مخالفت جمهوری‌خواهان آمریکا با اعلام طرح استیضاح ترامپ

شماری از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا مخالفت خود را با ارائه طرح استیضاح رئیس‌جمهور این کشور از سوی دموکرات‌ها اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی‌ ای‌پی‌تی‌ان، پس از اعلام دو ماده مربوط به طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از سوی کمیته قضایی مجلس نمایندگان، اعضای جمهوری‌خواه و دموکراتِ کنگره به این مسئله واکنش نشان دادند و در حالی که دموکرات‌های کنگره از بند‌های اعلام شده در طرح استیضاح ترامپ دفاع کردند، جمهوری‌خواهان با آن به شدت مخالفند.

جرالد ندلر، نماینده دموکرات ایالت نیویورک و رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، دیروز دو ماده مندرج در طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را که شامل «سوءِ استفاده از قدرت» و «مانع تراشی در برابر تحقیقات کنگره» می‌شود، اعلام کرد.

پس از اعلام این دو ماده از سوی رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، اعضای این کمیته باید درباره آن بحث و تبادل نظر کنند و سپس آن را به رأی بگذارند. اگر این دو ماده در کمیته یاد شده رأی بیاورد، آنگاه این طرح به صحن علنی مجلس نمایندگان ارجاع داده خواهد شد و اعضای این مجلس پس از بحث و بررسیِ آن، در هفته آینده به آن رأی خواهند داد.

از آنجایی که اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا در دست دموکرات‌هاست -که مخالف ترامپ هستند- و تصویب مواد طرح استیضاح به اکثر سادهِ آراءِ اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارد، انتظار می‌رود این مواد در این مجلس رأی بیاورند و استیضاح ترامپ به سنای آمریکا ارجاع داده شود.

در این صورت، پیش‌بینی می‌شود که سنای آمریکا در ژانویه سال آتی میلادی، روند برگزاری جلسات محاکمه استیضاح ترامپ را آغاز کند. آنگاه، برای برکنار کردن ترامپ از مقام ریاست جمهوری آمریکا، به دو سوم آراءِ سناتور‌های آمریکایی (۶۷ رأی) نیاز خواهد بود. اکثریت کرسی‌های مجلس سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است.

دموکرات‌ها که موافق استیضاح و اخراج ترامپ از مقامش هستند، می‌گویند او با اقداماتش درخصوص اوکراین، در واقع به ملت آمریکا خیانت کرده است.

روند استیضاح ترامپ ممکن است بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تأثیر گذار باشد. ترامپ تلاش دارد برای بار دوم به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود.

از سوی دیگر، کِوین مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه و رهبر جناح اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: دموکرات‌ها نگرانند زیرا استیضاح رئیس جمهور آمریکا در نظر آمریکایی‌ها امری مطلوب یا محبوب نیست.

در همان روزی که دو ماده طرح استیضاح ترامپ در کمیته قضایی مجلس نمایندگان مطرح شد، نانسی پلوسی، نماینده دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد روند بررسی توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتای جدید) را در مجلس نمایندگان آغاز خواهد کرد. کوین مک کارتی در این خصوص گفت: «اگر شما به گواه بیشتری در این خصوص نیاز دارید که استیضاح تا چه اندازه (نزد شهروندان آمریکایی) نامحبوب است، به دو کنفرانس خبری روز سه شنبه بنگرید. پس از آن که دموکرات‌ها مواد طرح استیضاح را اعلام کردند، در کمتر از یک ساعت، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام از امتناع خود دست برداشت و گفت که توافق تجاری آمریکا، مکزیک و کانادا، موسوم به «یو. اس. ام. سی. اِی» (USMCA) را (در مجلس نمایندگان) مطرح خواهد کرد. این در حالی است که وی (پلوسی) بیش از یک سال است که این طرح را در اختیار داشته، اما از مطرح کردن آن در مجلس نمایندگان امتناع می‌ورزیده است.»

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی که از حامیان ترامپ به حساب می‌آید و ریاست کمیته قضایی سنای آمریکا را به عهده دارد، درباره اعلام مواد طرح استیضاح ترامپ از سوی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «سوءِ استفاده از قدرت را دموکرات‌های مجلس نمایندگان مرتکب شده‌اند، نه رئیس جمهور آمریکا.» 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار