خدمات کتابخانه ای برای نوسوادان در فارس

نوسوادان فارس مخاطب طرح سفیر کتاب خواهند شد.

خدمات کتابخانه ای برای نوسوادان در فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در آستانه هفته سواد آموزی، روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و بهزاد نوروزی معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس در نشستی موارد همکاری بیشتر و برنامه ریزی برای استفاده حداکثری نوآموزان از خدمات کتابخانه‌های عمومی را بررسی کردند.

منوچهری در این دیدار با تأکید بر اینکه نوسوادان از جمله گروه‌های مخاطب کتابخانه‌های عمومی است، عنوان کرد: تسهیل دسترسی و ارائه خدمات به گروه‌های خاص از جمله وظایف کتابخانه‌های عمومی است؛ دسترسی این گروه افراد به کتاب محدود است و باید برای آن‌ها برنامه ریزی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تصریح اینکه اقداماتی برای نوسوادان در کتابخانه‌های عمومی استان آغاز شده، اما کافی نیست، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۴۱ کتابخانه عمومی در استان فعال است و لازم است که تمامی کتابخانه‌های عمومی استان برای نوسوادان برنامه داشته باشند.

او اجرای نشست کتابخوان نوسودان در فارس را طرحی موفق در کشور دانست و گفت: تاکنون چند دوره نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در کتابخانه‌های عمومی اجرا شده است.

منوچهری در ادامه با اشاره به اجرای طرح «سفیر کتاب، برنامه ویژه کتاب رسانی به مناطق عشایری فارس»، اعلام کرد که می‌توان مرحله دوم این طرح را ویژه نوسوادان اجرا کرد و افزود: با اجرای این برنامه نوسوادان عضو کتابخانه‌های عمومی می‌شوند و می‌توانند از منابع کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند. در کتابخانه‌های عمومی استان بیش از دو میلیون و هشتصد نسخه کتاب وجود دارد و نوسوادان می‌توانند به تمامی منابع دسترسی داشته باشند.

او در ادامه کمبود منابع مخصوص نوسوادان در کتابخانه‌های عمومی را از جمله مشکلات دسترسی گسترده این افراد به کتاب عنوان و تصریح کرد: ضروری است که سازمان نهضت سواد آموزی کتاب‌ها و نشریه‌های مخصوص نوسوادان را برای استفاده این قشر در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دهد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این نشست با استقبال از همکاری در طرح سفیر کتاب، عنوان کرد: ۳۰ مرکز سواد آموزی در استان فعال است که مدیران این مراکز می‌توانند سفیران کتاب معرفی شوند و کتاب‌ها را به دست افراد نوسواد برسانند.

بهزاد نوروزی با اشاره به در پیش بودن هفته سوادآموزی، خواستار برگزاری نشست کتابخوان نوسوادان در استان شد و گفت: ارتباط نوسوادان با کتابخانه‌های عمومی نباید منحصر به هفته سواد آموزی باشد. این بسیار مهم است که برای جلوگیری از بازگشت به بی سوادی، ارتباط نوسوادان با کتاب و کتابخانه عمومی حفظ شود.

او با تصریح اینکه تلاش ما بر این است که کتابخانه‌های مراکز یادگیری را تقویت کنیم، اضافه کرد: مراکز یادگیری تلفیقی از علم آموزی و یادگیری مهارت است.

گفتنی است در ادامه این دیدار انعقاد تفاهم نامه میان این دو سازمان در استان برای همکاری‌های گسترده تصویب شد. این در حالی است که برنامه ریزی در زمینه خدمات رسانی کتابخانه‌های عمومی به نوسوادان در سطح ملی و در قالب تفاهم نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان نهضت سواد آموزی صورت گرفته است.
انتهای پیام/

برچسب ها: معرفی کتاب ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.