنان پیگیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار