نخستین موزه قرآن جهان در قلب حرم مطهر رضوی

نخستین موزه قرآن جهان با ماهیت دینی و هنری در قلب حرم مطهر رضوی واقع شده است.

نخستین موزه قرآن جهان در قلب حرم مطهر رضوی جواد فرهمند نژاد مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد,گفت: در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، ۸۰ نسخه قرآن کریم وجود دارد که از این تعداد، ۱۷ نسخه قرآنی بر روی پوست کتابت شده است.
 
او با بیان این که قرآن‌هایی که در موزه قرآن و نفایس در معرض دید عموم قرار گرفته، از میان ۲۲ هزار نسخه قرآن بسیار نفیس که در مخزن آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، انتخاب شده ، ادامه داد: این قرآن‌ها از بازه زمانی صدر اسلام تا قرن سیزدهم هجری قمری مرتب شده است.
 
مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی با اشاره به نگهداری ۱۰۳ هزار نسخه خطی در کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۱۰۰ نسخه از این قرآن‌ها بر روی پوست کتابت شده که از این نظر در دنیا بی‌نظیر است.
 
فرهمندنژاد درباره برخی دیگر از قرآن‌های شاخص در این موزه، افرود: بزرگ‌ترین قرآن خطی آستان قدس رضوی مربوط به قرآن بایسنقر میرزا پسر گوهرشاد می‌باشد که به نام کاتبش معروف است.
 
او ادامه داد: این قرآن ۶۰ برگ دارد که حدود ۵۶ برگ از آن در آستان قدس رضوی موجود است و در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی ۸ برگ از آن در معرض نمایش قرار داده شده است.
 
مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی گفت: قرآن وقف ابن کثیر، اثر دیگری می‌باشد که در سال ۳۹۳ هجری قمری وقف روضه منوره شده است.

 

نفایس موزه آستان قدس بیانگر پیشینه غنی فرهنگی کشور است

 
سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این که گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های قرآنی جهان است، گفت: این موزه در سال ۱۳۶۴ توسط آستان قدس رضوی احداث شده است.
 
او ادامه داد: این موزه با برخورداری از مجموعه بی‎نظیری از آثار اسلامی و تاریخی و نیز منابع قرآن و حدیث، بیانگر پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی کشورمان و ملل دیگر به شمار می‌رود.
 

وجود قرآن های منسوب به دست‌خط ائمه اطهار(ع) در موزه آستان قدس

 
مجید رضا مهردوست کارشناس موزه قرآن نیز با اشاره به قرآن‌های منسوب به دست‌خط مبارک ائمه طاهرین (ع) تصریح کرد: ۵ قرآن منسوب به دست‌خط مبارک ائمه (ع) از جمله خط مبارک امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و امام رضا (ع) که به خط کوفی روی پوست نوشته شده است، از مفاخر این گنجینه عظیم به شمار می‌رود.
 
موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ پذیرای علاقه‌مندان و پژوهشگران است.
 
انتهای پیام//ه.ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.