موزه روانپزشکی افتتاح می‌شود/ نمایش آثار خطی زنده‌یاد افشین یداللهی

موزه روانپزشکی در آینده نزدیک در بیمارستان روزبه افتتاح می‌شود و آثار خطی افشین یداللهی را به نمایش می‌گذارد.

محمد اربابی مدیر پروژه راه‌اندازی موزه روانپزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جزئیات افتتاح موزه روانپزشکی در بیمارستان روزبه را چنین تشریح کرد: موزه‌ای که در بیمارستان روزبه افتتاح خواهد شد، موزه روانپزشکی است. همانطور که می‌دانید پزشکی یکی از علوم بسیار ریشه‌دار در کشور ماست. در اصل پزشکی ایران حد فاصل روابط میان دانش پزشکی یونان باستان و پزشکی جهان روشنگری اروپا بوده است؛ لذا ما در زمینه پزشکی میراث بسیار ارزنده و قوی و پزشکان نامداری داریم که همه ما آن‌ها را می‌شناسیم. از میان این پزشکان می‌توان به ابوالحسن علی ابن سهل ربان طبری، زکریای رازی و ابوعلی سینا اشاره کرد.

او افزود: یکی از رشته‌های تخصصی علوم‌پزشکی با نام روانپزشکی شناخته می‌شود. این رشته تخصصی به سلامت ذهن و درمان بیماری‌های رفتاری و روانی می‌پردازد و خوشبختانه ما در متون و آثار پزشکی خودمان، آثار ارزشمند و توصیه‌های بسیار خوبی در این زمینه داریم. این منبع بسیار غنی از دانش پزشکی از نظر تاریخ پزشکی است و بخشی از فرهنگ عامه ما را نیز شامل می‌شود. با توجه به این سابقه تاریخی و دانش روانپزشکی نوین ما، موزه روانپزشکی در بیمارستان روزبه که اولین بیمارستان مدرن روانپزشکی کشور است، افتتاح خواهد شد. البته ما از قسمت‌های قدیمی بیمارستان برای موزه استفاده نکردیم و قسمتی از این بیمارستان که تبدیل به موزه شده است، قدمت چندانی ندارد.

مدیر پروژه راه‌اندازی موزه روانپزشکی بیان کرد: در این موزه دوره‌های تاریخی علم روانپزشکی با استفاده از آثار ارزشمند پزشکان ایرانی مرور می‌شوند. در واقع از نسخ خطی پزشکان نامدار ایرانی پوستر‌هایی تهیه شده و ارائه می‌شود.

اربابی ادامه داد: آثار خطی اساتید پیشکسوت روانپزشکی ایران همچون غلامحسین ساعدی، افشین یداللهی، داوود شاه‌محمدی و عبدالحسین میرسپاسی نیز در موزه روانپزشکی ارائه خواهند شد. فیلم‌هایی با موضوع روانپزشکی نیز در این موزه در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

اربابی ادامه داد: هدف ما از افتتاح موزه روانپزشکی این است که تحول دانش روانپزشکی در ایران را نمایش بدهیم تا نه تنها متخصصان و دانش‌آموختگان رشته روانپزشکی بلکه دانش‌آموزان و افراد علاقه‌مند به علم روانپزشکی نیز بتوانند با تاریخچه تحول دانش روانپزشکی بیش از پیش آشنا شوند تا به سلامت روان در جامعه کمک شود.

گفتنی است موزه روانپزشکی در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار