وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۲ سال در کشور بی سواد هستند.

وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشوربه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در همدان بابیان اینکه در آخرین سرشماری در گروه سنی ۱۰ تا ۴۲ سال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی‌سواد بودند گفت:که از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند.

او افزود: اگر ما از ابتدای انقلاب انسداد بی‌سوادی را از دوران ابتدایی جدی می‌گرفتیم امروز این تعداد بی‌سواد نداشتیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه در مدت ۶ سال ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های خود قراردادیم، بیان کرد: ما باید به‌جز آموزش دوره ابتدای، دوره اول و دوم متوسطه را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

محمدزاده افزود: ما برای اینکه بتوانیم انگیزه سوادآموزی را در افراد بی‌سواد به‌ویژه زنان خانه‌دار افزایش دهیم اقدام به راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی کرده‌ایم تا در کنار مهارت‌آموزی، سوادآموزی نیز رخ دهد.

او با اشاره به فرارسیدن چهلمین سال تأسیس نهضت سوادآموزی در کشور اظهار داشت: در طول این سال‌ها دستاورد‌های بسیاری داشتیم توانستیم رتبه علمی کشور در جهان را به جایگاه ۱۶ ارتقا دهیم.

محمد زاده بابیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی رتبه علمی ایران در جهان ۵۲ بوده گفت: پیش از انقلاب اسلامی ما هیچ دانشمند برتری در سطح جهانی نداشتیم، اما در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد دانشمندان برتر ما در جهان ۲۰۸ تن بودند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۶ مطابق با آمار جهانی ۱۱ برابر میانگین جهان است، گفت: دهم اکنون چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند درحالی‌که در دوران پیش از انقلاب تنها ۲۵۰ هزار نفر مشغول به تحصیل بودند.

با سوادی ۸۷ درصد مردم کشور 

محمد زاده درباره افزایش تعداد باسوادان جامعه بیان کرد: در سال ۵۵ میزان جمعیت بی‌سواد ما در جامعه ۵۲ درصد بود، اما بر اساس آخرین سرشماری‌ها تعداد باسوادان جامعه به بیش از ۸۷ درصد رسیده است.

محمدزاده با تأکید بر اینکه رفع بی‌سواد و ریشه‌کن کردن آن از تأکید امام (ره) و مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب تأکیددارند حتی اگر یک نفر دیک منطقه بی‌سواد باشد باید فضا برای رفع این بی‌سوادی فراهم شود به همین دلیل معتقدیم شورای پشتیبانی از آموزش‌وپرورش ظرفیت بی‌بدیلی برای پیشبرد برنامه‌ها و رفع مشکلات است.

او اظهار داشت: قرار بود در برنامه ۵ ساله بی‌سوادی در سطح کشور ریشه‌کن شود، اما چون نتوانستیم گروه‌های هدف خود در مقطع ابتدایی را وارد کلاس‌ها کرده و از این مقطع انسداد بی‌سوادی را آغاز کنیم، موفق نشدیم به هدف خود دست‌یابیم.

انتهای پیام/ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار