گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۳۰

فراز ۲؛ پرنده‌ای کوچک اما تاکتیکی و موثر برای نیروهای مسلح کشورمان

فناوری پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته که در زمینه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرنده هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپاد کار خود را از سال ۱۸۴۹ در اتریش آغاز کرد امروزه با پیشرفت تکنولوژی به حدی گسترش پیدا کرده که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و نظامی به کار گرفته می‌شوند.

پهپاد فراز ۲؛

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد در مدل‌های بسیار کوچک، منیاتوری و پهپاد‌های سنگین هستند که بیشتر نمونه سنگین در زمینه نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی کاربرد دارند

ورود ایران به باشگاه ساخت پهپاد

ایده اولیه ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این موضوع هربار با شکست روه‌به‌رو شد تا این که پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ نیرو‌های مسلح با همکاری جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز  و با ادامه این همکاری ها موجب شد تا اولین پهپاد شناسایی ایرانی با نام تلاش با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت که با رادیو کنترل هدایت می‌شد، ساخته شود و پس از آن هم تلاش ۲ با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه پا به میدان نبرد گذاشت و در نتیجه گردان رعد سپاه پاسداران جهت انجام عملیات‌های شناسایی با پهپاد‌ها به وجود آمد. پس از این بود که متخصصان جوان کشورمان نخستین هواپیمای بدون سرنشین ساخت داخل و بومی با نام مهاجر که قابلیت تهاجمی داشت را طراحی و ساختند. 

پهپاد فراز ۲؛

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپاد‌های شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ ، کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم، مهاجم ۹۲، فرپاد، سفره‌ماهی، سینه سرخ ، دلتا، طارق، سیمرغ دریاپایه ، فراز ۱۰۲ ، فراز ۳ و کلیاک را بررسی کردیم. در گزارش سی ام  پهپاد فراز ۲  را بررسی کردیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

پهپاد فراز ۲

این پهپاد هم مانند دو عضو قبلی خانواده فراز هم در دسته پهپادهای دست پرتاب سبک ساخت ایران قرار می‌گیرد. این پهپاد از محصولات شرکت های  دانش بنیان است که نسل دیگری از این پهپاد با نام فراز ۳ نیز در این شرکت طراحی و ساخته شده است.

 

مشخصات فنی

دهانه بال فراز ۲ برابر ۲.۳ و طول آن ۱.۷ و ارتفاع کلی آن ۰.۳ متر با بیشینه جرم برخاست ۴.۸ و جرم خالی ۲.۵ کیلوگرم است. سرعت کمینه پرواز آن ۳۰، سرعت کروز آن ۵۵ و سرعت بیشینه آن ۹۰ کیلومتر بر ساعت است. این پهپاد می‌تواند در دمای منفی ۲۵ تا مثبت ۶۵ درجه سانتیگراد فعالیت کند.

این پهپاد تاکتیکی می‌تواند محموله‌ای شامل دوربین دید در روز  و دوربین حرارتی را با مدوامت پروازی ۴۰ دقیقه تا محدوده ۱۰ کیلومتری حمل کند. پهپاد فراز ۲ همانند سایر اعضای خانواده خود برای پرواز از یک موتور پره‌ای بهره می‌برد که به آن امکان می‌دهد تا در ارتفاع ۴۵۰۰ پا معادل ۱۳۷۲ متر  با اختفای مناسب مأموریت‌های محول شده را به خوبی انجام دهد.

پهپاد فراز ۲؛

فراز ۲؛ پرنده‌ای کوچک اما تاکتیکی و موثر

این پهپاد از برخی قابلیت‌های راهبردی همچون تجهیزات جانبی کم، قابلیت تحرک عملیاتی، شعاع پرواز عملیاتی منطقه ای، آماده سازی و به کارگیری سریع، وزن و حجم کم برای سهولت حمل و نقل، قابلیت کنترل به واسطه رادیو یا خلبان خودکار و قابلیت ارسال تصاویر به صورت بی‌درنگ که همگی این پرنده را از یک پهپاد کوچک به یک پهپاد راهبردی تبدیل می‌کند برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
rahmanramezani
۱۰:۳۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
تا زنده ایم رزمنده ایم
آخرین اخبار