افزایش ۳ برابری کشت زمین‌های کشاورزی در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاوری استان خوزستان از افزایش ۳ برابری کشت زمین‌های کشاورزی در خوزستان خبر داد.

کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاوری استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه استان ما مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور است، گفت: این مسئله هم به لحاظ تولید است، که سالانه ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی فراوری می‌شود و هم تنوع محصولات که به بیش از یکصد و ٣٨ نوع در خوزستان می‌رسد.

او افزود: اراضی زیر سطح کشت استان خوزستان سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است، اما امسال، با توجه به وفور آب، بارش مناسب باران و همچنین برای حمایت از کشاورز‌هایی که در سیل فروردین دچار زیان شده بودند، استاندار خوزستان به این نتیجه رسید که زمین‌های زراعی استان بدون محدودیت کشت شوند.

چنگلوایی بیان کرد: بر همین اساس مجموع کشت تابستانه امسال ما ۴۰۰ و ٧٣ هزار هکتار با لحاظ نیشکر بوده است و ٢۰۵ هزار هکتار آن نیز شلتوک بود که برای اولین بار استان خوزستان به چنین سطحی رسید. ضمن آنکه ٣۰ هزار نفر از کشاورزان استان اقدام به کشت شلتوک در ٢۰ شهرستان کردند و همه این‌ها در حالی است که پارسال سطح زیر کشت اراضی، ۶۲ هزار هکتار بود.

رئیس سازمان جهاد کشاوری استان خوزستان با اشاره به افزایش ٣ برابری کشت زمین‌های کشاورزی و همچنین بالا رفتن برداشت برنج سفید و شلتوک، اظهار داشت: امسال بیش از ٣ برابر نیاز خود فراوری برنج داشته ایم، که به تعبیری برنج مورد نیاز ۱٣ میلیون نفر را تامین می‌کند. این موضوع برای کشاورزان آرامش بخش بود، زیرا در آمد آنان زیاد شده و حتی برخی مناطق خوزستان که طی ۵ سال گذشته کشت تابستانه نداشته اند، امسال توانستند محصولات کشاورزی تولید کنند.

اقدامات برای کاهش مصرف آب

این مقام مسئول در خصوص اقداماتی برای کاهش مصرف آب تصریح کرد: به همین لحاظ نیز کشاورزان خوزستان در سطح ٩۰ هزار هکتار، تقریبا معادل ۴۵ درصد از اراضی، خشک کاری کردند که حداقل ٣۰ درصد کاهش مصرف آب کشاورزی را در پی دارد؛ و در سطح بیش از یکصد و ٧۵ هزار هکتار آبیاری تناوبی انجام شد که در بعضی مناطق هر ٣ یا ۴ روز یکبار به محصولات آب می‌دادند. در واقع تصوری وجود داشت که برنج تا ۴۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند، اما کشاورزان خوزستانی نشان دادند که می‌توان این مسئله را تعدیل کرد و در حد ۱٢ یا ۱٣ هزار متر مکعب مصرف آب را کاهش داد.

کیخسرو چنگلوایی اذعان داشت: خوشبختانه امسال برای اولین بار صادرات برنج سفید از استان خوزستان به کشور عراق را داشته ایم که محموله اول آن به میزان ۵۰ تن طی همین هفته فرستاده شد.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.