درآمد ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی مزرعه آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی

مزارع تحقیقاتی دانشگاه‌ها با توجه به توسعه علمی که امروزه در کشورمان شاهد آن هستیم، در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته‌اند و در عرصه‌های مختلف کشاورزی و دامپروری ورود و دستاورد‌های بسیاری داشته‌اند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  مزارع آموزشی و پژوهشی، دانشجویان و پژوهشگران مشغول فعالیت هستند و به تولید گیاهان دارویی و صنایع غذایی کشاورزی و پرورش دام و طیور می‌پردازند و بعضا در زمینه صادرات این محصولات گام‌های موثری بر می‌دارند که نشانگر توان دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی در زمینه تولید این صنایع است.

مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه یکی از این مزارع است که این روز‌ها فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌های مذکور دارد.

حمیدرضا چقازردی، مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه  گفت:این مزرعه دارای حدود ۳۰۰ هکتار زمین است که ۲۹۵ هکتار از آن آبی بوده و مابقی این اراضی جزو زمین‌های دیمی مزرعه محسوب می‌شوند.

او گفت:  سیاست گذاری‌های این مزرعه بر پایه چند بُعد آموزشی، پژوهشی، تولیدی و توسعه ماشین آلات مزرعه است.

او افزود:  بخش زیادی از اراضی این مزرعه به جنبه آموزشی اختصاص دارد و در آن به کشت محصولات مختلف می‌پردازیم و هدف از آن آشنایی دانشجویان با نحوه کاشت، داشت و برداشت محصولات ارگانیک است. همچنین دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌های کشاورزی (حتی اگر رشته آنان مرتبط نباشد) می‌توانند در کلاس‌های آموزشی این مزرعه حضور داشته باشند.

چقازردی با بیان اینکه تمام دوره‌های آموزشی این مزرعه برای دانشجویان به صورت رایگان برگزار می‌شود، اظهار کرد: رسالت اصلی مزرعه در وهله اول فراهم آوردن امکانات لازم جهت مشارکت دانشجویان در مقاطع مختلف به منظور تربیت نیروی متخصص کارآمد با آموزش عملی روش‌های مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات متنوع، تعامل و همکاری با سازمان‌های ذیربط در جهت اجرای طرح‌های الگویی استان کرمانشاه و مشارکت در ارائه آخرین روش‌های علمی و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی است.

او  با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در این مزرعه آموزشی افزود: حدود ۲۰ هکتار از اراضی این مزرعه مربوط به فعالیت‌های پژوهشی اساتید است و پایان نامه‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این اراضی اجرایی می‌شود.

 

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی در اراضی مزرعه علی رغم اینکه جنبه اقتصادی دارد، اما در اختیار اساتید و دانشجویان قرار دارد. محصولاتی که در سایر اراضی تولید می‌شود برای تامین بخشی از هزینه‌های تویعه پردیس کشاورزی هزینه می‌شود.

او افزود: در سه سال گذشته از محل درآمد مزرعه توانسته‌ایم بالغ بر ۲۷۰ هکتار از اراضی را به سیستم آبیاری تحت فشار به روش‌های مختلف مجهز کنیم. این تنوع در اجرای سیستم‌های آبیاری به این دلیل بوده که دانشجویان مقاطع مختلف به خصوص رشته مهندسی علوم آب با روش‌های آبیاری تحت فشار و تکنیک‌های جدید آبیاری آشنا شوند.

 چقازردی با اشاره به باغ پسته  بیان کرد: در دو سال گذشته به جهت احیای باغ پسته این مزرعه، شروع به نهال کاری کرده‌ایم و در فواصل بین نهال‌های بزرگ، نهال جوان کاشته‌ایم و در فصل زراعی گذشته نهال‌های مسن را پیوند زده‌ایم. تمام این مراحل با حضور دانشجویان صورت گرفته تا با روش‌های احیا، پیوند و واکاری درختان آشنا شوند. البته این باغ نیز به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

او با اشاره به توسعه ماشین آلات مزرعه گفت: طی تفاهم نامه‌ای که با سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه منعقد کرده‌ایم اکنون بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان ادوات کشاورزی این سازمان به صورت امانت در اختیار مزرعه قرار گرفته و از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به واحد‌های مختلف این مزرعه اذعان می‌کند: این مزرعه دارای واحد‌های باغبانی، پرورش دام و طیور، پرورش گاو شیری، پرورش گوسفند، پرورش مرغ تخم‌گذار و مرغ گوشتی است.

او ادامه داد: واحد باغبانی مزرعه، در جهت ارتقاء مسائل آموزشی و پژوهشی در زمینه باغبانی از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده که هم اکنون مقدار ۱۲۵۷۵۰ متر مربع باغ مثمر وجود دارد که شامل: باغ کلکسیون ارقام پنج ساله به مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع شامل ۱۰ گونه از درختان مناطق معتدله و سردسیری با ۶۰ رقم میوه، دو ردیف باغ متراکم سیب ۴ ساله به مساحت ۷۵۰ متر مربع با پایه M. ۹ با ارقام گالا گالا، دلبار استیوال، گلدن دلیشز و رددلیشز می‌شود.

همچنین ۱۰۰۰۰ متر مربع باغ انگور الگویی روسیمی در سال ۹۵-۹۴ در این مزرعه احداث شده که شامل پنج سیستم داربستی Y. عریض، Y. کم عرض، T. عریض، T. کم عرض و کوردون ساده با شش رقم انگور شامل ارقام تامپسون سیدلس، پرلت، سفید بیدانه، قرمز بیدانه، فلیم سیدلس و روبی سیدلس می‌شود. طرح‌های جدید با هدف آموزش دانشجویان، ارائه الگو‌های نوین به باغداران و علاقمندان به سرمایه گذاری در زمینه میوه کاری، بررسی سازگاری برخی از ارقام تجاری برتر ایجاد شده که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته و در طول سال به منظور یادگیری برای احداث باغات نوین بازدید‌های فراوانی دارد.

چقازردی با اشاره به فعالیت‌های واحد پرورش دام و طیور گفت: مزرعه پرورش دام و طیور پردیس کشاورزی و منابع طبیعی پس از تاسیس گروه علوم دامی با احداث واحد‌های پرورش گاو شیری و پرورش گوسفند شکل گرفته و پس از آن واحد‌های مرغ تخم گذار و گوشتی نیز تشکیل شدند.

در حال حاضر این واحد زیر مجموعه‌ای از مزرعه آموزشی و تحقیقاتی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی است. در ابتدا هدف از تشکیل این واحد‌های پرورشی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش عملی دانشجویان در زمینه‌های مختلف علوم دامی بود. به طوری که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل علاوه بر یادگیری مباحث پایه و تئوری در زمینه‌های عملی نیز تبحر کافی را بدست می‌آورند. بعد از اینکه رشته‌های مختلف علوم دامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری در گروه علوم دامی بوجود آمد، این مجموعه نقش بسیار مهمی در تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان ایفا می‎کند به طوری که در حال حاضر بیشتر طرح پایان نامه دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری زیر نظر اساتید گروه علوم دامی در این واحد‌ها انجام می‌شود.

او  با اشاره به فعالیت‌های واحد پرورش گاو شیری ابراز می‌کند: در حال حاضر واحد پرورش گاو شیری با ظرفیت ۳۰ راس گاو دوشا در زمینی با مساحت تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع فعال است. این واحد هم اکنون دارای ۱۰ راس گاو دوشا، ۱۵ راس تلیسه و گاو آبستن خشک و ۲۰ راس گوساله نر و ماده جوان و پرواری است.

با برنامه‎ریزی‌های شکل گرفته در زمینه بهبود تغذیه این واحد سعی شده که تولید این گاوداری به سطح بهینه‎ای ارتقا یابد به طوری که هم اکنون مقدار ۳۷۰ لیتر شیر به طور روزانه تولید دارد. البته بخش دیگری از عایدات حاصل از فعالیت این واحد، گوساله‌های نر و ماده متولد شده هستند که به عنوان گاو‌های شیری آینده و گوساله‌های پرواری در همین واحد پرورش داده می‌شوند. همچنین واحد گاو شیری دارای ۴ نفر پرسنل روزمزد فصلی می‌باشد که به صورت شیفت کاری مشغول خدمت رسانی هستند.

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص واحد پرورش گوسفند گفت:: هم اکنون این واحد با ظرفیت حدود ۱۲۰ راس در زمینی با مساحت تقریبی ۱۸۰۰ متر مربع مشغول به کار است؛ که دارای تعدادی میش و بره، بز و بزغاله و تعدادی قوچ و بره پرواری است. مهمترین نقش این واحد علاوه بر نقش آموزشی دانشجویان و تولیدی، انجام اکثر تحقیقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی با گرایش تغذیه دام و فیزیولوژی دام است لذا این واحد سالیانه در انجام بیشتر طرح‌های تحقیقاتی منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی نقش ارزنده‌ای دارد.

او  در خصوص واحد پرورش مرغ تخم گذار نیز افزود: این واحد با ظرفیت تقریبی ۱۷۰۰ قطعه مرغ تخم‎گذار در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع احداث شده است. هم اکنون تعداد ۱۵۰۰ قطعه مرغ تخم‎گذار جوان با هدف انجام طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع تغذیه طیور در این واحد پرورش داده می‌شوند. این واحد توسط یک نفر پرسنل شرکتی اداره می‎شود.

چقازردی در مورد واحد مرغ گوشتی بیان داشت: واحد مرغ گوشتی پردیس کشاورزی دارای ظرفیت ۵۰۰۰ قطعه جوجه گوشتی است که در زمینی به مساحت تقریبی ۷۰۰ مترمربع احداث شده است. هدف اصلی احداث این واحد علاوه بر تولید گوشت مرغ سالم و عاری از آنتی بیوتیک، اجرای طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع تغذیه طیور و همچنین آموزش عملی دانشجویان مقطع کارشناسی است. این واحد نیز همانند واحد پرورش گوسفند در انجام بیشتر طرح‌های تحقیقاتی منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی است که نقش ارزنده‎ای ایفا می‎کند.

او درباره واحد تهیه خوراک دام ادامه داد: : این واحد با داشتن دستگاه آسیاب و میکسری که در انبار آن موجود است فعالیت دارد، فعالیت این واحد در تهیه کنسانتره دامی و مرغ‌های گوشتی و تخم گذار نقش بسیار مهمی دارد. تهیه جیره‌های تنظیم شده و مطمئن از نظر ترکیبات مواد خوراکی و با ارزش غذایی بالا، نقش بسیار ارزنده‌ای در بهبود تولید در واحد‌های پرورشی مزرعه دامپروری دارد، به طوری که در حال حاضر با اطمینان بالای می‎توان خوراک مناسبی در اختیار دام‌ها قرار داد.

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: میانگین کلی درآمد این مزرعه از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۷، ۵/۲ میلیارد تومان بوده است. در صورتی که دولت از این مزرعه حمایت لازم را به عمل آورد قطعا موفقیت‌های بیشتری در این راستا کسب می‌کنیم و درآمدزایی بیشتری خواهیم داشت.

انتهای  پیام/ز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار