جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان در کودکان شیرخوار

تغذیه مکرر کودک با مایعات با شیشه شیر و استفاده از پستانک جهت آرام کردن و خوابیدن کودک در طول شب از مهمترین علل ایجاد پوسیدگی زودرس دندان در کودکان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، میترا طبری استادیار دانشکده دندانپزشکی بابل با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع در دندانپزشکی کودکان، پوسیدگی‌های زودرس دندان‌های شیری است، گفت: وجود هر ضایعه حفره دار یا بدون حفره، دندان ترمیم شده یا از دست رفته در اثر پوسیدگی، در هر کدام از دندان‌های شیری در کودکان زیر ۶ سال، پوسیدگی‌های زودرس دوران کودکی نامیده می‌شود.

او افزود: خوردن تنقلات یا نوشیدنی‌های شیرین و تمیز نکردن دهان کودک، عدم مراجعه والدین به دندانپزشک در زمان رویش اولین دندان‌های شیری از عوامل دیگر موثر در پوسیدگی زودرس کودکان زیر ۶ سال می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: هدف از معاینه زود هنگام کودک از سوی دندانپزشک، دادن آگاهی لازم به والدین و در صورت لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه بوده و بر خلاف تصور بسیاری از والدین، قطره آهن در ایجاد این پوسیدگی‌ها نقشی ندارد، بلکه فقط سبب تغییر رنگ دندان‌های پوسیده می‌گردد.

طبری با اشاره به اینکه چهار دندان پیشین شیری فک بالا، آسیا‌های اول شیری و دندان‌های نیش شیری هر دو فک، معمولا دندان‌هایی هستند که زودتر به پوسیدگی دچار میشوند، افزود: دندان‌های درگیر، معمولا به صورت قرینه در دو سمت دهان کودک قرار دارند. دندان پیشین شیری فک پایین، معمولا پوسیده نمی‌شود که دلیل این امر، نقش محافظت کننده زبان از این دندان‌ها حین مکیدن شیر و نیز شستشوی طبیعی این دندان‌ها با جریان بزاق است.

او گفت: دندان‌های آسیای دوم شیری هم به دلیل اینکه در سن بالاتری رویش می‌یابند، معمولا مبتلا نمی‌شوند و با رعایت مواردی ساده میتوان از پوسیدگی زودرس دندان کودکان جلوگیری کرد.

طبری با ذکر این نکته که پوسیدگی دندانی یک بیماری مسری است و میتواند از دهان والدین (بویژه مادران) به کودک منتقل شود، افزود: لازم است مادران قبل از بارداری از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوند و در صورت لزوم با مراجعه به دندانپزشک، دندان‌های پوسیده خود را درمان کنند.

او گفت: توصیه میشود حداکثر تا ۶ ماه بعد از رویش اولین دندان شیری، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره‌های بهداشتی مناسب، کودک خود را نزد دندانپزشک متخصص کودکان ببرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در سن ۱۲-۱۴ ماهگی تعداد دفعات شیرخوردن شبانه کودک را کاهش دهیم، افزود: بعد از هر بار شیردهی به او آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان‌های او پاک شود و او را به نوشیدن از فنجان یا لیوان تشویق کنید.

او گفت: توصیه میشود مسواک زدن روزانه دو نوبت یک بار بعد از صبحانه و یک بار قبل از خواب شب صورت بگیرد تا پوسیدگی زودرس به حداقل برسد.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار