دانستنی‌های حقوقی

آیا می‌دانید ضرورت نوشتن وصیت نامه قبل از مرگ چیست؟

یک کارشناس رسمی دادگستری گفت:  وقتی حرف از وصیت می‌شود افراد معمولا تصور می‌کنند فقط دارایی‌های متوفی مد نظر است و قرار است صرفا منفعتی به آنان برسد، اما وصیت تنها ناظر بر این مورد نیست.

علی اکبر آقایاری کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت:  بر اساس توصیه پیامبر اکرم اسلام (ص) بهتر است به حسابمان رسیدگی کنیم پیش از آن که به حسابمان رسیدگی شود.
 

آقایاری ادامه داد: هیچ کس نمی‌داند تا چه روز و ساعتی در این دنیا نفس می‌کشد. ناتوانی ما در درک زمان مرگ موجب می‌شود تا همیشه در این زمینه هول و هراس داشته باشیم.
 

او افزود: در طول عمر خود بار‌ها به مرگ و سرنوشت اطرافیان مان پس از مرگ خود فکر می‌کنیم و درصدد این هستیم که در زمان حیات و حتی پس از مرگ تاثیر مثبت بر زندگی دیگران بر جای گذاریم.

این کارشناس دادگستری در خصوص ضرورت نوشتن وصیت نامه بیان کرد: وقتی حرف از وصیت می‌شود افراد معمولا تصور می‌کنند فقط دارایی‌های متوفی مد نظر است و قرار است صرفا منفعتی به آنان برسد، اما وصیت تنها ناظر بر این مورد نیست. در قانون مدنی احکامی وجود دارد که به وصیت کننده این امکان را می‌دهد تا انجام امر یا اموری را بعد از مرگ خود به عهده دیگران بگذارند.
 

آقایاری عنوان کرد: وصیت بر دو نوع است؛ وصیت عهدی، وصیت تملیکی وصیت تملیکی عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعتی از مال خود را برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجانی تملیک کند. با این نوع وصیت شخص می‌تواند تا حدودی تکلیف اموال خود را معین کند. وصیت عهدی نیز عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مامور کند. مثل این که شخصی را وصی کند تا بعد از مرگش بدهی‌های او را پرداخت کند.
 

او ادامه داد: هر فردی با زنده متولد شدن، دارای یک ظرف اعتباری حقوقی برای دارایی هایش می‌شود که این ظرف، مجموع دارایی‌های منفی (بدهی ها) و دارایی مثبت (اموال و بستانکاری ها) می‌شود.
 

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: زمانی که فرد از دنیا می‌رود ظرف اعتباری از شخصیت او جدا شده و به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل با عنوان ترکه (مالی که از متوفی باقی مانده باشد) به حیات خود ادامه می‌دهد.
 

آقایاری اظهار کرد: پس از فوت فرد باید حساب و کتاب اموالش رسیدگی شود. نوشتن وصیت نامه، مشخص کردن میزان سهم وراث و اموال مثبت و منفی کمک شایانی به بازماندگان می‌کند تا بتوانند به درستی ترکه متوفی را مدیریت نمایند.
 

او بیان کرد: یکی از راه‌های از میان برداشتن سوتفاهمات احتمالی بین وراث این است که فرد در زمان نوشتن وصیت نامه حتما شاهدینی داشته باشد و شاهد ذیل وصیت نامه را امضا کنند.
 

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: در وصیت عهدی پیش از هر موضوعی وصیت کننده باید در مورد وصی اطمینان کامل داشته باشد و بداند که آن فرد به توصیه‌های پس از مرگش عمل خواهد کرد.
 
آقایاری عنوان کرد: بر اساس توصیه امیرمومنان در نهج البلاغه بهتر است وصی خودمان باشیم و اموری را که می‌پسندیم پس از مرگ برایمان انجام دهند خودمان در زمان حیات به آن بپردازیم.
 

او اظهار کرد: بهتر است هر ساله وصیت مکتوب شده مطالعه شود تا در صورت نیاز تغییراتی بر روی آن اعمال شود. مطلوب است نوشتن وصیت نامه خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنیم.
 

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: سعی کنیم تا حد مقدور از وصایایی که زحمت بازماندگان را در پی دارد خودداری کنیم. وصیت نامه اگر در چند نسخه وجود داشته باشد بهتر است، زیرا در صورت گم شدن یک نسخه بازماندگان می‌توانند از طریق نسخ دیگر پی به وصیت ببرند.
 

آقایاری در پایان بیان کرد:یکی از مواردی که ذکر آن در وصیت نامه به همه افراد توصیه می‌شود، وصیت به وقف است. وقف عمل حسنه‌ای است که به صورت ماندگار و جاری ثواب آن به واقف می‌رسد البته در انتخاب نوع وقف بهتر است نیاز‌های روز جامعه در نظر گرفته شود.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.