دانستنی‌های تحصیلی؛

چگونه با کودکان دیرآموز رفتار کنیم؟

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: اگر والدین کودکان دیرآموز شناخت کافی از ویژگی‌های کودکان خود داشته باشند، می توانند بـه آنان کمک کنند.

مختار ویسانی، روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کودکان دیر آموز اظهار کرد: نرخ شیوع دیرآموزی حدود ۹ درصد در جامعه بوده ، یعنی در هر کلاس ۳۰ نفره، معمولا بین ۲ تا ۳ نفر کودک دیرآموز وجود دارد. در مدارس حاشیه شهر معمولا از هر کلاس ۳۰ نفره، گاهی تا ۵ نفر دیرآموز هم دیده می شود، در حالیکه در مناطق با سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی بیشتر، میزان این اختلال کمتر به چشم می‌خورد.

آموزش  کودکان دیرآموز

او در ادامه گفت: این کودکان باید در مدارس عادی ثبت نام کنند البته آنها از همان روز‌های اول مدرسه، خود را با سایر کودکان مقایسه می‌کنند که باعث نوعی شوک تحصیلی و تخریب خودپنداره و تضعیف اعتماد به نفس در آنها خواهد شد، چراکه ضریب هوشی این کودکان پایین‌تر از حد نرمال، یعنی بین ۷۰ تا ٨۴ قرار دارد و به شدت کندتر از کودکان دیگر یاد می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای درس خواندن در کمترین زمان


کمک به کودکان دیرآموز

ویسانی بیان کرد: اگر والدین این کودکان، حداقل ۳ تا ۶ ماه قبل از ورود به مدرسه، به صورت فشرده تمرینات توانبخشی از جمله تقویت مهارت‌های ادراکی- حرکتی، حافظه فعال، پردازش اطلاعات، حافظه دیداری و شنیداری که باعث تقویت زیربنا‌های تحصیلی می‌شوند را انجام دهند، یقینا می‌توانند کمک بزرگی به کودک خود کنند.

  کودکان دیرآموز

او در  پایان تصریح کرد: این کودکان اگر در سنین زیر ۵ سالگی شناسایی شوند به طور قطع می‌توان با آموزش‌های فشرده، ضریب هوشی آن‌ها را از  ٨ تا ۱۲ نمره افزایش داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار