معاون وزیر آموزش‌وپرورش:

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند آموزش در تمام پایه‌ها است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیش از هر چیز به آموزش در تمام پایه‌ها نیاز داریم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش عصر دوشنبه در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش سراسر کشور در بوشهر اظهار داشت: آموزش‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی متناسب با سن دانش‌آموزان انجام می‌شود.

او تصریح کرد: همه ما می‌دانیم کشور در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرارگرفته است بر همین اساس مطالبات و انتظارات از حاکمیت باید متناسب با شرایط باشد هرچند شرایط سخت است، اما نبود اعتبار دلیلی بر بیکار نشستن ما به‌عنوان مسئولان تعلیم و تربیت نیست بلکه باید در حد توان و بضاعت برای تربیت نسل آینده و حفظ آن‌ها از آسیب‌های اجتماعی تلاش کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: فعالیت کانون‌های فرهنگی و تربیتی و دارالقرآن‌ها در کشور ضرورت دارد.

نباید از پرداختن به فعالیت‌های پرورشی در مدارس غافل شد

او بیان کرد: مدیران مدرسه باید فعالیت‌های پرورشی را مانند فعالیت‌های مدرسه‌ای هدایت کنند و نباید از پرداختن به فعالیت‌های پرورشی در مدارس غافل شد.

کاظمی با بیان اینکه تغییر جهت در نظام تعلیم و تربیت تنها راه کاهش آسیب‌های اجتماعی است اضافه کرد: معتقدیم برای کاهش آسیب‌ها و رسیدن به حیات طیبه و زندگی سعادتمند هیچ چاره و راهی به‌جز تغییر جهت در نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد.

او با بیان اینکه کم‌رنگ شدن اعتقاد‌های دینی در جامعه امروز باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است افزود: آنچه می‌تواند سلامت و سعادت در جامعه را تأمین کند ایجاد ارتباط باخداست.

کاظمی بیان کرد: تقویت فعالیت‌های مربوط به نماز، اردو‌های فرهنگی و تربیتی، برنامه‌ها و مهارت‌های گروهی، برگزاری برنامه‌های نشاط‌آور و شادی‌بخش گروهی در چارچوب ضوابط و مقررات در کاهش آسیب‌ها مؤثر و بهترین راهبرد پیشگیری از آن‌ها به شمار می‌آید.

او مهم‌ترین استراتژی آموزش‌وپرورش در کاهش آسیب‌ها را توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان و ایجاد نشاط و فعالیت‌های نشاط‌آور و شادی‌بخش، توسعه فعالیت‌های گروهی و اردویی و مشارکت و نقش‌پذیری دانش‌آموزان عنوان کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: منظور از فعالیت‌های شادی‌بخشی و نشاط آور، برنامه‌های معنوی است که تأثیر مستقیمی بر دانش‌آموزان دارد.

تدوین برخی سرود‌ها لازم و ضروری است

کاظمی بیان کرد: نقش و تأثیرگذاری برخی سرود‌های حماسی در دوران انقلاب و دفاع مقدس کمتر از تجهیزات نظامی نبود به همین دلیل امروز نیز تدوین برخی سرود‌ها لازم و ضروری است.

او اضافه کرد: در کنار استراتژی پیشگیرانه در حوزه آسیب‌ها رویکرد درمان نیز ضروری است چرا که شناسایی، کمک و درمان برخی از فرزندان ما که دچار آسیب شده‌اند مهم‌ترین اقدامی است که باید در حوزه درمان انجام شود.

کاظمی با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم در حوزه پیشگیری گفت: در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیش از هر چیز به آموزش در تمام پایه‌ها نیاز داریم البته این آموزش‌ها متناسب با سن دانش‌آموزان انجام می‌شود.

او در خصوص میز نماد گفت: میز طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) با رویکرد مطالبه گری و درک مشترک شکل‌گرفته است و تلاش می‌شود دانش‌آموزان آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب شناسایی و از طریق دستگاه‌های عضو به آنان خدمات لازم ارائه شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌صورت نقطه‌ای و اثربخش کار‌ها را دنبال کنیم در همین راستا ۲۱ برنامه به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی ابلاغ‌شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.