طلبکاران دیروز پدیده شاندیز امروز سهامدار شدند/ پرونده همچنان باز است

پرونده ۱۲۰ جلدی شرکت پدیده از ۲۲ اردیبهشت ماه امسال با برپایی ۱۶ جلسه دادگاه در مشهد مورد رسیدگی قرار گرفت و با نتایج نو، فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پرونده ۱۲۰ جلدی شرکت پدیده از ۲۲ اردیبهشت ماه امسال با برپایی ۱۶ جلسه دادگاه در مشهد مورد رسیدگی قرار گرفت و در شانزدهمین روز تیر ماه امسال ختم رسیدگی آن اعلام و روز ۲۲ تیر ماه رای ۵۰۹ برگی این پرونده صادر شد.

بر اساس رای قطعی قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده پدیده که روز پنجم مرداد ماه امسال اعلام شد، "محسن پهلوان مقدم" متهم ردیف نخست به تحمل حبس ابد محکوم و ۲۱ متهم دیگر این پرونده علاوه بر الزام به استرداد مال تحصیل شده از فعالیت‌هایشان در شرکت پدیده شاندیز، به مجازات‌هایی از تحمل ۲ تا ۲۰ سال حبس در زندان محکوم شدند.

غلامعلی صادقی رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: شرایط خوبی به نفع سهامداران شرکت پدیده در حال ایجاد است و هماهنگی خوبی بین ارکان حاکمیت و بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد.


بیشتر بخوانید: حکم مدیرعامل پدیده صادر شد


او افزود: امروز شرکت متعلق به مردم و سهامداران است، امکان جذب سرمایه و نقدینگی برای شرکت نیز فراهم شده و اگر شخص یا موسسه‌ای در قالب رای دادگاه و با طرفیت مردم برای مشارکت اعلام آمادگی کند، شرایط فراهم است.

رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: پس از صدور رای قطعی دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در مشهد، تعهدنامه‌داران شرکت به وضعیت سهامداری تبدیل شده‌اند و متعاقب صدور رای دادگاه در این خصوص، تعهدنامه‌هایی که افراد در گذشته دریافت کرده بودند ابطال و از درجه اعتبار ساقط شده است لذا خرید و فروش آن‌ها فاقد وجاهت است و به شهروندان هشدار لازم داده می‌شود.

او گفت: تبدیل وضعیت طلبکاران شرکت به سهامداران شرکت از دیگر موارد قابل توجه در حکم دادگاه در این پرونده است که در راستای حفظ منافع شرکت پدیده به عنوان یک پروژه ملی، صرف نظر از اینکه ماهیت طلب و منشاء طلبکاران شرکت پدیده چه بوده، دادگاه ضمن هویت‌بخشی به سهام شرکت پدیده، طلب آن‌ها را با سهام تهاتر کرده‌است، در خصوص نحوه تخصیص سهام به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به عنوان طلبکاران عمده شرکت پدیده، جلسات متعدد و فشرده‌ای با حضور مسئولین استانی و کشوری در مشهد و تهران برگزار شده و روند کار مثبت ارزیابی می‌شود.

فصلی دیگر از زندگی پدیده شاندیز ورق خورد/ پرونده همچنان باز است

صادقی با بیان اینکه محوریت اداره شرکت با سهامداری است که بیشترین سهم را دارد، از سهامداران خواست به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند، اطلاع رسانی لازم از مبادی رسمی انجام می‌شود.

ورود پدیده به بورس

او در خصوص ورود شرکت پدیده به بورس نیز افزود: رایزنی‌ها و جلسات متعدد در سطح کلان در این خصوص برگزار شده است، همچنین ستاد تدبیر در راستای تامین منافع طلبکاران و به خصوص سهامداران جلسات مختلف تشکیل داده که پس از اتمام فرایند محاسبه سهام سهامداران، طلبکاران و تعهدنامه‌داران و ثبات وضعیت، اقدام اجرایی در این خصوص صورت خواهد پذیرفت.

رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: نحوه تخصیص و مقدار سهام جبرانی برای اختصاص به سهامداران نیز به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

صادقی با اشاره به اجرای سریع و قاطع رای دادگاه در خصوص این پرونده گفت: از محل رد مال برخی از دلالان در حکم این پرونده تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد ریال به شرکت پدیده به نفع سهامداران این مجموعه مسترد شد.

او گفت: با توجه به تعیین تکلیف نهایی امور مختلف این شرکت، فضای خوبی برای جذب سرمایه‌گذار فراهم شده است، جذب سرمایه‌گذار نیازمند فضای آرامش است لذا سهامداران باید با بی‌توجهی به شایعات به حفظ آرامش موجود کمک کنند.

بخش مفتوح پرونده

صادقی در زمینه بخش مفتوح پرونده نیز گفت: برای رسیدگی به اتهام سایر دلالان و مسئولان دخیل در موضوع نیز اقدامات لازم صورت گرفته و تحقیقات اولیه آغاز شده است.

او افزود: موضوع دلالان و همچنین عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی که در قالب مشارکت و معاونت در این پرونده دخیل بوده‌اند درحال بررسی است.

فصلی دیگر از زندگی پدیده شاندیز ورق خورد/ پرونده همچنان باز است

رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه مجموعه بانکی و موسسات مالی سهامداران عمده این شرکت هستند، ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته و روند اجرای حکم، طلبکاران همکاری خوبی تا کنون داشته‌اند و به طور قطع این شرکت در آینده رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.

رسیدگی به اتهامات شرکت پدیده در صحن دادگاه با حضور ۲۲ متهم در قالب پرونده ۱۰۰ جلدی به ریاست قاضی سید هادی منصوری از ۲۲ اردیبهشت ماه در مشهد آغاز و ۲۳ تیرماه رای این پرونده صادرشد. طبق این رای"محسن پهلوان مقدم" متهم ردیف نخست پرونده به خاطر نقش برجسته در شرکت پدیده به عنوان مدیرعامل، هدایت و رهبری شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه، فروش سهام به قیمت کاذب و خودداری از اقدام برای استرداد اموال به حبس ابد از نوع مجازات تعزیری درجه یک، استرداد اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده به اشخاص و ذینفعان و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

بقیه متهمان نیز علاوه بر استرداد مال به مجازات‌هایی از ۲ تا ۲۰ سال حبس محکوم شده اند.

فعالیت شرکت پدیده شاندیز که ۱۳۰ هزار سهامدار دارد چهار سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیر مجاز کاربری زمین‌های کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاه‌های ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت با دستور مراجع قضایی متوقف شد.

مراجع قضایی در مرحله نخست، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت را با حکم دادستانی خراسان رضوی بستند و بعد از مدتی فعالیت‌های کل پروژه متوقف شد.

حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پروژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه‌های جدی مسوولان بود به طوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی دوباره و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت.
پیرو این اقدامات بود که مدیر عامل جدید گروه شرکت‌های پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد ۴۵ شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه‌های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده‌اند.

هم اکنون گروه شرکت‌های پدیده در قالب ۶ شرکت اصلی و ۲ مؤسسه وابسته در حال فعالیت است و ۲ سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین ۲ هزار نفر در بخش‌های مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.