رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد:

کمبود نوآوری در رونق فرش/ مشکلات قالیبافان پیگیری می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران مشکل فرش دستباف را کمبود نوآوری در رونق فرش عنوان کرد.

فرش همدان ثبت جهانی شده استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، فرشته دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران از کمبود نوآوری در رونق فرش دستباف خبر داد و گفت: در استان همدان کمی خلاقیت می‌تواند این صنعت را به اوج رسانده و رتبه برتر کشوری را به همدان اختصاص دهد.

او با اشاره به فعالیت ۵۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان همدان ادامه داد: بیش از ۱۳ هزار از این بافندگان کارت قالی داشته و بیمه شده اند که این امر استان همدان را بهترین و پیشرو در کشور کرده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: درحال حاضر فرش دستباف همدان ثبت جهانی شده و شهرستان نهاوند فرش دستباف خود را به ثبت ملی رسانده که در همین منظور فرش کبودراهنگ و ملایر نیز در لیست ثبت آثار ملی قرار دارند.

دستپاک با بیان اینکه امروزه با وجود کفپوش‌های متعدد با قیمت‌های گوناگون فرش دستباف جایگاه گذشته خود را در بین مردم دارد، افزود: حفظ ارزش فرش دستباف از افتخارات بوده و تاکنون ذائقه مردم نسبت به ارزش این هنر والا تغییری نکرده است.

او بافندگان همدان را از برترین هنرمندان کشور دانست و گفت: اکنون در استان همدان نیازمند تولید فرش با خلاقیت و نوآوری هستیم تا بتوان توسعه صنعت فرش را با ایده پردازی شاهد باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران کسب و کار‌های اینترنتی و فعالیت استارتاپ‌ها را یکی از عوامل رونق صنعت فرش خواند و افزود: در حال حاضر هیچ استارتاپ خاصی در حوزه فرش دستباف نداریم تا بتوانیم با یک نوآوری کوچک بازار فرش دستباف را در دنیا به نمایش بگذاریم.

دستپاک با اشاره به وضعیت بیمه بافندگان فرش اعلام کرد: تا سال ۹۲ با آزاد بودن بیمه بافندگی زمینه حضور سودجویان فراهم بود و هر شخص در هر صنفی خود را بیمه قالی بافی می‌کرد و مسیر به سمتی رفت که سازمان تامین اجتماعی از تعداد بیمه شدگان قالی بافی کم کرده و ریزش بیمه داشتیم، اما از آن به بعد روند بیمه سامان گرفته و اکنون بافندگان واقعی تحت پوشش بیمه قرار دارند.

او همچنین از فعالیت دو میلیون بافنده در کشور خبر داد و گفت: تا کنون ۲۹ منطقه ثبت جهانی شده و ۲۲ منطقه دیگر در مسیر جهانی شدن قرار دارند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران صنعت فرش دستباف را صنعت کم دردسر و پر سود خواند وگفت: این صنعت با کمترین نرخ مواد اولیه بالاترین ارزش افزوده را داشته و چرخ مملکت را می‌چرخاند.

دستپاک با بیان اینکه شرایط بحرانی اقتصادی اکنون ضربه‌ای به صنعت فرش وارد نکرده است، افزود: تا سال گذشته ۳۰ درصد از سهم ۸۰ درصدی صادرات فرش دستباف به کشور آمریکا بود که این میزان پس از تحریم فرش به صفر رسید، مرکز ملی فرش با ۱۵ کشور دیگر وارد بازار فروش شده و تا ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف ایران صادر می‌شود.

او ادامه داد: روح زایش و زایندگی فرش در ایران زنده بوده و این صنعت با ۷۰ درصد ارزش افزوده و سهم ۳۰ درصدی نیروی کار و مواد اولیه از هنر‌های سودآور و اشتغالزا است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه صنعت فرش یک اقتصاد باز دارد، افزود: کم توجهی به فرش دستباف می‌تواند هنر فرش را به افول رساند و ما را از هدف بزرگ‌ترین صادرکننده فرش به دنیا که تا سال گذشته مختص ایران بود دور کند.

دستپاک حمایت بخش خصوصی را حلقه مفقوده توسعه صادرات فرش دانست و گفت: تبلیغات بین المللی زمانی قوت می‌گیرد که تولیدکننده، بافنده و بخش خصوصی در کنار یکدیگر باشند.

او از صادرات سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب فرش دستباف خبر داد و اعلام کرد: تا سال گذشته بحث پیمان سپاری ارزی مشکل بزرگی برای تجار به وجود آورده بود که تبدیل زمان چهار ماه به یکسال این مشکل را حل کرده و راه‌های صادرات را برای تجار سهل کرده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: مشکل بعدی تجار بازگشت فرش پس از چند سال به کشور است که، چون کالای درجه یک گمرکی محسوب می‌شود با مشکلات گمرکی روبرو می‌شود و به ناچار فرش‌ها برای مرمت به ترکیه ارسال می‌شد، اما شرایط فراهم شده که فرش‌ها وارد ایران شده و برای فرش بافان و رفوگران ایرانی، اشتغال ایجاد شود.

دستپاک با بیان اینکه همدان همواره جزء ۱۰ استان برتر کشور در تولید فرش به شمار می‌رود، اعلام کرد: همین که نقشه‌های فرش به ثبت جهانی و ملی رسیده نشان دهنده وضعیت مناسب تولید فرش در این استان است که باید حفظ شود.

او با بیان اینکه فرش دستباف صنعت پاک و فساد ناپذیر است، گفت: هنوز جامعه تولید، فروش و صادرات سنتی است و باید از این فضا فاصله گرفت.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: مشکل فعلی قالیبافان، بیمه درمانی است که بر اساس تفاهم نامه، مشکلات قالیبافان شهری و روستایی پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.