در گفت‌‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساخت اولین سنسور آشکار سازی امواج گاز در محیط

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: طراحی و ساخت اولین سنسور آشکارساز جبهه موج، از جمله اهداف میانبرد دستیابی به روش‌های نوین ساخت آینه‌های انعطاف پذیر است.

ساخت اولین سنسور آشکار سازی امواج گاز در محیط به دست فناوران ایرانیامیرشیخی‌ها مقدم، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شرکت ما با گردآوری نخبگان دانش پژوه جوان با تشکیل سه هسته اصلی تحقیقاتی- مطالعاتی، اهداف میان برد و بلند بردی را در برنامه ریزی کلان خود تعریف کرده است.

او  درباره این سه هسته که مبتنی بر علم فیزیک نوین پایه گذاری است ؛گفت: اول هسته تحقیقات تئوری سیستم‌های پیچیده فیزیکی است وظیفه این هسته، تحقیق و پژوهش و بررسی آخرین تئوری‌های توصیف سیستم‌های پیچیده فیزیکی از دیدگاه Quantum Field Theory و مکانیک آماری پیشرفته است. تحلیل و توصیف سیستم‌های برهم کنشگر از قبیل مولکول حیات یا DNA و مدلسازی و شبیه سازی سیستم‌های شیشه‌های اسپینی یا Spin Glass از جمله مطالعات و تحقیقات این بخش است.

شیخی‌ها مقدم ادامه داد: دستیابی به روشی تحلیلی و تئوری توصیف سکانس‌های موجودات زنده و ایجاد مدلی فیزیکی برای توصیف مولکول حیات، بیش از سه دهه است که مورد توجه تئوری پردازان فیزیک قرار گرفته است که تحقق روش‌های ژن درمانی در بیماری‌های خاص و صعب العلاج، یکی از محصولات و نتایج این تحقیقات خواهد .

مدیر این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: دوم هسته تحقیقات فیزیک تجربی با گرایش‌های لیزر و کاربرد‌های آن، اپتیک پیشرفته و اپتیک تطبیقی، اسپکتروسکوپی و اتمسفرشناسی در گرایش لیزر و کاربرد‌های آن، مطالعه روش‌های نوین ساخت لیزر‌های قدرت با کاربرد‌های مختلف، مورد توجه است. تمرکز بر لیزر‌های شیمیایی با کاربرد پدافند لیزری و ساخت لیدار‌های آنالیز مواد مبتنی بر رامان اسپکترومتر‌ها با برد بلندتر از ده کیلومتر و امکان سنجی و روش‌های دستیابی به آن از جمله اهداف این گرایش است. در گرایش اپتیک پیشرفته و اپتیک تطبیقی که از جمله گرایش‌های فوق پیشرفته در حوزه فیزیک اپتیک محسوب شده است.

او افزود:  طراحی و ساخت اولین سنسور آشکارساز جبهه موج با قابلیت آشکارسازی شکل جبهه موج به دو روش منطق‌های و کیفیتی آخرین دستاورد این گرایش در شرکت ما و از جمله اهداف میانبرد دستیابی به روش‌های نوین ساخت آینه‌های انعطاف پذیر با کاربرد‌های خاص در اپتیک تطبیقی است که گام‌های مؤثری در راستای آن برداشته شده است که اولین نمونه آینه انعطاف پذیر ۳۲ سنسوری با دقت تغییر شکل نانومتری به ابعاد ۵ سانتی متر مربع در کشور ساخته شد.


بیشتر بخوانید: ساخت ایمپلنت‌هایی با قابلیت پیوند مستقیم با استخوان در کشور


شیخی‌ها مقدم گفـت: سوم طراحی و تولید نرم افزار‌های پیشرفته مبتنی بر الگوریتم‌های پیچیده و پیشرفته، مانند پردازش تصویر و صوت است. با رصد نیاز‌های گلوگاهی کشور، اعلام نیاز کارشناسان متخصص بدنه نفت و گاز در حوزه دتکتور‌های تشخیص گاز توسط محققین این شرکت شناسایی شد.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان ادامه داد:  مهر ۹۲ از نمونه صنعتی این محصول رو نمایی شد  با توجه ایجاد دانش فنی این محصول در این شرکت، با گذشت زمان محصول خود را مطابق با نیاز مشتری داخلی و بازار‌های هدف خارجی، بهبود بخشیدیم. صرف نظر از ارزآوری ناشی از صادرات این محصولات، میتوان به توانایی جلوگیری از خروج ارز آن‌ها و قطع وابستگی عمیق بدنه صنعت نفت و گاز کشور به صنایع ابزار دقیق خارج نیز اشاره کرد.

او بیان کرد: گردش مالی سالانه خروج ارز ناشی از واردات محصولات مشابه خارجی که به دلیل تحریم‌ها بعضاً محصولات از رده خارج و دست دوم تعمیری به جای محصولات نو به ایران فروخته می شود بالغ بر چند صد میلیون دلار است.

شیخی ‌ها مقدم در پایان گفت: امروز مفتخریم که دتکتور‌های ساخت این شرکت به موازات محصولات مشابه خارجی در میدان های مختلف عملیاتی مانند پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و پالایشگاه‌های مختلف شرکت پارس جنوبی نصب شده است. این در حالی است که پس از گذشت چند ماه محصولات خارجی صحت عملکرد خود را از دست داده و محصولات ما کما فی السابق بر خط و در صحت عملکرد کامل در حال کار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار