فرسایش خاک در ایران هشت برابر استاندارد جهانی

رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: فرسایش خاک در ایران هشت برابر استاندارد جهانی است.

فرسایش خاک در ایران هشت برابر استاندارد جهانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حمیدرضا صادقی، رییس انجمن آبخیزداری ایران در همایش روز جهانی خاک در دانشگاه ملایر گفت: فرسایش خاک در ایران را نگران کننده دانست و لزوم توجه ویژه برای حل این مشکل را ضروری خواند.

 او افزود: فرسایش سالانه ۲ میلیارد تُن خاک در مقایسه با ۲۴ میلیارد تُن کل فرسایش خاک در جهان، نشان از فرسایش هشت برابری استاندارد ایران در مقایسه با میانگین جهان دارد.

صادقی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از معضلات زیست‌محیطی جامعه جهانی، مربوط به فرسایش خاک است که در رده نخست این حوزه قرار می‌گیرد.

او گفت: در بین بیش از ۴۰ نوع تخریب اراضی شناخته شده در جهان، فرسایش خاک در رده نخست قرار دارد.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران اتخاذ رویکردی متناسب با رفع این مشکل را ضروری خواند و افزود: مشکل اصلی در این حوزه نبود آمایش سرزمینی است و ما هنوز پایش صحیحی از خاک نداریم.

صادقی با بیان اینکه خاک برای دستیابی به پایداری تامین نیاز‌های دراز مدت بشر ضروری است ادامه داد: امروز گرد و غبار و کم آبی مشکل اصلی محیط زیست کشور است.

او با تاکید بر اینکه به صورت علمی باید به دنبال رفع این مشکل باشیم بیان کرد: خاک را می‌توان به عنوان یک جزء حیاتی در امنیت آب، انرژی و مواد غذایی تلقی کرد که با تخریب آن کمیت و کیفیت تولید مواد غذایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه ملایر نیز تخریب خاک را یکی از مهمترین چالش‌های قرن ۲۱ دانست که منجر به کاهش توان بهره‌وری و زیستی آن شده است.

سهیلا سادات هاشمی افزود: ایران جزء مناطق خشک و نیمه خشک است و بر اساس نقشه تخریب خاک جهان، کشور ما حاوی خاک‌های تخریب یافته است.

او بیان کرد: این در حالیست که با توجه به تحقیقات انجام شده، در جهان طی سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۹ میلادی، میزان خشکسالی ایران به شدت افزایش یافته و جزء مناطق به شدت تخریب یافته قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک در دانشگاه ملایر یکی از مهمترین عوامل تخریب در این حوزه را فرسایش خاک با حدود ۹۰ درصد دانست و ادامه داد: میزان فرسایش خاک در ایران به ۲.۵ میلیارد تُن در سال ۲۰۱۸ تخمین زده شده است.

هاشمی گفت: به دلیل اقلیم خشک کشورمان زمان لازم برای تشکیل خاک در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است و سهم مدیریت پایدار خاک از این دیدگاه بسیار حائز اهمیت است.

او همچنین شناسایی خاک‌ها، الگوسازی و پایش مداوم آن را از مهمترین فعالیت‌های لازم برای مدیریت پایدار خاک در کشور عنوان کرد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.