افشاگری واشنگتن‌پست؛

انتشار اسناد دروغگویی آمریکا درباره جنگ افغانستان

واشنگتن پست با انتشار اسنادی محرمانه اعلام کرد دولت‌های آمریکا برای توجیه جنایات خود در افغانستان درباره واقعیات جنگ در این کشور دروغ گفته‌اند.

نظامیان آمریکا در افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز دوشنبه اسناد رسمی محرمانه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد همه دولت‌های آمریکا برای توجیه جنایات خود در افغانستان درباره واقعیات جنگ در این کشور دروغ گفته‌اند.

روزنامه واشنگتن پست دو هزار صفحه از اسناد دولتی خیلی محرمانه را منتشر کرده است که براساس این اسناد فرماندهان نظامی و سران دولت آمریکا از جرج بوش تا ترامپ در ۱۸ سال گذشته به عمد درباره جنگ افغانستان دروغ گفته اند و طوری وانمود کرده اند که انگار در افغانستان در حال پیروزی هستند.

این روزنامه نوشت، فرماندهان عالی رتبه نظامی و سیاسی، در اطلاع رسانی از روند جنگ در افغانستان، سعی می‌کردند همه چیز را مناسب جلوه دهند حال آنکه می‌دانستند این سخنان، به دور از واقعیت است، اما باز هم سعی می‌کردند آن بخش از دلایلی را که ثابت می‌کرد پیروزی در این جنگ ممکن نیست، مخفی نگه دارند.

براساس بخشی از این اسناد که با صد‌ها نظامی آمریکایی دخیل در جنگ افغانستان مصاحبه شده است این نظامیان به شکست آمریکا در جنگ افغانستان اشاره کرده اند و این جنگ را غیرقابل پیروزی عنوان کرده اند.

این نظامیان در مصاحبه‌ها با بازرسان دولتی همچنین گفته اند بسیاری از طرح‌های آمریکا از جمله دولت سازی و مبارزه با کشت خشخاش از ابتدا محکوم به شکست بوده چرا که در مدت حضور امریکایی‌ها میزان برداشت تریاک از ۲۰۰ تن به نه هزار تن رسیده است.


بیشتر بخوانید: اسپر: توافق سیاسی، تنها راه پایان یافتن جنگ افغانستان است


این اسناد همچنین انتقادات صد‌ها مقام مسئول آمریکایی از اتفاقات در افغانستان و چگونگی فرو افتادن آمریکا در جنگ این کشور را افشا می‌کنند.

روزنامه آمریکایی به بخشی از کوتاهی‌های آمریکا در جنگ افغانستان که تا به امروز هم ادامه دارد اشاره و تاکید کرد، روسایی، چون جرج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ به همراه فرماندهان نظامی وابسته، به وعده هایشان برای پیروزی در نبرد افغانستان وفا نکرده اند.

این اسناد محرمانه در حالی منتشر می‌شود که هم اکنون آمریکایی‌ها با طالبان بدون حضور دولت افغانستان در حال دستیابی به توافق هستند و طالبان نیز امروز قدرت مند‌تر از هر زمانی در ۱۹ سال گذشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار