افزایش ۹ درصدی بارندگی‌ها در استان اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: امسال میزان بارندگی‌ها در این استان در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سیاوش محمدی، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: در حالی که میانگین بارندگی‌ها از اول فروردین پارسال  تا به امروز در این استان ۱۸۳ میلیمتر بوده این میزان امسال به ۲۰۰ میلیمتر افزایش یافته است.

او افزود: با این حال میانگین بارش امسال در مقایسه با میانگین بلند مدت ۳۳ ساله استان اردبیل که ۲۲۰ میلیمتر می‌باشد، ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: امسال بیشترین مقدار بارش‌ها از شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد در شمال استان و ۲۵ درصد شهرستان کوثر در جنوب استان با ۳۰ درصد افزایش نسبت به میانگین بارش‌های پارسال گزارش شده است.

محمدی با بیان اینکه امسال میزان بارندگی ها در شهرستان خلخال در مقایسه با پارسال ۲۴ درصد افزایش داشته است افزود: در حالی که محموع بارندگی در خلخال از اول فروردین سال گذشته تا به امروز ۱۵۴ میلیمتر بوده ، امسال ۱۹۰ میلیمتر برف و باران در این شهرستان باریده که این میزان در مقایسه با بلند مدت ۳۳ ساله این منطقه که ۲۳۰ میلیمتر است ۱۷ درصد کاهش دارد .

او با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر ایستگاه خودکار سینوپتیک هواشناسی مرکز شهر خلخال ۱۱ ایستگاه باران‌سنجی سنتی و یک ایستگاه خودکار در گردنه الماس این شهرستان فعالیت دارند، از تلاش برای راه‌اندازی سه ایستگاه جدید هواشناسی در این شهرستان خبر داد.

محمدی اظهارداشت: ایستگاه‌های پایش گرد و غبار ،سنجش باران اسیدی و ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در جاده ارتباطی خلخال - اردبیل از جمله ایستگاه‌های در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی در این منطقه است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل همچنین با بیان اینکه امسال ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای تعمیر و تجهیز و راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید هواشناسی استان اختصاص یافته ، افزود: با توجه به نیاز تعویض پنج ساله سنسورهای سنجش هوا در ایستگاه‌های هواشناسی مناطق مختلف استان اعتبارات تخصیصی سالانه جوابگوی نیاز هواشناسی برای بروز رسانی تجهیزات نیست.

انتهای پیام/ع

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار