مسابقات علمی متعدد به ارتقای سواد دانش‌آموزان کمک می‌کند؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت استاندارد سازی مسابقات علمی دانش آموزی بر اعتبار سنجی این مسابقات تاکید کرد.

مسابقات علمی حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعتبار علمی مسابقات متعدد دانش آموزی اظهار کرد: معاونان آموزشی وزارتخانه برای اعتبار سنجی این مسابقات ملاحظاتی را در نظر گرفته‌اند؛ نکته قابل تامل در این میان توجه استان‌های مختلف کشور و مدارس به ملاحظات در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: هنوز پژوهشی درباره گستردگی فعالیت و تاثیرگذاری این مسابقات بر ارتقا سطح فرهنگی دانش آموزان انجام نشده است، اما به طور کلی باید با حمایت دستگاه‌های مربوطه و اعتبار سنجی نظارتی بر این نوع مسابقات داشته باشیم تا این فعالیت‌ها به سود دانش آموزان باشد.

ذوعلم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی پژوهش‌های انجام شده در این مسابقات در پژوهش‌ها و فعالیت‌هایی شکل می‌گیرد که دانش آموزان نقش چندانی در آن ندارند در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است یا خیر؟، گفت: باید به نوع پژوهش‌ها اهمیت داده شود، اما نباید تمام فعالیت‌های پژوهشی را هم نادیده بگیریم چرا که ورود به مباحث پژوهشی و آشنایی نسبی دانش آموز با این مسائل هم گامی کوچک در مسیر توسعه پژوهشگری است.
بیشتر بخوانید: بررسی پژوهش‌های دانش آموزی در حوزه علوم اعصاب

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آموزش و پرورش چه تمهیداتی برای سودجویی‌های برخی موسسات نسبت به انجام پژوهش‌های دانش آموزی دارد، بیان کرد: باید جلوی سودجویی‌ها را بگیریم و کار پژوهش را جدا از سودجویی‌های مربوط به این عرصه بگیریم.

او درباره اعتبار مسابقات علمی دانش آموزی تاکید کرد: البته تمام مسابقات دانش آموزی برگزار شده بدون پاسخ نیستند؛ مواردی که برای رشد روحیه پژوهشگری در دانش آموزان باشد را تایید می‌کنیم و حتی اگر بخش‌های غیر دولتی بدون غرض منفعت جویی در این عرصه وارد شوند از گسترش آن حمایت خواهیم کرد البته مشروط به آنکه جنبه‌های تربیتی را در دانش آموزان تقویت کنند.

ذو علم با اشاره به آنکه بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز در کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: هر مجموعه فرهنگی و ذی صلاحی که وارد عمل شود تا به گسترش انگیزه دانش آموزان برای پژوهشگری کمک کند مورد توجه ما قرار می‌گیرد البته این کار نیاز به استاندارد سازی دارد که مدیرکل استان‌ها باید به تعیین شاخص‌های آن بپردازند از طرفی دیگر پژوهش‌سرا‌های دانش آموزی باید فعال شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.