سوئیس از بازگشایی کانال بشردوستانه با ایران در آینده نزدیک خبر داد

وزیر خارجه سوئیس طی مصاحبه‌ای از بازگشایی کانال ارتباط کمک‌های بشردوستانه با ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، مقامات ارشد سوئیس و آمریکا مدعی افتتاح یک کانال بشردوستانه برای وارد کردن غذا و دارو به ایران طی ماه‌های آتی شدند.

به ادعای این مقامات دیپلماتیک، مواد غذایی، دارو و سایر منابع بشردوستانه معاف از تحریم‌هایی هستند که واشنگتن سال گذشته و پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق بین المللی سال ۲۰۱۵، آن‌ها را وضع کرده است.

این تصمیم در حالی گرفته شده که بسیاری از مردم کشورمان رنج زیادی را تاکنون به خاطر تحریم برخی از دارو‌ها متحمل شدند.

اقدامات آمریکا برای هدف قرار دادن موارد بسیار زیاد از فروش نفت گرفته تا حمل و نقل و فعالیت‌های مالی، بانک‌های خارجی را از تعامل با ایران حتی در حوزه‌های بشردوستانه منع کرده است. همین مسئله بسیاری از مردم را در ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

پاسکال بائریسویل، وزیر امور خارجه سوئیس و ادوارد مکملن، سفیر آمریکا در سوئیس، طی مصاحبه‌های جداگانه‌ای در پایتخت سوئیس در حالی این مسئله را مطرح کردند که سوئیس چند روز پیش توانست نقش واسطه را در تبادل زندانی میان ایران و آمریکا ایفا کند.

وزیر خارجه سوئیس در این باره گفت: «نقش ما واقعا این است که بتوانیم مواد غذایی و کالا‌های بهداشتی را در اختیار مردم ایران قرار دهیم و به همین دلیل ما در تلاش هستیم تا این کانال بشردوستانه را تأسیس کنیم.

بائریسویل در ادامه خاطرنشان کرد: «در نهایت این امر به شرکت‌ها و بانک‌هایی که مایل به مشارکت در این اقدام هستند، بستگی دارد. ما اخیرا پیشرفت‌هایی داشته ایم».

او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این سازوکار می‌تواند در نیمه اول سال ۲۰۲۰ عملیاتی شود، گفت: «امیدوارم چنین باشد، اما پیش بینی این کار بسیار دشوار است، زیرا کاملا در دست ما نیست».

گفتنی است، آمریکا با اعمال فشار حداکثری بر ایران، هر بانکی را که با ایران مراوده مالی برقرار کند، شدیدا تحت تحریم قرار می‌دهد. بنابراین، عموما بانک‌ها همکاری با ایران در حوزه بشردوستانه را به خاطر ریسک بالایی که دارد، نمی‌پذیرند. مقامات آمریکایی‌ها به خوبی به این مسئله واقفند، اما با وجود ادعای واهی حمایت از مردم ایران عملا هیچ اهمیتی به مشکلات مردم در حوزه دارویی نمی‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار